Akzo Nobel publiceert eerste MVO-rapport, stelt dit jaar EUR 5 mln
beschikbaar voor een Community Program en maakt samenwerking met Rode
Kruis bekend
Arnhem, 23 juni 2005 Akzo Nobel publiceert vandaag haar eerste rapport
over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), waarin de
onderneming verzekert dat het Triple P (People, Planet,
Profit)-concept dient als basis voor de bedrijfsvoering. Om het
wereldwijde karakter van deze aanpak binnen de onderneming te
onderstrepen, maakt Akzo Nobel ook de start van een Community Program
bekend, waarvoor in 2005 EUR 5 mln beschikbaar wordt gesteld. Dit
wereldwijde programma is bedoeld om de betrokkenheid van medewerkers
bij lokale maatschappelijke projecten over de gehele wereld te
bevorderen.
In het nieuwe rapport wordt benadrukt dat Maatschappelijk Verantwoord
Ondernemen niet nieuw is voor Akzo Nobel. De onderneming heeft zich
altijd gericht op het bereiken van een goed evenwicht tussen de zorg
voor het milieu, de ontwikkeling van haar medewerkers en het leveren
van bijdragen aan de maatschappij, waarbij een gezonde winstgevendheid
niet uit het oog wordt verloren. Het nu verschenen rapport toont aan
dat Akzo Nobel vastbesloten is om de effectiviteit van de
MVO-inspanningen te verhogen.
Hoewel de MVO-waarden zeer belangrijk zijn voor Akzo Nobel, was de
benadering hiervan in het verleden te ongestructureerd", verklaarde
bestuursvoorzitter Hans Wijers. "Bij Akzo Nobel accepteren we dit niet
langer. Om een goed inzicht te krijgen in de mate waarin wij voldoen
aan onze maatschappelijke en milieudoeleinden en in de mogelijkheden
tot verbetering, moeten wij onze MVO-resultaten kunnen verifiëren en
vergelijken met die van andere bedrijven. Ook moeten we kunnen
verzekeren dat het vaststellen en meten van MVO-doelen volledig is
geïntegreerd in onze managementprocessen. Daarom hebben wij de eerste
stappen gezet voor een "best practice"-aanpak met de publicatie van
ons eerste MVO-rapport.
Het 56 pagina's tellend rapport, opgesteld volgens de richtlijnen van
het Global Reporting Initiative, omvat negen nieuwe indicatoren op het
terrein van bedrijfsgezondheid en milieu en besteedt aandacht aan een
aantal terreinen waarop Akzo Nobel met succes haar MVO-doelstellingen
heeft nagestreefd, zoals product stewardship, bedrijfsgezondheid en
energie-efficiency. Het belang van ondernemerschap en maatschappelijke
betrokkenheid wordt ook nader belicht.
Wijers voegde hieraan toe dat hoewel het MVO-rapport veel bevat waarop
Akzo Nobel trots kan zijn, dit nog maar de eerste belangrijke stap is
naar een onderneming die op alle MVO-fronten als beste naar voren
komt. "Hoewel dit rapport een aantal echte MVO-prestaties vermeldt,
zijn er ook nog gebieden waar significante verbeteringen bereikt
moeten worden", zei hij. "Ons eerste MVO-rapport moet worden beschouwd
als 'werk in uitvoering', dat uiteindelijk zal resulteren in
verbeterde MVO-prestaties op alle terreinen. Gezien onze achtergrond,
moeten we bij de allerbesten horen. Daarom hebben wij ons ten doel
gesteld een notering op de Dow Jones Sustainability Index te
bereiken."
Community Program
Maatschappelijke betrokkenheid is een belangrijk onderdeel van het
MVO-rapport. Daarom start vandaag ook het Community Program voor alle
Akzo Nobel-medewerkers wereldwijd. Akzo Nobel heeft haar medewerkers
altijd aangemoedigd maatschappelijke activiteiten te ondersteunen,
maar tot nu toe zijn dit soort projecten altijd geïnitieerd door het
management of vonden op een ad hoc-basis plaats.
Het Community Program zal Akzo Nobel-medewerkers daadwerkelijk
aansporen een actieve rol te spelen bij lokale initiatieven door hen
in staat te stellen het voortouw te nemen en deel te nemen aan
projecten in de leefgemeenschappen waar zij wonen en werken.
Het boeiende van het Community Program is dat het verder gaat dan de
traditionele MVO-aanpak, die vooral gebaseerd is op het beschikbaar
stellen van middelen", zei Wijers. "Hoewel financiële ondersteuning
van vitaal belang is, zijn wij van mening dat initiatief,
betrokkenheid, vaardigheden en kennis van onze medewerkers zeker zo
belangrijk zijn voor het welslagen van de maatschappelijke projecten
van Akzo Nobel. Met de energie en talenten van onze medewerkers kan
het Community Program een groot verschil maken voor de gemeenschappen
waar wij allen wonen en werken."
Wijers: "Om een vliegende start van het Community Program te
verzekeren, hebben wij besloten het budget voor dit jaar niet alleen
toe te wijzen aan initiatieven van de medewerkers maar ook een deel
daarvan beschikbaar te stellen aan een betrouwbare, mondiale
organisatie, namelijk de Rode Kruis/Rode Halvemaan-organisatie. Deze
zal de toegekende EUR 1,5 mln gebruiken om projecten te ondersteunen
in ontwikkelingslanden waar Akzo Nobel actief is, terwijl ook
Akzo Nobel-medewerkers de gelegenheid krijgen om aan deze projecten
deel te nemen."
Internet: www.akzonobel.nl; www.rodekruis.nl
Ons Safe Harbor Statement is van toepassing op dit persbericht.
Corporate Media Relations: tel. 026 - 366 4343
Akzo Nobel