Verbond van Verzekeraars

Aangifte doen moet terug op het netvlies

Minder dan één op de drie slachtoffers van een misdrijf doet aangifte bij de politie. Dat blijkt uit de Politiemonitor 2004. De scepsis bij het publiek dat aangifte doen geen zin heeft, is de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen: bijna 40 procent denkt dat het niets helpt en een kwart is van mening dat ze de dader toch niet pakken. Reden genoeg voor de politie en de ministeries van Justitie en BZK om de handen ineen te slaan voor een nieuwe campagne, die halverwege juni van start is gegaan.

Doe altijd aangifte, luidt de slogan van de nieuwe campagne van Nederland Veilig (waarin de ministeries van BZK en Justitie en de politie samenwerken). Met tv- en radiocommercials, artikelen in huis-aan-huisbladen, free publicity en de website www.nederlandveilig.nl moet het belang van aangifte doen weer op het netvlies van de burger worden gebracht. In de tv-commercial treedt net als in de vorige campagne van Nederland Veilig over de identificatieplicht rechercheur De Cock uit Baantjer op, samen met zijn hondje Jack.

Uit cijfers blijkt dat de consument het nut van aangifte doen steeds minder inziet, terwijl aangiften voor de politie essentieel zijn: zeventig procent van alle opgeloste zaken wordt (mede) opgelost dankzij aangifte door burgers. Ook andere partijen (zoals verzekeraars) hebben belang bij aangiften, bijvoorbeeld als het gaat om het oplossen van verzekeringsfraude en de behandeling van de claim op zich.

Resultaatgericht

Uit onderzoek blijkt dat mensen vooral aangifte doen vanuit een persoonlijk beleefd belang. Ze willen met andere woorden resultaat zien. De afgelopen jaren is echter steeds sterker het beeld ontstaan dat de politie niks doet en zich met name op onbelangrijke zaken richt, zoals fietsers die zonder achterlicht rondrijden. De campagne moet dat beeld veranderen.

De politie wil niet alleen tijdens, maar ook na de campagne regelmatig op macroniveau communiceren wat er met de aangiften is gedaan. Daarnaast wordt in de campagne aangegeven op welke manier de consument misdrijven kan melden (bij de politie, elektronisch of anoniem via de tiplijn Meld Misdaad Anoniem).

Verzekerd!, juni 2005