Persbericht
De Vrolijke School: wetenschap = fun:)
Om leerlingen enthousiast te maken voor wetenschap en om het voortgezet onderwijs te verrijken, werken het Amsterdamse Sint Ignatiusgymnasium en de Vrije Universiteit de komende drie jaar samen in De Vrolijke School. Kennisontwikkeling door onderzoekend leren staat hierin centraal. De officiële aftrap vindt plaats tijdens het symposium De Vrolijke School op vrijdag 24 juni a.s.
In De Vrolijke School werken leerlingen, docenten, vakdidactici en onderzoekers samen in een community of learners. Omdat leerlingen als partners deelnemen aan wetenschappelijk onderzoek ervaren ze dat samen kennis ontwikkelen heel wat meer is dan in je eentje op je kamer achter de boeken zitten. Docenten hebben in deze onderzoeksprojecten een spilfunctie: ze verbinden onderzoekers, vakdidactici en leerlingen en slaan zo de brug tussen middelbare school en universiteit, tussen de huidige generatie academici en het talent van de toekomst.
De Vrolijke School is begin dit jaar al in de klas van start gegaan. In het voorjaar zijn drie projecten uitgevoerd: WaterIG, naar de kwaliteit van het oppervlaktewater in Amsterdam, IJzerIG, naar de verbinding tussen enzymen en bacteriën in de darmwand, en ChattIG, naar de kenmerken van chattaal van eerste-, derde- en vijfdeklas leerlingen. De resultaten van deze projecten worden tijdens het symposium worden gepresenteerd.
Programma
13.30 Ontvangst
14.00 De Vrolijke School: kweekplaats voor toekomstige academici
Jos Beishuizen, hoogleraar-directeur Onderwijscentrum VU
14.15 De Vrolijke School: uitdaging voor het voortgezet onderwijs
Hans Buijze, rector St. Ignatiusgymnasium, Amsterdam
14.30 Presentatie Projecten
WaterIG
IJzerIG
ChattIG
15.15 Bekijken en bespreken praktijkresultaten in workshops
15.45 Plenaire discussie over de resultaten en kansen.
16.15 De Vrolijke School: aftrap
Taede Sminia, rector magnificus Vrije Universiteit; aansluitend: borrel.
Vrije Universiteit Amsterdam
Vrije Universiteit Amsterdam