Vlaamse overheid

"Snelle prestatiecijfers moeten ondernemer én overheid betere basis geven voor beslissingen."

Vanaf vandaag wordt in meer dan 1.000 hotels in Vlaanderen de Hotelbarometer opgestart. Dit gloednieuwe informatiesysteem verzamelt op constante basis de prestatiegegevens van de Vlaamse hotels, verwerkt deze en stelt ze ter beschikking van de hoteluitbaters, de sector en de overheid. Het project is een gezamenlijk initiatief van het Steunpunt Toerisme en Recreatie (STeR) van de K.U. Leuven, de vijf provinciale toeristische organisaties en HoReCa-Vlaanderen en wordt ondersteund door Toerisme Vlaanderen en Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois.

Minister Bourgeois is een groot pleitbezorger van meer cijfermateriaal ter ondersteuning van zijn eigen beleid en van de sector zelf. "Toerisme is een economische groeipool in Vlaanderen. Maar het is ook een sterk fluctuerende sector, onderhevig aan allerlei externe factoren. Om een goed toeristisch beleid te voeren en het verblijfstoerisme op te krikken, hebben we dan ook nood aan de meest recente cijfers. Daarom is de Hotelbarometer een geweldige aanwinst voor zowel de private spelers binnen de toeristische sector, als voor de overheid."

De uitbaters met een Hotelbarometer geven zelf de cijfers in en hebben tegelijk toegang tot de verwerkte informatie. Via een gepersonaliseerde toegang tot het online systeem kunnen ze maandelijks gegevens invoeren over de gemiddelde prestatie van hun hotel, de gemiddelde bezettingsgraad (aantal overnachtingen in relatie tot het aantal kamers) en de behaalde netto kamerprijs. Ook over de herkomst van hun hotelgasten en het marktsegment waartoe deze behoren, worden gegevens ingezameld. Het systeem verwerkt de ingevoerde gegevens volledig automatisch, zodat de hoteluitbater onmiddellijk een geïndividualiseerde terugkoppeling ontvangt maar ook een beeld krijgt van de hele hotelsector in de eigen streek en in heel Vlaanderen.

De Hotelbarometer wordt voor de hotels een bron van cruciale informatie over hun positionering in de Vlaamse hotelsector en ten opzichte van de onmiddellijke concurrentie in de regio. Zo kunnen de uitbaters de strategische en commerciële lijn van hun onderneming beter onderbouwen door hun aanbod, prijszetting, promotieactiviteiten en doelgroepcommunicatie af te stellen op de evoluties in de sector. "Ook de marketingafdeling van Toerisme Vlaanderen kan heel wat doen met deze informatie. Zo kan bijvoorbeeld, wanneer het verblijfstoerisme in een bepaalde regio in een dipje lijkt te zitten, die bestemming promotioneel wat meer in de verf worden gezet," aldus minister Bourgeois."En met de informatie over de herkomst van de toeristen kunnen we, waar nodig, de buitenlandpromotie van het Vlaamse toerisme bijsturen."

Na een testfase bij een tiental hotels in Antwerpen (2004) wordt het systeem nu geïnstalleerd bij meer dan 1.000 hotels in Vlaanderen. De barometerformule wordt overigens doorgetrokken naar de overige logiessectoren. Voor de kampeersector loopt deze zomer al een eerste proefproject bij een tiental kampeerterreinen in Vlaanderen. Minister Bourgeois kondigt ook een gelijkaardige formule aan voor de huurvakantiewoningen. Hier wordt de barometer begin volgend jaar opgestart.

Voor meer info:

Steunpunt Toerisme en Recreatie
Prof. dr. Peter Cabus
Tel. 0478/ 55 66 89 - peter.cabus@geo.kuleuven.ac.be

Persinfo:

Ben Weyts, woordvoerder minister Bourgeois tel. 0496 / 27 57 81- persdienst.bourgeois@vlaanderen.be


---