Gemeente Haarlem


22 juni 2005
sector Stadsbeheer

178/2005
Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Luchtkwaliteit Haarlem 2004

Het college van B en W heeft de rapportage luchtkwaliteit 2004 vastgesteld. Hierin zijn alle wegen opgenomen waar de luchtkwaliteit in dat jaar niet voldeed aan de wettelijke grenswaarden voor NO2 (stikstofdioxide) en Fijn Stof. De concentraties van benzeen en koolmonoxide, komen nergens boven de normen. Op basis van de gegevens over 2004 zal het college een Plan van aanpak Luchtkwaliteit opstellen, met concrete maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het Plan van Aanpak zal dit najaar worden vastgesteld.

In Haarlem draagt voornamelijk de uitstoot van het wegverkeer bij aan de plaatselijke concentratie van de genoemde stoffen. Dit samen met de hoge achtergrondconcentraties die ontstaan door bronnen op grotere afstanden (waaronder landelijk verkeer, industrie en huishoudens), inclusief het buitenland.


Onderzoeksresultaten

De grenswaarde voor NO2 (stikstofdioxide), werd in 2004 langs 52 wegen, over ca 14,5 km overschreden. Deze grenswaarde wordt echter pas in 2010 formeel van kracht. Tot 2010 gelden tijdelijke, minder strenge grenswaarden, die in Haarlem niet werden overschreden.

Voor Fijn Stof werd de norm voor het daggemiddelde (ingaand vanaf 2005) overschreden langs 42 wegen (13 km). In 2004 gold ook voor Fijn Stof nog een tijdelijke, minder strenge grenswaarde, die langs 19 wegen (6,5 km) werd overschreden. Omdat de norm voor Fijn Stof op heel veel plaatsen in het land wordt overschreden en hiertegen vooral algemene maatregelen (zoals roetfilters) nodig zijn, stelt de Rijksoverheid hiervoor een plan op. Het is aan de gemeentes om te voorkomen dat hun eigen besluiten, ook over ruimtelijke ordening en verkeer, de Fijn Stof-situatie verslechteren.

De in Haarlem gevonden resultaten wijken niet veel af van vergelijkbare steden met weinig industrie en vrij veel verkeer langs dicht bebouwde woongebieden. Bij de landelijk zeer hoge achtergrondconcentratie levert plaatselijke uitstoot uit verkeer of industrie al gauw normoverschrijding op, vooral voor Fijn Stof. De lucht in Haarlem is dan ook zeker niet extreem verontreinigd.

Plannen
Voorlopige berekeningen laten zien dat ook in 2010 overschrijdingen te verwachten zijn. Daarom spant het college zich in om deze situatie te verbeteren en is zij druk bezig een Plan van Aanpak Luchtkwaliteit op te stellen. Zo wil Haarlem onder andere het beleid om aardgas te gebruiken als brandstof voor bussen en auto's verder uitbreiden. Het gemeentelijke wagenpark rijdt inmiddels voor een groot deel op aardgas. Het stedelijk openbaar vervoer zal vanaf eind dit jaar door 85 aardgasbussen worden verzorgd. En ook in andere vormen van openbaar en collectief vervoer zal de gemeente zoveel mogelijk gebruik van aardgas vragen. Ook wordt het rijden op aardgas voor het bedrijfsmatig vrachtvervoer zoveel mogelijk bevorderd. Andere maatregelen die worden onderzocht zijn het beperken van vervuilend vrachtverkeer in gebieden met veel luchtverontreiniging, door afspraken met vervoerders of toelatingseisen. Verbetering van de verkeersdoorstroming vermindert eveneens de uitstoot. Uit berekeningen is bovendien gebleken dat de aanleg van de Schoteroogbrug en de Oostwegverbinding de situatie langs de weg met de hoogste concentraties, de Spaarndamseweg, - maar ook langs de Rijksstraatweg en de Amsterdamsevaart - aanmerkelijk zal verbeteren.

Julia de Jong, communicatieadviseur
023-5114903
juliadejong@haarlem.nl
---- --