Gemeenten bouwen mee aan digitaal klantdossier werk en inkomen
De VNG staat positief tegenover de plannen van staatssecretaris van
Hoof om de dienstverlening in de SUWI keten te verbeteren. De
Staatssecretaris stelt twee dingen voor: een digitaal
klantdossier en een wettelijk verbod op het meermalig uitvragen van
klantgegevens. Via webtechnologie kan het digitaal klantdossier online
worden geraadpleegd door de klant of door uitvoerende ketenpartijen
(gemeente, CWI en UWV). In het dossier staat informatie over de
basisgegevens van de klant, de status van de dienstverlening en scans
van documenten en bewijsstukken. Een eerste versie van het digitaal
klantdossier zal eind 2006 gereed zijn.
De VNG onderschrijft het belang van een goede dienstverlening waarin
de klant centraal staat. Het meermalig uitvragen van dezelfde gegevens
is klantonvriendelijk en inefficiënt.
De gemeenten zullen nauw worden betrokken bij de ontwikkeling en
invoering van het digitaal klantdossier. Hierbij wordt voortgebouwd op
lopende initiatieven. Waar gemeenten bezig zijn de lokale
dienstverlening te verbeteren moet daarvoor de ruimte blijven. Het
digitaal klantdossier is ondersteunend. Toch zal de invoering van het
dossier gevolgen hebben voor de gemeenten. De VNG wil met de
staatssecretaris afspraken maken over de financiering van de
invoering.
Een zekere mate van standaardisatie is onvermijdelijk. De VNG pleit
voor toepassing van landelijke standaarden voor architectuur en
ICT-infrastructuur. De inrichting van het dienstverleningsproces
blijft de lokale verantwoordelijkheid. De gemeente en de lokale
CWI-vestiging moeten de beleidsvrijheid krijgen om de WWB-intake en
het dienstverleningsproces zo in te richten, dat de klant optimaal
bediend kan worden.
Op 4 juli vindt over deze onderwerpen bestuurlijk overleg plaats
tussen de staatssecretaris en de VNG.
De brief aan staatssecretaris van Hoof.
De plannen van de staatssecretaris