Gemeente Haarlem
Gemeente Haarlem, het college van burgemeester en wethouders
Persbericht
177/2005
Programma van eisen goedgekeurd, ontwerpfase van start
College Haarlem wil met nieuw stadskantoor betere en goedkopere huisvesting realiseren.
Het nieuwe stadskantoor in Haarlem/Schalkwijk biedt de gemeente en de inwoners voordelen op gebied van de dienstverlening, de efficiency van de gemeente en leidt tot besparingen in de huisvestingskosten. Vandaag heeft het college het programma van eisen voor het casco van de nieuwbouw goedgekeurd. Hiermee is de basis gelegd voor de volgende fase van het project en kan architect Henk Döll aan de slag met het ontwerp voor de nieuwbouw.
Belangrijke onderdelen in het programma van eisen
Uitgangspunt van het programma van eisen is een flexibel stadskantoor te bouwen waarmee makkelijk kan worden ingespeeld op veranderingen in de organisatie en de dienstverlening. In het stadskantoor moeten alle denkbare organisatiemodellen kunnen worden gehuisvest. Het gebouw wordt maximaal 26.000 m2 groot, krijgt een publieksruimte en biedt huisvesting voor 1200 werkplekken. In het ontwerp wordt vanaf de start rekening gehouden met de mogelijkheid om delen van het gebouw te verhuren aan andere partijen.
Kosten en besparingen
Het programma van eisen laat zien dat de bouw van het nieuwe stadskantoor te realiseren is binnen de door de gemeenteraad vastgestelde financiële kaders van E 86,6 miljoen.
Het college acht het bouwen van het stadskantoor een financieel verantwoorde beslissing en heeft de gemeenteraad gevraagd voor de ontwerpfase een bedrag van E 2,5 miljoen beschikbaar te stellen.
De exploitatiekosten van het nieuwe gebouw zullen, ondanks de op het eerste gezicht hoge investeringen, aanzienlijk lager zijn dan totale exploitatiekosten van de huidige panden.
Het college heeft de reeds vastgestelde besparing van E 400.000 op de jaarlijkse huisvestingslasten met E 100.000 verhoogd tot structureel E 500.00. Dit bedrag komt boven op de structurele besparing op personeelslasten van E 3 miljoen.
De huidige zeven panden zullen worden afgestoten en hoeven dus niet tegen aanzienlijke kosten te worden opgeknapt.
De voordelen van huisvesting in een gebouw
De gemeentelijke organisatie is nu verdeeld over zeven locaties in de stad. Door de concentratie van de organisatie zullen voordelen worden gehaald op terreinen als centrale sturing en controle, efficiency in ict, facilitaire zaken en management. Naar verwachting leidt dit in 2010 tot een afname van het aantal medewerkers ( minimaal 70 arbeidsplaatsen).
Bereikbaarheid en duurzaamheid
De bereikbaarheid van het stadskantoor wordt onder meer gewaarborgd door een ondergrondse parkeergarage met plaats voor minimaal 200 auto's. Het college heeft opdracht gegeven te onderzoeken of het technisch en financieel haalbaar is het aantal parkeerplaatsen uit te breiden tot maximaal 476 plaatsen. In dat geval zou de parkeergarage worden doorgetrokken onder het (hof) plein en de school.
Met de Zuidtangent is het stadskantoor goed bereikbaar. Het college wil de bereikbaarheid verder vergroten door de buslijnen 73, 85, 175 en 176 zo dicht mogelijk bij de ingang te laten stoppen.
In het programma van eisen is veel aandacht voor duurzaamheid. Doelstelling is dat het gebouw gezonder, energiezuiniger en duurzamer wordt dan gemiddeld en de gemeente daarmee haar voorbeeldfunktie invult. Duurzaamheid komt bijvoorbeeld tot uiting in het hergebruik van regenwater, een lager energieverbruik en (her)gebruik van duurzame materialen.
Planning en besluitvormingstraject
De raadscommissie Concern, Middelen en Control (cmc) vergadert op 8 juli over het programma van eisen en de kredietaanvraag voor het opstarten van de ontwerpfase. Op 21 juni is een informatiebijeenkomst voor de commissieleden over het programma van eisen georganiseerd. Aansluitend vindt een openbare vergadering van de commissie cmc plaats waarin de terugkoppeling op de informatiebijeenkomst wordt behandeld. Op 20 juli staat het onderwerp op de agenda van de gemeenteraad. Architect Döll presenteert het definitief ontwerp in het voorjaar van 2006. In januari 2009 staat de oplevering van het nieuwe stadskantoor gepland.
21 juni 2005
Concerncommunicatie
Ellen van der Vossen, communicatieadviseur
023-511 3076
vossene@haarlem.nl
---- --