Bemiddeling werkt bij klachten politie Midden en West Brabant
TILBURG, 21 juni 2005
TILBURG: Steeds meer klachten tegen politiemensen van het korps Midden
en West Brabant worden door middel van een bemiddelingsgesprek
afgedaan. In 2004 werden van de 309 klachten 91 zaken op deze manier
afgehandeld. Het aantal klachten tegen medewerkers van het korps is in
2004 gestegen naar 309 ten opzichte van 248 in 2003. De stijging van
het aantal klachten blijft zorgen baren. De toename van het aantal
klachten is niet geheel te verklaren omdat uit het
klantentevredenheidsonderzoek van het korps blijkt dat de algemene
tevredenheid van de burger in de contacten met de politie is
toegenomen en wordt gewaardeerd met een 7,6.
Korpschef F. Heeres: Ik maak me zorgen over de stijging van het aantal
klachten. Dat is ook de reden waarom ik een onderzoek laat instellen
naar de onderliggende oorzaken daarvan. Aan de andere kant ben ik blij
dat burgers klachten indienen. Elke klacht onderzoeken wij serieus en
trekken daaruit onze lering. Verder zie ik dat bemiddeling bij
klachten succesvol is en dat is een goede ontwikkeling. Door het
directe contact tussen klager en politiemensen ontstaat eerder
wederzijds begrip en worden klagers sneller tevredengesteld."
Van het totale aantal klachten werden er 73 ongegrond en 40 gegrond
verklaard. 27 zaken zijn nog in onderzoek. In de andere gevallen gaat
het om klachten die deels gegrond en deels ongegrond werden verklaard.
In 52% kwam het korps geheel of gedeeltelijk tegemoet aan de klager.
De klachten worden ingedeeld naar categorie. In de categorie
individueel optreden kwamen 94 klachten binnen. Daarbij moet gedacht
worden aan ontevredenheid over gedrag van politiemensen zoals onheus
bejegenen of het niet noemen van de naam. In de categorie
politieoptreden kwamen 151 klachten binnen. Het gaat dan om klachten
die meer organisatie afhankelijk zijn, zoals beleid en
prioriteitsstelling. Verder hadden 50 klachten betrekking op
geweldsaanwending en 60 gingen over de verleende service. 16 keer werd
geklaagd over het onterecht aanwenden van bevoegdheden. 22 klachten
vielen in de categorie overig. In totaal gaat het om 394
klachtonderdelen.
De klachtenbehandeling heeft tot doel het vertrouwen in de politie te
herstellen, maar ook kritisch te kijken naar het handelen van de
politie. Bij klachten over het optreden van politiemensen kan de
burger zich rechtstreeks tot de korpsbeheerder wenden. Daar waar
mogelijk wordt de klacht door bemiddeling naar tevredenheid van de
klager afgehandeld. Mocht bemiddeling verder ontoereikend zijn dan
wordt een nader onderzoek ingesteld door een klachtenonderzoeker en
neemt de korpsbeheerder op basis van de bevindingen van dat onderzoek
een beslissing. Ernstigere klachten die niet door bemiddelingsgesprek
tot tevredenheid van de klager kunnen worden afgedaan, worden altijd
voorgelegd aan de onafhankelijke klachtencommissie, bestaande uit 5
personen. Deze commissie adviseert de korpsbeheerder over de
afdoening. De leden van deze commissie zijn niet in dienst van het
korps en worden benoemd door het Regionaal College. De
klachtencommissie heeft afgelopen jaar een aantal aanbevelingen gedaan
naar het korps. Deze worden bekeken en ingepast in de bedrijfsvoering.
Auteur: Enny de Wit
Politie Midden- en West Brabant