Gemeente Sluis

door vernieuwbouw gemeentehuis Oostburg

PERSBERICHT - 21 juni 2005

CENTRALE HUISVESTING DOOR VERNIEUWBOUW GEMEENTEHUIS OOSTBURG

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sluis stelt aan de gemeenteraad voor de gemeentelijke organisatie centraal te huisvesten op de locatie van het huidige gemeentehuis in Oostburg. In de voorgestelde optie zal het bestaande kantoor worden verbouwd en uitgebreid met het naastgelegen kantoor van WEA en met nieuwbouw gedeeltelijk onder het bestaande gemeentehuis en gedeeltelijk in de directe omgeving.

Het college heeft drie varianten laten onderzoeken: de nulvariant, Variant I en Variant II.

De optie met vernieuwbouw op de locatie van het huidige gemeentehuis, Variant II, krijgt de voorkeur boven de twee andere varianten omdat alleen dan sprake is van efficiënte centrale huisvesting tegen gunstige jaarlijkse kapitaals- en exploitatielasten. Dat is voor de dienstverlening aan de burgers van wezenlijke betekenis. Vernieuwbouw betekent bovendien, dat er volop mogelijkheden zijn om binnen aanvaardbare kaders aan alle hedendaagse en functionele eisen te voldoen. Het college verwacht met dit plan het huisvestingsvraagstuk voor een langere periode op te lossen. Burgemeester en wethouders verzoeken de gemeenteraad een taakstellend budget van 7,5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het plan.

De nulvariant houdt in dat de decentrale huisvesting op vier locaties in stand blijft en alleen het kantoor van WEA wordt betrokken bij het gemeentehuis in Oostburg. Deze optie heeft negatieve invloed op het realiseren van de voorgenomen afslanking van het gemeentelijk apparaat. Door de decentrale huisvesting blijft een inefficiënte situatie in stand waardoor erg veel tijd verloren gaat met heen- en weerreizen.

Variant I is een plan voor uitbreiding met het ABN-AMRO gebouw op de markt in Oostburg. Deze variant valt voor het college af omdat het gebouw zonder bijzondere maatregelen niet geschikt te maken is als kantoorwerkplek. Het gebouw heeft veel indelingsverlies door grote inpandige ruimte en de kelder is niet geschikt voor ondersteunende functies zoals bijvoorbeeld spreekkamers of archiefruimte. Ook beschouwt het college als nadeel dat, hoewel de gemeentelijke organisatie geconcentreerd is in Oostburg, bij deze variant nog steeds vanuit twee locaties wordt gewerkt. Daarbij komt dat de jaarlijkse lasten hoger zijn dan bij Variant II.

Voor de fusie van de gemeenten Sluis-Aardenburg en Oostburg is de wens voor centrale huisvesting in Oostburg al uitgesproken. Toen is besloten het vraagstuk over te laten aan de nieuwe gemeente. Eerdere plannen zijn om diverse redenen niet voortgezet. Het college is eind februari voortvarend aan de slag gegaan met voorbereidingen voor de realisatie van centrale huisvesting op basis van de Uitgangspunten Huisvesting Gemeente Sluis die door de gemeenteraad zijn vastgesteld. Aan de hand van een Globaal Programma van Eisen zijn de mogelijkheden in kaart gebracht. Daaruit komt de vernieuwbouw naar voren als de meest gunstige oplossing waarbij binnen verantwoorde financiële kaders de gemeentelijke en organisatorische doelstellingen kunnen worden gerealiseerd.

Het raadsvoorstel wordt in de raadsvergadering van 7 juli behandeld.
---

Voor nadere inlichtingen:
Gemeente Sluis, Voorlichting, tel. 0117 457 123