Ingezonden persbericht


SMVP-publicatie: Gemeentelijke veiligheidszorg naar beste vermogen

Gemeenten klagen nogal eens dat ze over weinig mogelijkheden beschikken om lokaal veiligheidsbeleid te kunnen voeren. Net als op andere beleidsterreinen kan intergemeentelijke samenwerking hier soelaas bieden. Dit thema wordt aangesneden in de recente SMVP-publicatie Gemeentelijke veiligheidszorg naar beste vermogen van de hand van Michel Dückers. Voor gemeenten die tot eenzelfde politiedistrict of -regio behoren, bestaan er diverse mogelijkheden om de krachten te bundelen. Zo is er de mogelijkheid van uitwisseling van best practices, beproefde methoden die zich in bepaalde gemeenten al hebben bewezen. Net zo voor de hand ligt het onderling afstemmen van beleid. In de politieregio Zuid-Holland-Zuid, waar Dückers onderzoek deed, voeren gemeenten binnen één politiedistrict een gemeenschappelijk horecabeleid, stemmen ze de algemene plaatselijke verordeningen op elkaar af en dat geldt ook voor vergunningvoorschriften. Een derde mogelijkheid ligt in het 'poolen' van personeelscapaciteit voor taken die elke gemeente voor zich niet kan opbrengen. Voorbeelden: het gezamenlijk inzetten van preventiemedewerkers en toezichthouders in wijken, winkelcentra of uitgaansgebieden of het gezamenlijk inhuren van een particuliere beveiligingsorganisatie.

Dan de gemeentelijke regiefunctie. Dückers ziet hier nogal wat remmingen en valkuilen. Het gemeentelijke systeem zelf - de onderlinge betrekkingen binnen de organisatie, de verhouding tussen apparaat en bestuur, interne draagvlakdiscussies - eist veel aandacht op van ambtenaren en bestuur, wat ten koste gaat van de oriëntatie op de (externe) veiligheidsproblematiek. Bovendien is het thema veiligheid doorgaans sterk versnipperd ondergebracht binnen de organisatie. In een gemeente van 20.000 inwoners zijn per veiligheidsfacet al gauw vier tot zes personen werkzaam, die dan ook nog tot uiteenlopende afdelingen behoren. Gezien de sterke gerichtheid op 'het systeem' en gezien ook de verkokering en de versnippering van de veiligheidstaak binnen de gemeentelijke organisatie, mag betwijfeld worden of de gemeente op eigen kracht de regisseursfunctie zal kunnen waarmaken. Een externe aanjager is daarbij nodig, en volgens Dückers ligt hier bij uitstek een taak (als 'buitenboordmotor') voor de politie. 'Zonder buitenboordmotor dreigt het gemeentelijk veiligheidsbeleid te blijven steken in een statisch woud van procedures, overlegstructuren, voornemens en goede bedoelingen.'

De publicatie Gemeentelijke veiligheidszorg naar beste vermogen (2005) is te bestellen bij het bureau van de stichting. De kosten bedragen ¤ 7,50 (exclusief BTW en verzendkosten). Tot zover deze korte update van onze werkzaamheden. Mocht u overigens geen informatie meer van de SMVP per e-mail wensen te ontvangen, dan wordt u verzocht deze e-mail te retourneren, zodat wij uw naam en adres uit ons e-mailbestand kunnen verwijderen.

Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie

Postbus 239

3300 AE Dordrecht

Tel. 078-6144362

Fax 078-6313580

E-mail: smvp@smvp.nl

Website: www.smvp.nl