Nieuws
23 jun 2005 - Inbreng Bibi de Vries - Akkoord
coalitie WIA
Onderwerp: Akkoord coalitie WIA
Woordvoerder: Bibi de Vries
Datum: 23 juni 2005
Inhoud wetsvoorstel
Op hoofdlijnen komt het nieuwe WAO- stelsel er als volgt uit te zien:
* Er komt een inkomensvoorziening voor volledig en duurzaam
arbeidsongeschikten (IVA- regeling);
* Mensen met arbeidsbeperkingen komen in aanmerking voor de regeling voor
gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA- regeling). Dit betekent dat deze
mensen in aanmerking komen voor een loonaanvulling als ze werken en een
WGA- loongerelateerde uitkering en later een WGA- vervolg uitkering als
ze niet werken;
* Mensen met lichte arbeidsbeperkingen komen niet in aanmerking voor een
uitkering en moeten samen met de werkgever naar een oplossing zoeken (0 -
35% arbeidsongeschikt).
Deze hervorming zal per 1 januari 2006 gewoon worden uitgevoerd door het
UWV. Doel is het toekomstbestendig maken van de WAO.
Hoofdlijnen akkoord
De nieuwe WAO (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) wordt per 1
januari aanstaande geïmplementeerd. Besloten is dat de WGA- regeling in
2006 wordt uitgevoerd door het UWV. Het stelsel blijft in 2006 dus
publiek. In tegenstelling tot het eerdere plan kunnen commerciële
verzekeraars pas in 2007 echt meedingen op die markt. Dan ontstaat een
model van publieke en private uitvoering. Dit is conform het eerder
voorstel van de Regering om te streven naar een hybride stelsel. Begin
2006 praat de Kamer verder met de Regering over de vormgeving van het
eigenrisicodragerschap binnen het hybride stelsel.
Geen volledige private uitvoering
De VVD heeft zich gedurende het hele onderhandelingsproces gekeerd tegen
een volledige private uitvoering van de WIA. Dit vanwege de rente hobbel
van 3,5 miljard, die uit publieke middelen gecompenseerd diende te worden
en de hoge uitvoeringskosten die dit stelsel met zich meebrengt. De VVD
wil geen lastenverzwaring. Het CPB heeft deze negatieve aspecten die
private uitvoering met zich meebrengt beaamd in haar meest recente
doorrekening. Volledige private uitvoering was dus voor de VVD - in
tegenstelling tot de andere coalitiepartijen - geen optie. Dit is het dan
ook niet geworden.
Waarom is de VVD tevreden met het akkoord?
CPB
Het CPB geeft in zijn toets aan dat uit de literatuur geen theoretische
noch empirische aanwijzingen blijken die antwoord geven op de vraag wat
de meest efficiënte en effectieve uitvoeringssystematiek is. Het CPB
wijst wel op de plausibiliteit van het kabinetsvoorstel: "Een hybride
systeem zou een extra prikkel vormen voor private verzekeraars (en het
UWV) om de WGA zo efficiënt mogelijk uit te voeren, mits er sprake is van
gelijke condities ten aanzien van premiedifferentiatie. Een hybride
stelsel kan zo een zekere veiligheidsklep vormen in het geval private
premies onverhoopt structureel hoger zouden uitvallen dan de publieke
premie."
Het CPB geeft dus aan dat de optie van een hybride uitvoering nog maar
eens goed in overweging genomen moet worden. De VVD heeft dit dan ook
gedaan.
Administratieve lasten en uitvoeringskosten
Omdat het hybride stelsel pas op 1 januari 2007 ingaat worden de
administratieve lasten en de uitvoeringskosten aanzienlijk beperkt. Dit
vanwege het feit dat de complexe overgangsregeling voor 2006 nu niet meer
noodzakelijk is.
2006 publieke uitvoering WGA- regeling
Er komt derhalve geen private uitvoering omdat dit gewoon te duur is.
Bovendien is niet aangetoond door het CPB dat verzekeraars goedkoper en
efficiënter zijn dan het UWV. In 2006 wordt de WGA- regeling publiek
uitgevoerd. Dit waarborgt een zorgvuldige implementatie van het hybride
stelsel. Ook dit is een enorm winstpunt.
Conclusie
De combinatie van het positieve oordeel van het CPB over het hybride
stelsel, de vereenvoudiging van de WGA- regeling door het schrappen van
de complexe overgangsregeling en het 'tussenjaar' 2006 waarin naar een
zorgvuldige implementatie van het hybride stelsel kan worden toegewerkt
hebben tot het eerder beschreven akkoord geleid. Een akkoord waar de VVD
zeer tevreden mee is.
VVD