"Snelle prestatiecijfers moeten ondernemer én overheid betere
basis geven voor beslissingen."
Vanaf vandaag wordt in meer dan 1.000 hotels in Vlaanderen de
Hotelbarometer opgestart. Dit gloednieuwe informatiesysteem
verzamelt op constante basis de prestatiegegevens van de
Vlaamse hotels, verwerkt deze en stelt ze ter beschikking van
de hoteluitbaters, de sector en de overheid. Het project is
een gezamenlijk initiatief van het Steunpunt Toerisme en
Recreatie (STeR) van de K.U. Leuven, de vijf provinciale
toeristische organisaties en HoReCa-Vlaanderen en wordt
ondersteund door Toerisme Vlaanderen en Vlaams minister van
Toerisme Geert Bourgeois.
Minister Bourgeois is een groot pleitbezorger van meer
cijfermateriaal ter ondersteuning van zijn eigen beleid en van
de sector zelf. "Toerisme is een economische groeipool in
Vlaanderen. Maar het is ook een sterk fluctuerende sector,
onderhevig aan allerlei externe factoren. Om een goed
toeristisch beleid te voeren en het verblijfstoerisme op te
krikken, hebben we dan ook nood aan de meest recente cijfers.
Daarom is de Hotelbarometer een geweldige aanwinst voor zowel
de private spelers binnen de toeristische sector, als voor de
overheid."
De uitbaters met een Hotelbarometer geven zelf de cijfers in
en hebben tegelijk toegang tot de verwerkte informatie. Via
een gepersonaliseerde toegang tot het online systeem kunnen ze
maandelijks gegevens invoeren over de gemiddelde prestatie van
hun hotel, de gemiddelde bezettingsgraad (aantal
overnachtingen in relatie tot het aantal kamers) en de
behaalde netto kamerprijs. Ook over de herkomst van hun
hotelgasten en het marktsegment waartoe deze behoren, worden
gegevens ingezameld. Het systeem verwerkt de ingevoerde
gegevens volledig automatisch, zodat de hoteluitbater
onmiddellijk een geïndividualiseerde terugkoppeling ontvangt
maar ook een beeld krijgt van de hele hotelsector in de eigen
streek en in heel Vlaanderen.
De Hotelbarometer wordt voor de hotels een bron van cruciale
informatie over hun positionering in de Vlaamse hotelsector en
ten opzichte van de onmiddellijke concurrentie in de regio. Zo
kunnen de uitbaters de strategische en commerciële lijn van
hun onderneming beter onderbouwen door hun aanbod,
prijszetting, promotieactiviteiten en doelgroepcommunicatie af
te stellen op de evoluties in de sector.
"Ook de marketingafdeling van Toerisme Vlaanderen kan heel wat
doen met deze informatie. Zo kan bijvoorbeeld, wanneer het
verblijfstoerisme in een bepaalde regio in een dipje lijkt te
zitten, die bestemming promotioneel wat meer in de verf worden
gezet," aldus minister Bourgeois."En met de informatie over de
herkomst van de toeristen kunnen we, waar nodig, de
buitenlandpromotie van het Vlaamse toerisme bijsturen."
Na een testfase bij een tiental hotels in Antwerpen (2004)
wordt het systeem nu geïnstalleerd bij meer dan 1.000 hotels
in Vlaanderen. De barometerformule wordt overigens
doorgetrokken naar de overige logiessectoren. Voor de
kampeersector loopt deze zomer al een eerste proefproject bij
een tiental kampeerterreinen in Vlaanderen. Minister Bourgeois
kondigt ook een gelijkaardige formule aan voor de
huurvakantiewoningen. Hier wordt de barometer begin volgend
jaar opgestart.
Voor meer info:
Steunpunt Toerisme en Recreatie
Prof. dr. Peter Cabus
Tel. 0478/ 55 66 89 - peter.cabus@geo.kuleuven.ac.be
Persinfo:
Ben Weyts, woordvoerder minister Bourgeois
tel. 0496 / 27 57 81- persdienst.bourgeois@vlaanderen.be
---
Vlaamse overheid