De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR DEN HAAG
Datum Uw brief (Kenmerk) Ons kenmerk
- FEZ 2005/61M
Onderwerp
?Comply or explain? begrotingshoofdstukken IXA
en IXB 2006
In reactie op de motie Douma (Kamerstukken II
2004/05, 29 949, nr. 11) over comply or explain
heb ik aangekondigd dat u nog voor het
zomerreces wordt geïnformeerd indien het niet
mogelijk is om zinvolle en relevante gegevens
over outcome of output op te nemen bij de
begrotingsdoelstellingen.
Het aantal doelstellingen van Financiën waarbij
directe maatschappelijke effecten worden beoogd
is beperkt. Een aanzienlijk deel van de
begrotingsdoelstellingen op
begrotingshoofdstukken IXA en IXB zijn gericht
op de bedrijfsvoering van het Rijk. Voorbeelden
daarvan zijn de doelstellingen ten aanzien van
het beheer van de Nationale Schuld
(begrotingshoofdstuk IXA), de publiek-private
financiering van overheidsinvesteringen en het
beheer van de materiële activa van het Rijk. Het
streven van Financiën hierbij is doelmatigheid.
Het zijn daarbij de prestaties (output) die
centraal staan. Om inzicht te geven in de mate
van doelbereiking wordt gebruik gemaakt van
prestatie-indicatoren op output.
Er zijn bij veel van deze doelstellingen
overigens wel maatschappelijke neveneffecten.
Deze behoren echter niet primair tot de
beleidsdoelstelling van Financiën.
Bij 3 doelstellingen binnen art. 3
Financieringsactiviteiten publiek-private sector
op IXB acht ik het niet mogelijk om zinvolle en
relevante gegevens over outcome noch over output
op te nemen. Dit is het geval bij:
a) het beheer van staatsdeelnemingen,
b) het afwikkelen van de regeling
Bijzondere Financiering en
c) marktgerelateerde operaties.
Ad a)
De doelstelling ten aanzien van
staatsdeelnemingen is gericht op het behalen van
een optimaal resultaat bij het beheren, aangaan
en afstoten van staatsdeelnemingen. Hierbij
maakt de Staat gebruik van de bevoegdheden die
zij heeft in haar rol als aandeelhouder. De
resultaten van de inspanningen zijn moeilijk te
meten. Verkopen vinden echter altijd transparant
en in beginsel altijd in competitie plaats. Het
deelnemingen beleid wordt voorts eens in de vijf
jaar geëvalueerd. De volgende evaluatie staat
gepland voor 2006.
De resultaten van het beheer van
Staatsdeelnemingen worden bovendien jaarlijks in
een jaarverslag aan de Tweede Kamer
gepresenteerd.
Daarnaast wordt voor iedere staatsdeelneming
eens in de vijf jaar bekeken of er belemmeringen
bestaan voor afstoting.
Ad b)
Op 1 juni jl. heb ik u geïnformeerd over het
besluit om de regeling Bijzondere Financiering
in zijn huidige vorm te beëindigen (Kamerstukken
II 2004/05, 29 800 IXB, nr. 25). De huidige
portefeuille, waarin langlopende leningen
zitten, zal moeten worden afgewikkeld. Er zullen
geen nieuwe verplichtingen worden aangegaan. In
verband met het aflopende karakter van de
regeling acht ik het niet zinvol en relevant
kwantitatieve prestatie-indicatoren op te nemen
bij deze doelstelling, wat de financieel
economische positie is en wat de publieke
omgeving is.
Ad c)
Financiën heeft als doelstelling een optimale
opbrengst te bewerkstelligen bij het uitvoeren
van marktgerelateerde operaties (bijv.
veilingen). Zij biedt hiervoor advies en
ondersteuning aan bij het uitvoeren van
dergelijke operaties. Voor deze doelstelling
bestaan geen zinvolle en relevante
prestatie-indicatoren. De mate van doelbereiking
wordt vastgesteld aan de hand van een evaluatie
van de rol van Financiën bij bijzondere
marktgerelateerde operaties.
De Minister van Financiën,
G. Zalm
Ministerie van Financiën