Aangifte doen moet terug op het netvlies
Minder dan één op de drie slachtoffers van een misdrijf doet aangifte
bij de politie. Dat blijkt uit de Politiemonitor 2004. De scepsis bij
het publiek dat aangifte doen geen zin heeft, is de afgelopen jaren
behoorlijk toegenomen: bijna 40 procent denkt dat het niets helpt en
een kwart is van mening dat ze de dader toch niet pakken. Reden genoeg
voor de politie en de ministeries van Justitie en BZK om de handen
ineen te slaan voor een nieuwe campagne, die halverwege juni van start
is gegaan.
Doe altijd aangifte, luidt de slogan van de nieuwe campagne van
Nederland Veilig (waarin de ministeries van BZK en Justitie en de
politie samenwerken). Met tv- en radiocommercials, artikelen in
huis-aan-huisbladen, free publicity en de website
www.nederlandveilig.nl moet het belang van aangifte doen weer op het
netvlies van de burger worden gebracht. In de tv-commercial treedt net
als in de vorige campagne van Nederland Veilig over de
identificatieplicht rechercheur De Cock uit Baantjer op, samen met
zijn hondje Jack.
Uit cijfers blijkt dat de consument het nut van aangifte doen steeds
minder inziet, terwijl aangiften voor de politie essentieel zijn:
zeventig procent van alle opgeloste zaken wordt (mede) opgelost
dankzij aangifte door burgers. Ook andere partijen (zoals
verzekeraars) hebben belang bij aangiften, bijvoorbeeld als het gaat
om het oplossen van verzekeringsfraude en de behandeling van de claim
op zich.
Resultaatgericht
Uit onderzoek blijkt dat mensen vooral aangifte doen vanuit een
persoonlijk beleefd belang. Ze willen met andere woorden resultaat
zien. De afgelopen jaren is echter steeds sterker het beeld ontstaan
dat de politie niks doet en zich met name op onbelangrijke zaken
richt, zoals fietsers die zonder achterlicht rondrijden. De campagne
moet dat beeld veranderen.
De politie wil niet alleen tijdens, maar ook na de campagne regelmatig
op macroniveau communiceren wat er met de aangiften is gedaan.
Daarnaast wordt in de campagne aangegeven op welke manier de consument
misdrijven kan melden (bij de politie, elektronisch of anoniem via de
tiplijn Meld Misdaad Anoniem).
Verzekerd!, juni 2005
Verbond van Verzekeraars