Gemeente Sluis
door vernieuwbouw gemeentehuis Oostburg
PERSBERICHT - 21 juni 2005
CENTRALE HUISVESTING DOOR VERNIEUWBOUW GEMEENTEHUIS OOSTBURG
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sluis stelt
aan de gemeenteraad voor de gemeentelijke organisatie centraal te
huisvesten op de locatie van het huidige gemeentehuis in Oostburg. In
de voorgestelde optie zal het bestaande kantoor worden verbouwd en
uitgebreid met het naastgelegen kantoor van WEA en met nieuwbouw
gedeeltelijk onder het bestaande gemeentehuis en gedeeltelijk in de
directe omgeving.
Het college heeft drie varianten laten onderzoeken: de nulvariant,
Variant I en Variant II.
De optie met vernieuwbouw op de locatie van het huidige gemeentehuis,
Variant II, krijgt de voorkeur boven de twee andere varianten omdat
alleen dan sprake is van efficiënte centrale huisvesting tegen
gunstige jaarlijkse kapitaals- en exploitatielasten. Dat is voor de
dienstverlening aan de burgers van wezenlijke betekenis. Vernieuwbouw
betekent bovendien, dat er volop mogelijkheden zijn om binnen
aanvaardbare kaders aan alle hedendaagse en functionele eisen te
voldoen. Het college verwacht met dit plan het huisvestingsvraagstuk
voor een langere periode op te lossen. Burgemeester en wethouders
verzoeken de gemeenteraad een taakstellend budget van 7,5 miljoen euro
beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het plan.
De nulvariant houdt in dat de decentrale huisvesting op vier locaties
in stand blijft en alleen het kantoor van WEA wordt betrokken bij het
gemeentehuis in Oostburg. Deze optie heeft negatieve invloed op het
realiseren van de voorgenomen afslanking van het gemeentelijk
apparaat. Door de decentrale huisvesting blijft een inefficiënte
situatie in stand waardoor erg veel tijd verloren gaat met heen- en
weerreizen.
Variant I is een plan voor uitbreiding met het ABN-AMRO gebouw op de
markt in Oostburg. Deze variant valt voor het college af omdat het
gebouw zonder bijzondere maatregelen niet geschikt te maken is als
kantoorwerkplek. Het gebouw heeft veel indelingsverlies door grote
inpandige ruimte en de kelder is niet geschikt voor ondersteunende
functies zoals bijvoorbeeld spreekkamers of archiefruimte. Ook
beschouwt het college als nadeel dat, hoewel de gemeentelijke
organisatie geconcentreerd is in Oostburg, bij deze variant nog steeds
vanuit twee locaties wordt gewerkt. Daarbij komt dat de jaarlijkse
lasten hoger zijn dan bij Variant II.
Voor de fusie van de gemeenten Sluis-Aardenburg en Oostburg is de wens
voor centrale huisvesting in Oostburg al uitgesproken. Toen is
besloten het vraagstuk over te laten aan de nieuwe gemeente. Eerdere
plannen zijn om diverse redenen niet voortgezet. Het college is eind
februari voortvarend aan de slag gegaan met voorbereidingen voor de
realisatie van centrale huisvesting op basis van de Uitgangspunten
Huisvesting Gemeente Sluis die door de gemeenteraad zijn vastgesteld.
Aan de hand van een Globaal Programma van Eisen zijn de mogelijkheden
in kaart gebracht. Daaruit komt de vernieuwbouw naar voren als de
meest gunstige oplossing waarbij binnen verantwoorde financiële kaders
de gemeentelijke en organisatorische doelstellingen kunnen worden
gerealiseerd.
Het raadsvoorstel wordt in de raadsvergadering van 7 juli behandeld.
---
Voor nadere inlichtingen:
Gemeente Sluis, Voorlichting, tel. 0117 457 123