Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB05-074
23 juni 2005
Ondernemers industrie fors pessimistischer
Het producentenvertrouwen in de industrie is in juni fors verslechterd en
uitgekomen op -1,7. In mei was het vertrouwen nog 0,8. Het
producentenvertrouwen is in juni op de laagste stand beland sinds maart
2004. Zowel over de verwachte productie, de voorraden gereed product als de
orderpositie zijn de ondernemers minder te spreken. Dit blijkt uit cijfers van het
CBS.
Negatiever over productie, voorraden en orderpositie
Het producentenvertrouwen is een stemmingsindicator voor de industrie. Het
cijfer is samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie in de
komende drie maanden, het oordeel over de voorraden gereed product en het
oordeel over de orderpositie.
Het producentenvertrouwen in de industrie is in juni 2,5 punt lager dan in mei.
Dit is de grootste daling in een maand sinds twee jaar. Vooral de producenten
van halffabrikaten zijn negatiever over de verwachte productie in de komende
drie maanden. Ook de producenten van consumptiegoederen zijn hierover iets
minder positief. De producenten van investeringsgoederen zijn juist positiever
over de toekomstige productie. Over de orderpositie zijn alle producenten
negatiever, terwijl over de voorraad gereed product vooral de producenten van
halffabrikaten slechter te spreken zijn.
Industrie verwacht iets lagere verkoopprijzen
Een op de negen ondernemers in de industrie verwacht lagere verkoopprijzen,
terwijl een op de twintig hogere prijzen voorziet. Vooral de producenten van
halffabrikaten verwachten lagere verkoopprijzen. In 2004 was de groep
ondernemers die verwacht de prijzen te verhogen groter dan de groep die een
prijsdaling verwacht. Deze verhouding is in het tweede kwartaal van 2005
ln.... Een op de zes ondernemers in de industrie verwacht de personeelsomvang in
omgekeerd.
de komende maanden te verminderen, terwijl maar een op de veertien van
sbc.... industriële ondernemers waren die hun personeelsomvang wilden uitbreiden
plan is het aantal personeelsleden te verhogen. Sinds begin vorig jaar is deze
verhouding vrijwel onveranderd. April 2001 was de laatste keer dat er meer
dan ondernemers die hun personeelsomvang wilden verminderen.
w
ww
CBS Persbericht PB05-074 pagina 1 van 2
Technische toelichting
Meer informatie
Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de
Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het
Conjunctuurbericht (http://www.cbs.nl/conjunctuurbericht). Hierin wordt een
actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd.
Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht
bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website
(Service/abonnementen) kunt u zich ook aanmelden voor een gratis email-
abonnement.
Algemeen
Het producentenvertrouwen in de industrie, beschikbaar vanaf 1985, is
samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie, het oordeel
van de ondernemers over de orderpositie en het oordeel over de voorraden
gereed product. Een nadere toelichting over het producentenvertrouwen en de
conjunctuurtest vindt u op onze website.
Producentenvertrouwen in de industrie (na verwijdering van seizoeninvloeden)
Jan Feb Mrt Apr Mei Juni Juli Aug Sep Okt Nov Dec Jaar
2002 -4,0 -1,6 -1,6 -0,8 -1,6 -1,5 -2,4 1,5 -1,1 -2,8 -0,8 -1,9 -1,6
2003 -4,3 -6,6 -6,6 -5,1 -7,0 -9,4 -7,0 -6,9 -5,1 -3,5 -3,9 -1,8 -5,6
2004 -1,6 -2,9 -1,9 -1,1 1,7 1,9 0,7 0,8 0,5 1,1 0,1 -0,4 -0,1
2005 -0,6 -0,1 1,4 -0,1 0,8 -1,7
Bron: CBS
Producentenvertrouwen in de industrie
11,0
5,5
0,0
-5,5
-11,0
'89 '90 '91 '92 '93 '94 '95 '96 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-074 pagina 2 van 2
---- --
Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB05-075
23 juni 2005 Consumentenvertrouwen daalt opnieuw
9.30 uur Het consumentenvertrouwen is in juni 2005, gecorrigeerd voor
seizoeninvloeden, voor de tweede achtereenvolgende maand gedaald en
uitgekomen op -26. Het vertrouwen is hiermee weer terug op het niveau van
begin dit jaar. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het
CBS. De daling van het consumentenvertrouwen komt vooral doordat
consumenten somberder werden over het economisch klimaat.
Consumenten negatiever over economisch klimaat
Consumenten zijn in juni flink negatiever geworden over het economisch
klimaat. Vooral over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden
werden consumenten behoorlijk somberder. Het oordeel over de economie in
de komende twaalf maanden verslechterde ook.
Koopbereidheid stabiel
De koopbereidheid veranderde vrijwel niet in juni. Het niveau bleef laag. De
onderliggende onderdelen van de koopbereidheid kenden wel verschuivingen.
Zo is het oordeel over de eigen financiële situatie in de afgelopen twaalf
maanden verbeterd. Daar staat tegenover dat de consumenten over hun
financiën in de komende twaalf maanden en vooral over het doen van grote
aankopen, zoals meubels, negatiever werden.
Stijging vertrouwen slaat om in daling
In de eerste vier maanden van 2005 nam het vertrouwen van de consumenten
toe. Echter, in mei en juni daalde het vertrouwen weer fors. Het
consumentenvertrouwen is aan het eind van het eerste halfjaar van 2005 weer
terug op het niveau van begin 2005.
ln.... bepaald door veranderingen in het oordeel over het economisch klimaat. De
Het verloop van het consumentenvertrouwen in het eerste halfjaar werd vooral
koopbereidheid daarentegen varieerde maar weinig. Het vertrouwen van de
sbc.... consumenten blijft dus laag. Aan het eind van het eerste halfjaar van 2005
waren er per saldo 26 procent meer pessimisten dan optimisten.
www
CBS Persbericht PB05-075 pagina 1 van 4
Technische toelichting
Meer informatie
Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de
Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het
Conjunctuurbericht (http://www.cbs.nl/conjunctuurbericht). Hierin wordt een
actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd.
Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht
bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website
(Service/abonnementen) kunt u zich ook aanmelden voor een gratis email-
abonnement.
Algemeen
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste
tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens
vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het
consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van
huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen
financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten
Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend
huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de
verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en
aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het
slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren
worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het
percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO
voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC
hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-
berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar
in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en
diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De
EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest
recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.
CBS Persbericht PB05-075 pagina 2 van 4
Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en
de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden)
40
30
20
10
0
-10
-20
-30
-40
-50
2000 2001 2002 2003 2004 2005
Consumentenvertrouwen (definitie CBS)
Consumentenvertrouwen (definitie EC)
Bron: CBS, Europese Commissie
Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na
correctie voor seizoeninvloeden)
2004 2005
December Januari Februari Maart April Mei Juni
Consumenten- -29 -26 -22 -21 -16 -22 -26
vertrouwen
Oordeel -37 -35 -23 -18 -8 -22 -30
economisch
klimaat
Economisch -54 -58 -47 -39 -33 -38 -48
klimaat afgelopen
jaar
Economisch -21 -12 1 3 17 -7 -12
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -24 -20 -22 -23 -20 -22 -23
Financiële -28 -28 -32 -34 -32 -30 -23
situatie afgelopen
jaar
Financiële -16 -8 -6 -7 -2 -7 -10
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -27 -24 -27 -28 -27 -29 -37
grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-075 pagina 3 van 4
Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden
(oorspronkelijke reeks)
2004 2005
December Januari Februari Maart April Mei Juni
Consumenten- -32 -24 -21 -21 -16 -20 -26
vertrouwen
Oordeel -40 -31 -20 -17 -11 -19 -31
economisch
klimaat
Economisch -57 -52 -45 -39 -35 -37 -50
klimaat afgelopen
jaar
Economisch -22 -10 4 4 13 -2 -13
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -26 -19 -21 -23 -20 -21 -23
Financiële -28 -27 -29 -34 -32 -30 -25
situatie afgelopen
jaar
Financiële -15 -8 -6 -8 -1 -6 -12
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -36 -23 -27 -27 -27 -28 -33
grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-075 pagina 4 van 4
---- --
Centraal Bureau voor de Statistiek