Gemeente Hellendoorn
Stimuleringsmaatregel aanschaf defibrillator
De gemeente Hellendoorn stimuleert de aanschaf van Automatische
Externe Defibrillators (AED's). Lokale bedrijven, instellingen en
verenigingen binnen de gemeente Hellendoorn, die in 2005 een AED
hebben aangeschaft of nog aan gaan schaffen, kunnen een éénmalige
bijdrage in de aanschafkosten van ⬠250,- tegemoet zien. Daarnaast
biedt de gemeente de mogelijkheid tot het gezamenlijk inkopen van
AED's.
AED vergroot overlevingspercentage
Ruim 200 Nederlanders worden per week buiten het ziekenhuis getroffen
door een plotselinge hartstilstand. Alleen direct ingrijpen kan een
overlijden voorkomen. Snelle reanimatie en het gebruik van een
Automatische Externe Defibrillator (AED) vergroot het
overlevingspercentage met 40 tot 50%. Een AED is een apparaat waarmee
één of meerdere stroomstoten aan het hart kunnen worden toegediend
bij een levensbedreigende hartritmestoornis. Nog voordat de ambulance
ter plaatse is, kunnen omstanders al beginnen met defibrilleren om
schade aan hersenen en hart te vertragen in afwachting van
geavanceerde medische hulp. Een AED kost ongeveer ⬠2.500,--,
afhankelijk van het type.
Hoe werkt een AED?
Eerst plakt men twee zelfklevende elektroden op de ontblote borst van
het slachtoffer. Vervolgens analyseert de AED het hartritme en zal,
als een stroomstoot noodzakelijk is, dat aangeven. Met een druk op de
knop wordt via de elektroden stroom aan het hart afgegeven. Het
fibrilleren (chaotisch trillen van het hart) zal hierdoor stoppen en
het hart krijgt de kans zelf weer een normale circulatie op te bouwen.
Wie komt in aanmerking?
Wettelijk is het gebruik van de AED door niet-professionele
hulpverleners toegestaan. Na een korte training mag iedereen een AED
hanteren. De gemeente Hellendoorn kent de stimuleringsbijdrage toe aan
lokale bedrijven, lokale buurt- en sportverenigingen en lokale
instellingen. De AED moet ten goede komen aan de samenleving en is dus
niet bedoeld voor individuele particulieren.
Aanvraag indienen
Men kan voor de bijdrage in aanmerking komen door het
aanvraagformulier voor een AED in te dienen gezamenlijk met een
afschrift van de aankoopfactuur (aankoopdatum moet in 2005 zijn) bij
de gemeente, afdeling OCWZ t.a.v. Alice Stegeman, postbus 200, 7440 AE
Nijverdal. Een bedrijf, instelling of vereniging kan per locatie één
keer in aanmerking komen voor de bijdrage van ⬠250. Aanvragen die
binnenkomen na 31 december 2005 worden niet meer in behandeling
genomen. Voor het aanvraagformulier, meer informatie over de maatregel
en/ of de mogelijkheid tot gezamenlijke inkoop kunt u terecht bij de
gemeente Hellendoorn. U kunt daarvoor contact opnemen met Alice
Stegeman, tel. 0548-630621, e-mail a.stegeman@hellendoorn.nl .
Open Aanvraagformulier bijdrage in AED in nieuw window
Aanvraagformulier bijdrage in AED