Barco


Twee leiders in Digital Cinema Kodak en Barco vormen strategische alliantie om de wereldwijde markt voor Digital Cinema te bedienen
Kodaks ervaring in kleurwetenschap en beeldvorming en Barcos leiderschap in digital cinema projectiesystemen komen samen om geïntegreerde oplossingen voor de digitale cinema markt te creëren

(LOS ANGELES en BRUSSEL, 22 Juni.) Eastman Kodak Company en Barco kondigden vandaag aan dat ze een strategisch bondgenootschap gevormd hebben om efficiënter de wereldwijde markt voor digitale cinema te bedienen met een volledig aanbod van producten, systemen en diensten, inclusief installatie en onderhoud.

Kodak heeft een lange geschiedenis van vernieuwing in beeldvorming voor entertainment en is de onafhankelijke wereldleider voor levering van digitale cinemasystemen voor pre-show gebruik; Barco is wereldwijd leider in hoge resolutie digitale cinema projectiesystemen van hoge kwaliteit en is één van de drie enige licentiehouders van de Texas Instruments DLP Cinema Technologie.

Het nieuwe samenwerkingsverband heeft twee doelen: het zorgt ervoor dat elk bedrijf complete geïntegreerde digitale cinema oplosingen kan verkopen en onderhouden. De oplossingen zullen systemen en diensten van beide bedrijven combineren, met een optimalisatie van beeldkwaliteit en betrouwbaarheid. De alliantie zal Kodak en Barco ook toelaten om samen te werken aan vernieuwende en gedifferentieerde oplossingen voor de toekomst.

Bill Doeren, algemeen directeur van Kodak Digital Cinema, zegt dat de klanten de zekerheid zullen hebben te werken met twee zeer gerespecteerde merken die met gebundelde krachten zullen zorgen voor hun volledige digitale cinema behoeften.

Barco streeft naar leiderschap op lange termijn voor hoge kwaliteit in digitale cinema, zegt Doeren. We werken al met hen samen in drie multiplexen in sleutelsteden in de V.S., waar we grote Hollywoodfilms tonen in een regelmatig filmschema. Hun systemen werken feilloos. Door de mogelijkheden van Kodak te verbinden met die van hen, kunnen we samen een complete oplossing bieden voor de markt, nu en in de toekomst.

Kodak is een gerespecteerd leider in de ontspanningsindustrie op het terrein van wetenschap van kleur en beeldtechnologie en is een duidelijk leider in de nieuwste cinematechnologie, zegt Nico Vernieuwe, Vice-President van Barco Digital Cinema. Kodak en Barco hebben al bewezen ingewikkelde zaken te kunnen vereenvoudigen door een duidelijk begrip van de noden van de klanten en door de toepassing van hun topklase mogelijkheden. Dit nieuwe partnership zal een uitstekende opportuniteit zijn voor ons en voor onze klanten wereldwijd.

We geloven dat de samenwerking in Noord-Amerika verbeterde digitale cinema oplossingen zal bieden voor onze klanten in studio en postproductie omgeving, voor speelfilmkijkers en bezoekers aan tentoonstellingen, door het aanbod van Kodaks dienstennetwerk, systeemintegratie en ondersteunende infrastructuur samen met Barcos oplossingen voor digitale projectie, zegt Scott Spector, Executive Vice President en General Manager, Barco Digital Cinema, Noord-Amerika.

De markt voor digitale cinema bij de vertoning van speelfilms bevindt zich nog in een vroeg stadium van ontwikkeling, hoewel Barco al 2K digitale projectoren geplaatst heeft in meer dan 200 zalen wereldwijd, waardoor het de leiding heeft genomen in de ontluikende markt.

Onze klanten zullen op de gepaste tijd beslissen wanneer het voor hen interessant wordt om te beginnen met de algmene uitbouw van systemen en de ondersteuning daarvan door een brede distributie van films in digitale vorm, zegt Doeren. Maar onze alliantie met Barco zegt duidelijk wij zijn klaar om vooruit te gaan.

De bedrijven zullen samenwerken op gebied van verkoop en marketing, diensten en ondersteuning en systeemontwikkeling. Beide bedrijven hebben unieke intellectuele eigendom wat voordelen zal bieden in digitale cinema producten en systemen voor de toekomst.

Als deel van de overeenkomst zal Barco gebruik maken van Kodaks kleurwetenschap en beeldmanagement om de mogelijkheden en prestaties van zijn cinemaprojectoren te vergroten.

Wij bieden een oplossing aan van hoge kwaliteit die perfect is voor vandaag, maar die ook de juiste investering voor de toekomst is, zegt Vernieuwe. Onze klanten kunnen er vertrouwen in hebben dat we samen met hen zullen blijven groeien en hen zullen helpen om gemakkelijker en met meer zekerheid om te gaan met digitale cinema.

Onze relatie met Barco gaat werkelijk over samenwerken op vernieuwende wijze om de kwaliteit, de creativiteit en het unieke van de gehele cinemabeleving te verbeteren, zegt Doeren. Als we dat samen doen zal de hele industrie daar baat bij hebben met inbegrip van het wereldwijde publiek.

De twee bedrijven zullen hun samenwerkingsverbond accentureren in demos en andere gedeelde activiteiten in de aankomende Cinema Expo International beurs en trade show in Amsterdam, 27-30 juni.

Over Eastman Kodak Company
Kodak is leider wat betreft mensen helpen om fotos te maken, te delen, te printen en te bekijken als souvenir, als informatie, voor zaken en voor entertainment. Met een omzet van 13.5 miljard dollar in 2004, is het bedrijf gericht op een digitaal georiënteerde groeistrategie met focus op vier kerncompetenties: Digital & Film Imaging Systems dat consumenten, professionelen en cineasten voorziet van digitale en traditionele produkten en diensten; Health dat de medische en tandheelkundige beroepen voorziet van systemen voor traditionele en digitale beeldvorming en informatie, IT oplossingen en diensten; Graphic Communications dat klanten voorziet van een waaier aan oplossingen voor prepress, traditioneel en digitaal printen, scannen van documenten, en multivendor IT diensten; en Display & Components dat zowel beeldsensoren als intellectueel eigendom en materialen voor de organic light-emitting diode (OLED) en LCD display industrieën levert aan hardwareproducenten.
Meer info over Kodak (NYSE: EK) is te vinden op www.kodak.com.

Over Barco
Barco, een international bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, België, levert visualisatie- en displayoplossingen voor professionele markten. Barco ontwerpt en ontwikkelt oplossingen voor
grootscherm-visualisatie, visualisatiesystemen voor levenskritische toepassingen, en systemen voor visuele inspectie. Barco heeft een netwerk van filialen, distributeurs en agenten in bijna 1000 landen. Barco is genoteerd op Euronext Brussel, en maakt deel uit van de BEL 20 en de Next 150 Indexes. (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB).
Barco Media & Entertainment, een divisie van Barco, levert gespecialiseerde visualisatieoplossingen, die beantwoorden aan de behoeften van de Media & Entertainment markten, worden gebruikt op vooraanstaande evenementen en bijeenkomsten. De divisie telt namen als U2, Ferrari, Louis Vuitton, Madonna, Daimler Chrysler, Clearchannel Spectacolor en installaties voor Merrill Lynch, Kinepolis, China Film Group, Bank of America, Deutsche Bank, Reliant Park Stadium (VSA) en Miami Heat NBA tot zijn belangrijkste referenties. Meer info is te vinden op www.barco.com.

Contacts

JP Tanghe
President Corporate Communication & Investors Relations Barco nv

Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com