Barco
Twee leiders in Digital Cinema Kodak en Barco vormen
strategische alliantie om de wereldwijde markt voor Digital Cinema te
bedienen
Kodaks ervaring in kleurwetenschap en beeldvorming en Barcos
leiderschap in digital cinema projectiesystemen komen samen om
geïntegreerde oplossingen voor de digitale cinema markt te creëren
(LOS ANGELES en BRUSSEL, 22 Juni.) Eastman Kodak Company en Barco
kondigden vandaag aan dat ze een strategisch bondgenootschap gevormd
hebben om efficiënter de wereldwijde markt voor digitale cinema te
bedienen met een volledig aanbod van producten, systemen en diensten,
inclusief installatie en onderhoud.
Kodak heeft een lange geschiedenis van vernieuwing in beeldvorming
voor entertainment en is de onafhankelijke wereldleider voor levering
van digitale cinemasystemen voor pre-show gebruik; Barco is wereldwijd
leider in hoge resolutie digitale cinema projectiesystemen van hoge
kwaliteit en is één van de drie enige licentiehouders van de Texas
Instruments DLP Cinema Technologie.
Het nieuwe samenwerkingsverband heeft twee doelen: het zorgt ervoor
dat elk bedrijf complete geïntegreerde digitale cinema oplosingen kan
verkopen en onderhouden. De oplossingen zullen systemen en diensten
van beide bedrijven combineren, met een optimalisatie van
beeldkwaliteit en betrouwbaarheid. De alliantie zal Kodak en Barco ook
toelaten om samen te werken aan vernieuwende en gedifferentieerde
oplossingen voor de toekomst.
Bill Doeren, algemeen directeur van Kodak
Digital Cinema, zegt dat de klanten de zekerheid zullen hebben te
werken met twee zeer gerespecteerde merken die met gebundelde krachten
zullen zorgen voor hun volledige digitale cinema behoeften.
Barco streeft naar leiderschap op lange termijn voor hoge kwaliteit in
digitale cinema, zegt Doeren. We werken al met hen samen in drie
multiplexen in sleutelsteden in de V.S., waar we grote Hollywoodfilms
tonen in een regelmatig filmschema. Hun systemen werken feilloos. Door
de mogelijkheden van Kodak te verbinden met die van hen, kunnen we
samen een complete oplossing bieden voor de markt, nu en in de
toekomst.
Kodak is een gerespecteerd leider in de ontspanningsindustrie op het
terrein van wetenschap van kleur en beeldtechnologie en is een
duidelijk leider in de nieuwste cinematechnologie, zegt Nico
Vernieuwe, Vice-President van Barco Digital Cinema. Kodak en Barco
hebben al bewezen ingewikkelde zaken te kunnen vereenvoudigen door een
duidelijk begrip van de noden van de klanten en door de toepassing van
hun topklase mogelijkheden. Dit nieuwe partnership zal een uitstekende
opportuniteit zijn voor ons en voor onze klanten wereldwijd.
We geloven dat de samenwerking in Noord-Amerika verbeterde digitale
cinema oplossingen zal bieden voor onze klanten in studio en
postproductie omgeving, voor speelfilmkijkers en bezoekers aan
tentoonstellingen, door het aanbod van Kodaks dienstennetwerk,
systeemintegratie en ondersteunende infrastructuur samen met Barcos
oplossingen voor digitale projectie, zegt Scott Spector, Executive
Vice President en General Manager, Barco Digital Cinema,
Noord-Amerika.
De markt voor digitale cinema bij de vertoning van speelfilms bevindt
zich nog in een vroeg stadium van ontwikkeling, hoewel Barco al 2K
digitale projectoren geplaatst heeft in meer dan 200 zalen wereldwijd,
waardoor het de leiding heeft genomen in de ontluikende markt.
Onze klanten zullen op de gepaste tijd beslissen wanneer het voor hen
interessant wordt om te beginnen met de algmene uitbouw van systemen
en de ondersteuning daarvan door een brede distributie van films in
digitale vorm, zegt Doeren. Maar onze alliantie met Barco zegt
duidelijk wij zijn klaar om vooruit te gaan.
De bedrijven zullen samenwerken op gebied van verkoop en marketing,
diensten en ondersteuning en systeemontwikkeling. Beide bedrijven
hebben unieke intellectuele eigendom wat voordelen zal bieden in
digitale cinema producten en systemen voor de toekomst.
Als deel van de overeenkomst zal Barco gebruik maken van Kodaks
kleurwetenschap en beeldmanagement om de mogelijkheden en prestaties
van zijn cinemaprojectoren te vergroten.
Wij bieden een oplossing aan van hoge kwaliteit die perfect is voor
vandaag, maar die ook de juiste investering voor de toekomst is, zegt
Vernieuwe. Onze klanten kunnen er vertrouwen in hebben dat we samen
met hen zullen blijven groeien en hen zullen helpen om gemakkelijker
en met meer zekerheid om te gaan met digitale cinema.
Onze relatie met Barco gaat werkelijk over samenwerken op vernieuwende
wijze om de kwaliteit, de creativiteit en het unieke van de gehele
cinemabeleving te verbeteren, zegt Doeren. Als we dat samen doen zal
de hele industrie daar baat bij hebben met inbegrip van het
wereldwijde publiek.
De twee bedrijven zullen hun samenwerkingsverbond accentureren in
demos en andere gedeelde activiteiten in de aankomende Cinema Expo
International beurs en trade show in Amsterdam, 27-30 juni.
Over Eastman Kodak Company
Kodak is leider wat betreft mensen helpen om fotos te maken, te delen,
te printen en te bekijken als souvenir, als informatie, voor zaken en
voor entertainment. Met een omzet van 13.5 miljard dollar in 2004, is
het bedrijf gericht op een digitaal georiënteerde groeistrategie met
focus op vier kerncompetenties: Digital & Film Imaging Systems dat
consumenten, professionelen en cineasten voorziet van digitale en
traditionele produkten en diensten; Health dat de medische en
tandheelkundige beroepen voorziet van systemen voor traditionele en
digitale beeldvorming en informatie, IT oplossingen en diensten;
Graphic Communications dat klanten voorziet van een waaier aan
oplossingen voor prepress, traditioneel en digitaal printen, scannen
van documenten, en multivendor IT diensten; en Display & Components
dat zowel beeldsensoren als intellectueel eigendom en materialen voor
de organic light-emitting diode (OLED) en LCD display industrieën
levert aan hardwareproducenten.
Meer info over Kodak (NYSE: EK) is te vinden op www.kodak.com.
Over Barco
Barco, een international bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, België,
levert visualisatie- en displayoplossingen voor professionele markten.
Barco ontwerpt en ontwikkelt oplossingen voor
grootscherm-visualisatie, visualisatiesystemen voor levenskritische
toepassingen, en systemen voor visuele inspectie. Barco heeft een
netwerk van filialen, distributeurs en agenten in bijna 1000 landen.
Barco is genoteerd op Euronext Brussel, en maakt deel uit van de BEL
20 en de Next 150 Indexes. (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR;
Bloomberg: BAR BB).
Barco Media & Entertainment, een divisie van Barco, levert
gespecialiseerde visualisatieoplossingen, die beantwoorden aan de
behoeften van de Media & Entertainment markten, worden gebruikt op
vooraanstaande evenementen en bijeenkomsten. De divisie telt namen als
U2, Ferrari, Louis Vuitton, Madonna, Daimler Chrysler, Clearchannel
Spectacolor en installaties voor Merrill Lynch, Kinepolis, China Film
Group, Bank of America, Deutsche Bank, Reliant Park Stadium (VSA) en
Miami Heat NBA tot zijn belangrijkste referenties. Meer info is te
vinden op www.barco.com.
Contacts
JP Tanghe
President Corporate Communication & Investors Relations
Barco nv
Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com