Wat is Beter Geregeld?
V&W wil minder en anders regelen, wil een
groter beroep doen op maatschappelijke
krachten. V&W wil dus anders sturen.
Dat is hard nodig, omdat de traditionele
manier van sturen heeft geleid tot een
complex van wet- en regelgeving dat te
ingewikkeld geworden is en dat van jaar
op jaar de neiging heeft nóg ingewikkelder
te worden. Te gedetailleerde en te
ingewikkelde regelgeving werkt verstarrend.
En omdat uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid afnemen, wordt ook ingeboet
aan effectiviteit.
Beter Geregeld is een programma waarin alle regelgeving van V&W tegen het
licht wordt gehouden. De wet- en regelgeving wordt in overeenstemming
gebracht met de nieuwe sturingsvisie. Met dit vernieuwingsprogramma
wordt ook invulling gegeven aan de rijksbrede doorlichting van regelgeving
als onderdeel van
het programma 'Andere Overheid', dat wordt getrokken door de minister voor
Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties en de
minister van Justitie.
'Beter Geregeld' is een VenW-breed project; portefeuillehouder vanuit de
Bestuursraad is
de Directeur-generaal DGTL, Jacqueline
Tammenoms Bakker. Zij vormt met Inspecteur-generaal IVW Johan de Leeuw en
Hoofddirecteur Juridische Zaken Karel Kraan
de stuurgroep.
De dagelijkse programma-aansturing is
neergelegd bij de projectdirectie Innovatie Regelgeving en Administratieve
Lasten.
Colofon
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Projectdirectie Innovatie Regelgeving en Administratieve Lasten
Adres: Plesmanweg 1-6 Den Haag
Telefoon: 070-3511473/1437
Intranetsite:
www.betergeregeld.venwnet.minvenw.nl
Sturingsvisie Beter Geregeld
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
De Sturingsvisie
V&W wil minder en anders regelen, wil een groter beroep doen op
maatschappelijke krachten.
V&W wil dus anders sturen. Dat heeft natuurlijk consequenties voor de wet-
en regelgeving van V&W. Immers, via wet- en regelgeving wordt sturing
gegeven, en die wet- en regelgeving
bevat expliciet dan wel impliciet de geldende sturingsfilosofie: Waarvoor
zijn overheden verantwoordelijk, en waarvoor maatschappelijke partijen?
Worden zaken op hoofdlijnen of in detail geregeld? Met middel- of met
doelvoorschriften?
Daarom is in een eerste spoor van het programma Beter Geregeld een nieuwe
sturingsvisie voor
V&W ontwikkeld. Deze sturingsvisie is eigenlijk
een set van uitgangspunten, die gebruikt wordt
voor het toetsen van bestaande regelgeving en
het ontwerpen van nieuwe regelgeving.
De sturingsvisie is door de minister van V&W
als werkbasis vastgesteld.
De nieuwe sturingsvisie is voor het eerst in de praktijk toegepast voor het
toetsen van zeven lopende wetsvoorstellen (zomer 2004) door de commissie
Sorgdrager. Daarbij bleek deze sturingsvisie goed toepasbaar en
hanteerbaar.
Op het niveau van de beleidsdoelen
V&W beziet vraagstukken in hun brede maatschappelijke context en neemt zijn
verantwoordelijkheid voor samenwerking
en samenhang. V&W intervenieert:
- op zijn eigen terreinen (verkeer en vervoer, water),
- zodra de behartiging en borging van nationale publieke belangen daartoe
noodzaken,
- zo terughoudend mogelijk, door gebruik te maken van mogelijkheden van
maatschap-pelijke zelfsturing en decentralisatie.
V&W behartigt de nationale publieke belangen op zijn terreinen actief in
Europese en andere internationale verbanden. Eenmaal daar vastgesteld,
stelt V&W nationaal geen zwaardere normen dan die waartoe Europese of
andere internationale regelgeving verplicht, tenzij politieke overwegingen
anders nopen.
Op het niveau van de sturingsinstrumenten
V&W zet voor het bereiken van beleidsdoelen de ter beschikking staande
communicatieve, financiële en juridische sturingsinstrumenten zodanig in,
dat aan burgers, bedrijven en andere overheden zo min mogelijk beperkingen
en lasten worden opgelegd, terwijl tevens de bestuurslasten voor de
overheid aanvaardbaar zijn.
V&W maakt alleen gebruik van instrumenten waarvan de uitvoerbaarheid
voldoende vaststaat.
Op het niveau van de wet- en regelgeving
V&W past als de noodzaak van regulering vast is komen te staan de vorm toe
met de lichtste regeldruk.
V&W houdt de regelgeving overzichtelijk.
V&W maakt zo mogelijk gebruik van open normen, zorgplichten en
doelvoorschriften om burgers en bedrijven meer ruimte te bieden eigen
oplossingen te kiezen en verantwoordelijkheid te nemen.
V&W biedt zo nodig in aanvulling op open normen beleidsregels als service,
niet als pseudo-regelgeving.
V&W regelt zodanig, dat flexibel kan worden gereageerd op gewijzigde
omstandigheden.
Op het niveau van uitvoering en toezicht
V&W gaat voor het toezicht uit van:
- onafhankelijke oordeelsvorming (zowel in relatie tot het beleid als tot
de onder toezicht staande objecten) en een eigenstandige rapportagelijn
naar de politiek,
- maximaal gebruik van mogelijkheden van zelfhandhaving door het
maatschappelijk veld,
- maximaal gebruik van andere vormen van horizontale verantwoording
(bijv. klantenpanels, visitaties),
- zoveel mogelijk toezicht op systeem- of metaniveau,
- een ruimere toepassing van bestuursrechtelijke sancties.
V&W geeft uitvoering en toezicht vorm met een minimum aan (administratieve)
lasten voor burgers, bedrijven, andere overheden, zelfstandige
bestuursorganen en andere maatschappelijke partijen. Dit gebeurt o.a. door:
- procedures met andere toezichthouders onderling optimaal af te stemmen
en - daar waar mogelijk - te stroomlijnen e.o. te bundelen,
- uitvoerings- en toezichtprocessen zoveel mogelijk te digitaliseren,
- de invoering van één loket voor bedrijven, burgers e.a.
- eenmalige vraag naar en vastlegging van (bedrijfs-/persoons-)gegevens
Ministerie van Verkeer en Waterstaat