Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
'Crossmediaal geld verdienen bij uitgevers valt tegen'
Traditionele uitgevers doen nog weinig met banners en online advertising
Weesp, 22 juni 2005 - Terwijl diverse commerciële mediapartijen buiten het uitgeversvak inmiddels een groot deel van hun omzet uit internet halen, zijn traditionele uitgevers vaak nog niet zover. We worden in de mediawereld al zó lang geconfronteerd met de term 'multimediale campagne', dat we het idee hebben dat multimedialiteit bij adverteerders inmiddels wel aan de orde van de dag is. In de praktijk blijkt dat tegen te vallen. Met name aan de sales-kant zijn on- en offline nog grotendeels gescheiden werelden. 'Je kan wel zeggen dat het businessmodel van een uitgever die zowel print uitgeeft als online activiteiten ontplooit, niet werkt.', aldus Bas Seelen van AdLink in een interview in het juni-nummer van InCT, vakblad voor uitgeven, innovatie en ict. In hetzelfde nummer stelt Paul Molenaar, directeur van Ilse: 'Het gaat om verschillende focusgebieden. Het is onmogelijk tegelijkertijd significante business te draaien in print en online.' Verder in dit nummer onder meer een innovatieve praktijkcase bij Sdu, een analyse over het open source businessmodel als alternatief voor uitgevers, een onderzoek over elektronisch uitgeven voor traditionele tijdschriftuitgeverijen en diverse praktische artikelen over publishing on demand en de transitie van foliopublicaties naar internet. Het juninummer van InCT verschijnt op 23 juni a.s.
Over InCT
Het vakblad InCT (spreek uit als 'inkt') richt zich op innovatie en ict-toepassingen bij uitgevers van boeken, tijdschriften en kranten en multimedia. InCT, een uitgave van de Rotterdamse uitgeverij Letter & Geest, maakt geen onderscheid tussen kleine, grote en corporate uitgevers en bedient zowel de Belgische als de Nederlandse markt. Aan de hand van cases, interviews, achtergrondartikelen en praktische toepassingen belicht InCT het grensvlak van automatisering, nieuwe media, innovatie en uitgeven.
Elk nummer van de kwartaaluitgave bevat een gebalanceerde mix over innovatie, nieuwe media en uitgeefproducten als electronic paper, internet, cd-rom en dvd, maar ook over nieuwe businessmodellen, de automatisering van bedrijfsprocessen, zoals database publishing, mediumneutrale opslag, e-marketing, abonnementenadministratie en redactionele automatisering. Op de website van InCT (www.inct.nl) wordt wekelijks een nieuwsrubriek bijgehouden met relevante ontwikkelingen voor de doelgroep. Abonnees ontvangen maandelijks het InCT ezine, met nieuwe artikelen en de beste innovatieagenda voor het boeken- en uitgeefvak.
De primaire doelgroep bestaat uit de innovator en beslisser binnen de uitgeverij en de hoofden van het marketing-, content- en ict-team van algemene, educatieve, wetenschappelijke en corporate uitgeverijen in Nederland en België. Tot de secundaire doelgroep behoren de verschillende leveranciers van (ict-) producten en diensten en alle in ict-geïnteresseerden binnen de uitgeverij en daarbuiten.
Op 2 november 2005 organiseert InCT de tweede editie van haar congres voor innovatief uitgeven en ict onder de titel: 'InCTspiratie, grip op innovatie'. Het eerste congres in 2004 was mede door de opzet met lezingen en daaraan gekoppelde workshops een groot succes.
###
---