Ingezonden persbericht
Heliview: Scarlet en Wanadoo zichtbaar als vaste telefonie aanbieder
Na recente intensieve campagnes is zowel het aandeel van Wanadoo als het aandeel van Scarlet One voor het eerst zichtbaar (ca. 0,5%) als vaste telefonie aanbieder. Het aandeel van KPN daalt licht (naar 95%), bij een nagenoeg gelijkblijvende positie van de kabelaars. Dit blijkt uit de laatste meting van de Heliview ICT Consumer Monitor onder ruim 1.350 huishoudens. Zowel Wanadoo als Scarlet richten zich op een combinatie van bellen en internet, waar volgens het onderzoek één op de drie huishoudens interesse in heeft.
Carrier pre select minder gebruikt
Het aandeel huishoudens dat naast een KPN aansluiting gebruik maakt van carrier pre select (o.a. Tele2 en Pretium) is ten opzichte van vorig jaar iets gedaald van 35% naar 28%. Opvallend is wel dat indien gebruik gemaakt wordt van carrier pre select ook het merendeel van de gevoerde gesprekken via deze aanbieder verloopt. Vooral het bellen van vast naar mobiel is daarbij toegenomen. De meest gebruikte aanbieder voor Carrier pre select is nog steeds Tele2, alhoewel Tele2 haar aandeel ziet dalen ten opzichte van begin 2004. De kosten zijn over het algemeen de belangrijkste reden voor het wel of niet gebruiken van een dergelijke aanbieder.
Kabeltelefonie en telefonie via ADSL aan elkaar gewaagd
Alternatieven voor de reguliere vaste telefonie in de vorm van kabeltelefonie en telefonie via ADSL zijn respectievelijk bij 39% en 37% van alle huishoudens bekend. Ook de interesse in dergelijke producten is nagenoeg gelijk, iets meer dan 10% van de huishoudens die ermee bekend zijn heeft interesse (dus iets minder dan 5% van alle huishoudens) en circa 13% misschien. Deze alternatieven spreken dus aan in de huidige marktsituatie. De drempels om dergelijke producten niet te gebruiken (of geen interesse te hebben) zijn vooral de onvoldoende beschikbaarheid en de beperkte kennis met de mogelijkheden. De kansen voor dergelijke telefonie toepassingen lijken dus aanzienlijk, heldere en gerichte communicatie naar de consument is echter cruciaal voor succes
Over Heliview
Heliview Research is een full service marktonderzoekbureau gespecialiseerd in business to business onderzoek op het gebied van Informatietechnologie, Mobiliteit, HRM, Charitatief, Financieel, Facilitair en Milieu. Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview of onze producten kunt u contact opnemen met:
Vincent de Pooter
BU Manager ICT
vincent.de.pooter@heliview.nl
Heliview Research
Lage Mosten 1 5
4822 NJ Breda
T: 076 5484000
Of bekijk de website: www.heliview.com