Time : 9:56:22 AM
Date : Friday, June 24, 2005
Sender Name: FAVV-AFSCA
FAVV: Zomercampagne 2005 voedselveiligheid "Bederf je zomer niet!"
Het mooie weer van de voorbije dagen brengt er het Voedselagentschap
toe een aantal elementaire hygiëneregels in herinnering te brengen
die de risico's moeten verminderen bij het bereiden en het bewaren
van voedingsmiddelen.
De meest elementaire regel is wellicht: "Warm blijft warm en koud
blijft koud" en dit ongeacht of je aan het winkelen bent, tijdens de
bewaring of bereiding of wanneer je voedingsmiddelen meeneemt naar je
vakantie bestemming. Let tijdens je aankopen op de deugdelijkheid van
producten én verpakking, gebruik aangepaste boodschapzakken voor
gekoelde of diepgevroren waren. Vermijd in ieder stadium elk contact
tussen rauwe voedingswaren en gekookte en klaargemaakte gerechten.
Deze tips zijn een kleine greep uit de verschillende brochures die je
op de website van het Agentschap kunt inkijken en bestellen:
www.favv.be .
Het Voedselagentschap geeft in 2005 een vervolg aan de "Bederf je
zomer niet !"-campagne van vorig jaar. Ook nu wordt gemikt zowel op
de bedrijfswereld als op de consument. Het wordt een mix van kleinere
doelgerichte acties en van campagnes gevoerd via de massamedia.
Voor de consument
Het blauw mannetje dat vorig jaar in vier verschillende TV-spots wees
op een aantal gevaren gebonden aan de zomerse temperaturen geeft
opnieuw concrete tips die de consument helpen bij het veilig bewaren
en bereiden van voedsel. België is een stripland en hoe kon men beter
het Ohlala-figuurtje aan bod laten komen dan in een stripverhaal?
Tijdens de laatste week van juni en de eerste week van juli worden
in populaire magazines voor het brede publiek twee advertenties
gepubliceerd die in stripstijl de boodschap van onze TV-spots van
vorig jaar, in herinnering brengen (zie bijlage, hoge resolutieversie
beschikbaar op website).
Maar naast het brede publiek zoekt het Voedselagentschap ook zeer
specifieke doelgroepen op. Met de "bederf je zomerkamp niet"-brochure
richt het zich naar de talrijke jeugdverenigingen die binnenkort
richting avontuur trekken. Dankzij enkele eenvoudige
voorzorgsmaatregelen, tijdens de voorbereiding en tijdens het kamp
zelf kan veel narigheid voorkomen worden. In samenwerking met de
koepelorganisaties zal deze brochure zijn weg vinden naar de vele
afdelingen. Vanzelfsprekend kan iedereen ook deze brochure via de
website van het Voedselagentschap inkijken en bestellen.
Voor de bedrijfswereld
Ook hier diversifieert en differentieert het Voedselagentschap zijn
boodschap. Tijdens de maanden mei-juni wordt in verschillende
landbouwvakbladen een advertentie opgenomen die de landbouwer of
veehouder er op wijst dat het Voedselagentschap meer is dan een
louter controleorganisme en veel belang hecht aan zijn informatieve
taak. De advertentie biedt de mogelijkheid drie brochures, specifiek
gericht naar de landbouwgemeenschap, gratis te bestellen.
Deze 3 brochures die zowel de professionele landbouwer als de
"hobbyboer" interesseren zijn:
· Goede landbouwpraktijken;
· Gedragscode van de inspecteur en de controleur;
· Geneesmiddelen op het landbouwbedrijf;
Wie de brochures wenst te bestellen kan terecht op onze website of
het specifiek gratis nr voor deze actie:0800 88 220. De advertentie
bevat eveneens een uitknipbare bon die dezelfde mogelijkheden biedt.
Maar ook aan de kleinere bedrijven, voedings- of horecazaken, valt
heel wat te vertellen. De nieuwe regelgeving omtrent de veralgemeende
invoering van de autocontrole en traceerbaarheid riep heel wat vragen
op bij de ondernemers. Zeker wanneer het kleinere bedrijfjes betreft
die vaak in familiale sfeer worden uitgebaat of op een beperkt aantal
personeelsleden beroep doen. Een folder zal de versoepelingen
toelichten die door het Voedselagentschap worden uitgewerkt en die de
kleinere bedrijven moeten toelaten de nieuwe verplichtingen op een
vereenvoudigde manier in de praktijk om te zetten zonder enige
toeging te doen op het vlak van de voedselveiligheid. Een radio-spot
campagne zal in het najaar deze folder ruimere bekendheid geven.
Tijdens de zomermaanden zelf zal het Voedselagentschap opnieuw
jongeren op pad sturen die zowel seizoensgebonden horeca- en
voedingszaken als consumenten informeren. Zij overhandigen in deze
zaken een display met folders gericht naar de consumenten met nuttige
tips die toelaten zelf in te staan voor een veilige voeding.
Tegelijkertijd krijgt de uitbater eveneens een folder met de gegevens
van zijn Provinciale Controle-eenheid van het FAVV en wordt hij
aangespoord om deel te nemen aan opleidingsinitiatieven omtrent de
hygiënereglementering. Tussen het bezoek aan twee voedingszaken door
krijgen de voorbijgangers door de jobstudenten kaartjes aangereikt
waarop de tips voor een veilige voeding kort staan samengevat.
Net zoals in 2004 organiseert het Voedselagentschap een
hygiëne-campagne voor festivals en evenementen in de periode van 1
juni 2005 t.e.m. 30 september 2005. De hygiëne op festivals en
evenementen laat immers zeer vaak te wensen over en de wettelijke
bewaartemperaturen van de levensmiddelen worden meestal evenmin
gerespecteerd. Horeca, gelegen in toeristische trekpleisters ,
verdient tijdens de zomer eveneens extra aandacht.
Tot slot zal het Voedselagentschap inspelen op de "Dag van de klant",
een initiatief dat doorgaat op zaterdag 24 september. Het FAVV komt
ruim aan bod in de Dag van de klant magazine die uitgegeven wordt
door de vereniging van Zelfstandige Voedingsdetailhandel, aangesloten
bij Dag-organisator Unizo. Deze actie laat het Voedselagentschap toe
beide doelgroepen tegelijkertijd te bereiken: zowel de consument als
de bedrijfswereld.
contactpersoon voor de nederlandstalige pers: pascal houbaert 0475 20
66 73
contactpersoon voor de franstalige pers: pierre cassart 0477 69 35 65
URL: http://ww.favv.be
Picture: (None)
Attachments: favv_20050624_094828_532_Att_1.pdf
Link to Press Release - NL
Link to Press Release - FR