Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Wat is Beter Geregeld?

V&W wil minder en anders regelen, wil een
groter beroep doen op maatschappelijke
krachten. V&W wil dus anders sturen.
Dat is hard nodig, omdat de traditionele
manier van sturen heeft geleid tot een
complex van wet- en regelgeving dat te
ingewikkeld geworden is en dat van jaar
op jaar de neiging heeft nóg ingewikkelder
te worden. Te gedetailleerde en te
ingewikkelde regelgeving werkt verstarrend.
En omdat uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid afnemen, wordt ook ingeboet aan effectiviteit.

Beter Geregeld is een programma waarin alle regelgeving van V&W tegen het licht wordt gehouden. De wet- en regelgeving wordt in overeenstemming gebracht met de nieuwe sturingsvisie. Met dit vernieuwingsprogramma wordt ook invulling gegeven aan de rijksbrede doorlichting van regelgeving als onderdeel van
het programma 'Andere Overheid', dat wordt getrokken door de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties en de minister van Justitie.

'Beter Geregeld' is een VenW-breed project; portefeuillehouder vanuit de Bestuursraad is
de Directeur-generaal DGTL, Jacqueline
Tammenoms Bakker. Zij vormt met Inspecteur-generaal IVW Johan de Leeuw en Hoofddirecteur Juridische Zaken Karel Kraan
de stuurgroep.
De dagelijkse programma-aansturing is
neergelegd bij de projectdirectie Innovatie Regelgeving en Administratieve Lasten.

Colofon
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Projectdirectie Innovatie Regelgeving en Administratieve Lasten Adres: Plesmanweg 1-6 Den Haag
Telefoon: 070-3511473/1437
Intranetsite:
www.betergeregeld.venwnet.minvenw.nl

Sturingsvisie Beter Geregeld

Ministerie van Verkeer en Waterstaat
De Sturingsvisie

V&W wil minder en anders regelen, wil een groter beroep doen op maatschappelijke krachten.
V&W wil dus anders sturen. Dat heeft natuurlijk consequenties voor de wet- en regelgeving van V&W. Immers, via wet- en regelgeving wordt sturing gegeven, en die wet- en regelgeving
bevat expliciet dan wel impliciet de geldende sturingsfilosofie: Waarvoor zijn overheden verantwoordelijk, en waarvoor maatschappelijke partijen? Worden zaken op hoofdlijnen of in detail geregeld? Met middel- of met doelvoorschriften?

Daarom is in een eerste spoor van het programma Beter Geregeld een nieuwe sturingsvisie voor
V&W ontwikkeld. Deze sturingsvisie is eigenlijk
een set van uitgangspunten, die gebruikt wordt
voor het toetsen van bestaande regelgeving en
het ontwerpen van nieuwe regelgeving.
De sturingsvisie is door de minister van V&W
als werkbasis vastgesteld.

De nieuwe sturingsvisie is voor het eerst in de praktijk toegepast voor het toetsen van zeven lopende wetsvoorstellen (zomer 2004) door de commissie Sorgdrager. Daarbij bleek deze sturingsvisie goed toepasbaar en hanteerbaar.

Op het niveau van de beleidsdoelen

V&W beziet vraagstukken in hun brede maatschappelijke context en neemt zijn verantwoordelijkheid voor samenwerking
en samenhang. V&W intervenieert:

- op zijn eigen terreinen (verkeer en vervoer, water),
- zodra de behartiging en borging van nationale publieke belangen daartoe noodzaken,

- zo terughoudend mogelijk, door gebruik te maken van mogelijkheden van maatschap-pelijke zelfsturing en decentralisatie.

V&W behartigt de nationale publieke belangen op zijn terreinen actief in Europese en andere internationale verbanden. Eenmaal daar vastgesteld, stelt V&W nationaal geen zwaardere normen dan die waartoe Europese of andere internationale regelgeving verplicht, tenzij politieke overwegingen anders nopen.

Op het niveau van de sturingsinstrumenten

V&W zet voor het bereiken van beleidsdoelen de ter beschikking staande communicatieve, financiële en juridische sturingsinstrumenten zodanig in, dat aan burgers, bedrijven en andere overheden zo min mogelijk beperkingen en lasten worden opgelegd, terwijl tevens de bestuurslasten voor de overheid aanvaardbaar zijn.

V&W maakt alleen gebruik van instrumenten waarvan de uitvoerbaarheid voldoende vaststaat.

Op het niveau van de wet- en regelgeving

V&W past als de noodzaak van regulering vast is komen te staan de vorm toe met de lichtste regeldruk.

V&W houdt de regelgeving overzichtelijk.

V&W maakt zo mogelijk gebruik van open normen, zorgplichten en doelvoorschriften om burgers en bedrijven meer ruimte te bieden eigen oplossingen te kiezen en verantwoordelijkheid te nemen. V&W biedt zo nodig in aanvulling op open normen beleidsregels als service, niet als pseudo-regelgeving.

V&W regelt zodanig, dat flexibel kan worden gereageerd op gewijzigde omstandigheden.

Op het niveau van uitvoering en toezicht

V&W gaat voor het toezicht uit van:

- onafhankelijke oordeelsvorming (zowel in relatie tot het beleid als tot de onder toezicht staande objecten) en een eigenstandige rapportagelijn naar de politiek,

- maximaal gebruik van mogelijkheden van zelfhandhaving door het maatschappelijk veld,

- maximaal gebruik van andere vormen van horizontale verantwoording (bijv. klantenpanels, visitaties),

- zoveel mogelijk toezicht op systeem- of metaniveau,
- een ruimere toepassing van bestuursrechtelijke sancties.

V&W geeft uitvoering en toezicht vorm met een minimum aan (administratieve) lasten voor burgers, bedrijven, andere overheden, zelfstandige bestuursorganen en andere maatschappelijke partijen. Dit gebeurt o.a. door:
- procedures met andere toezichthouders onderling optimaal af te stemmen en - daar waar mogelijk - te stroomlijnen e.o. te bundelen,
- uitvoerings- en toezichtprocessen zoveel mogelijk te digitaliseren,
- de invoering van één loket voor bedrijven, burgers e.a.
- eenmalige vraag naar en vastlegging van (bedrijfs-/persoons-)gegevens