KLM

05/023

SkyTeam viert vijfde verjaardag

En schetst haar doelen voor de rest van 2005 en de volgende vijf jaar

NEW YORK, 22 juni 2005 - De alliantie SkyTeam keek vandaag, op haar 5de verjaardag, terug op wat er tot nu toe is bereikt en schetste de strategische aandachtsgebieden voor de volgende vijf jaar van haar bestaan en daarna. De leden Aeroméxico, Air France, Alitalia, Continental Airlines, CSA Czech Airlines, Delta Air Lines, KLM Royal Dutch Airlines, Korean Air en Northwest Airlines beloofden plechtig om samen te werken aan de belangrijkste initiatieven, waaronder de ontwikkeling van het netwerk van de alliantie, zodat de verwachte groei van de passagiersaantallen kan worden opgevangen, en de implementatie van technologie en e-services in de hele Alliantie.

Op 22 juni 2000 lanceerden Aeroméxico, Air France, Delta Air Lines en Korean Air de SkyTeam alliantie. "Vijf jaar geleden schetsten vier luchtvaartmaatschappijen hun gemeenschappelijke doelen: meer keuze, een betere service en meer aanbiedingen," zegt Jean-Cyril Spinetta, voorzitter en CEO van Air France-KLM. "De alliantie heeft deze doelen inmiddels meer dan bereikt en is sindsdien zeer sterk gegroeid wat betreft het aantal leden, service-aanbiedingen en voorzieningen, terwijl de klantgerichtheid altijd voorop is blijven staan."

Ontwikkeling aantal leden


- Met de toetreding van CSA Czech Airlines en Alitalia in 2001 en Continental, KLM Royal Dutch Airlines en Northwest in september vorig jaar is SkyTeam gegroeid van vier naar negen leden.

SkyTeam sloot vorig jaar overeenkomsten met Aeroflot en China Southern en beide maatschappijen zijn hard op weg om te voldoen aan de vereisten van de alliantie voor toetreding. Daarnaast maakte SkyTeam eerder deze maand de namen bekend van de eerste luchtvaartmaatschappijen die gaan deelnemen aan het Associate Programma - Air Europa, Copa Airlines, Kenya Airways en Tarom. "Omdat we klantgericht zijn, zal de groei van SkyTeam plaatsvinden op een zorgvuldig geplande wijze die de meeste voordelen biedt aan onze passagiers," aldus Yang-Ho Cho, voorzitter en CEO van Korean Air.

Uitbreiding netwerk


- SkyTeam is gegroeid van een gecombineerde vloot van 979 toestellen, die in 2000 6.402 dagelijkse vluchten naar 451 bestemmingen in 98 landen uitvoerden, tot een vloot van 2069 toestellen, die in 2005 15.207 dagelijkse vluchten naar 684 bestemmingen in meer dan 130 landen aanbieden.

Vanaf het allereerste begin hebben leden van SkyTeam zich er voor ingezet om meer aansluitingen te bieden aan passagiers via het hub-and-spokes model. Strategische netwerkontwikkeling zal een van de belangrijkste initiatieven blijven, zoals blijkt uit de investeringen die gedaan zijn in vliegtuigen, uitrusting en faciliteiten. Zo hebben verschillende leden bestellingen geplaatst voor superjumbo-jets die de belangrijkste hubs van de alliantie, waaronder Incheon en CDG, zullen bedienen. De alliantie wil ook een aanvullende point-to-point service verlenen, zodat een netwerk wordt geboden dat het beste aansluit bij de behoeften van de passagier. Daarnaast onderzoekt de alliantie momenteel mogelijkheden voor nieuwe, grotere co-locatiefaciliteiten in Beijing, Madrid en Tokio.

Technologie aanwenden voor het verbeteren van services aan de passagier


- Het aantal passagiers dat SkyTeam bedient is gegroeid van 174,3 miljoen passagiers per jaar in juli 2000 tot 343,6 miljoen passagiers per jaar in april 2005.

Voordat IATA met het voorstel kwam om "de business te vereenvoudigen" investeerden leden van SkyTeam al in e-Services om het reisgemak van de passagier te vergroten. Nu bijna de helft van de overeenkomsten tussen de leden al gesloten is, zal SkyTeam tegen het eind van dit jaar alliantiebrede interline e-ticketing aanbieden. De alliantie onderzoekt ook de mogelijkheden voor een toekomstige verbetering van balies van afzonderlijke luchtvaartmaatschappijen voor alle klanten van de alliantie en het gebruik van RFID (Radio Frequentie Identificatie) bij het traceren van bagage.

"De komende vijf jaar richten we ons op het verbeteren van de service aan onze klanten," aldus Gerald Grinstein, CEO van Delta Air Lines. "Met een verdere voortgang op het gebied van e-Services, een betere coördinatie tussen leden en meer service-opties voor passagiers, geven we onze klanten nog meer reden om voor SkyTeam te kiezen."

Over SkyTeam
SkyTeam is de mondiale alliantie van de negen luchtvaartmaatschappijen Aeroméxico, Air France, Alitalia, Continental Airlines, CSA Czech Airlines, Delta Air Lines, KLM Royal Dutch Airlines, Korean Air en Northwest Airlines. Via een van 's werelds grootste hubnetwerken biedt SkyTeam haar 343,6 miljoen passagiers per jaar een wereldwijd systeem van meer dan 15.000 dagelijkse vluchten naar alle hoofdbestemmingen. Bezoek SkyTeam op het Web op www.skyteam.com.

Media Contact: SkyTeam Communications
646-935-4161 (In de V.S.)
KLM Media Relaties
020-6494545 (in Nederland)

---- --