Stadsdeel Zeeburg

Persverklaring 21-06-'05: n.a.v. rapportage van Ernst & Young over Alcides

Reactie van het dagelijks bestuur van Zeeburg naar aanleiding van de rapportage van Ernst & Young Security & Integrity Services naar de mogelijke oorzaken van het faillissement van de Stichting Alcides.

Inleiding
Op 13 april 2004 is de Stichting Alcides (hierna: Alcides) in staat van faillissement verklaard. Alcides verleende diensten op het gebied van welzijnswerk en kinderopvang. De Amsterdamse stadsdelen ZuiderAmstel, Zeeburg en Zuidoost waren afnemers van deze diensten en zijn schuldeisers in het faillissement van Alcides. Tezamen met de curatoren van Alcides hebben zij Ernst & Young Security & Integrity Services B.V. (hierna: E&Y) opdracht gegeven een oriënterend onderzoek naar de oorzaken van het faillissement van Alcides te doen. De opdracht is op 14 juni 2004 verleend. Op maandag 20 juni 2005 is het onderzoeksrapport aan de opdrachtgevers aangeboden. De lange duur van het onderzoek is het gevolg van de door E&Y gevolgde werkwijze in dit onderzoek, waarbij hoor en wederhoor van de betrokkenen uitgangspunt waren. Hoewel het Dagelijks Bestuur (hierna: DB) van het stadsdeel Zeeburg ten zeerste betreurt dat het onderzoek zo lang op zich heeft laten wachten, is het tevreden dat het onderzoek nu is afgerond. Het geeft de mogelijkheid een definitief oordeel te vellen.

Doel en aard onderzoek
Doel van het onderzoek was: "Het verkrijgen van inzicht in de gebeurtenissen die vooraf zijn gegaan aan het faillissement van Alcides teneinde de mogelijke oorzaken van het faillissement te kunnen achterhalen. In het bijzonder wordt hierbij aandacht besteed aan de kwaliteit van de administratie, de ontwikkeling van de liquiditeitspositie en het daarop afgestemde beleid."

Het feitenonderzoek is oriënterend van aard. De bevindingen over de kwaliteit van de administratie en de ontwikkeling van de liquiditeitspositie zijn echter zo volledig mogelijk in kaart gebracht en overstijgen daarmee het oriënterende karakter.

Grondslag
Het rapport is gebaseerd op de administratie van Alcides, alsmede op allerhande niet financiële stukken, zoals notulen, rapportages, memo's van Alcides. Bovendien hebben de onderzoekers gesprekken gevoerd met de heren Van Wingerden, De Jong en Sturkenboom (bestuurders van Alcides), de dames Van der Stoel en Swaab (leden van de Raad van Toezicht van Alcides), de heer Luirink (manager werkmaatschappij Zuidoost van Alcides) en heer Hussain (manager planning & control ad-interim van Alcides). Deze betrokkenen hebben in het kader van het wederhoor het conceptrapport van commentaar mogen voorzien. Het conceptrapport is bovendien voor commentaar voorgelegd aan de accountant van Alcides, Deloitte & Touche (met name de heer Kiers), en aan de niet-gehoorde leden van de Raad van Toezicht.

Bestuur en Raad van Toezicht
Sinds de oprichting (31 december 2000) en tot het faillissement van Alcides bestond de Raad van Bestuur uit de volgende personen:
* de heer Van Wingerden (tot 17 oktober 2003, formeel tot 1 februari 2004);

* de heer De Jong (tot eind maart 2003, formeel tot 1 mei 2003);
* de heer Sturkenboom (vanaf 28 augustus 2003);
* de heer Vos (vanaf 1 oktober 2003).

De Raad van Toezicht van Alcides bestond sinds de oprichting tot aan het faillissement uit de volgende personen:

* mevrouw Van der Stoel (voorzitter);

* de heren Meulenberg, Geipel en Wanders (tot en met 2002);
* de dames Groen, Vrisekoop-Sterk en Swaab en de heer Vos (vanaf 1 januari 2001);

* de heer Raghoebarsing (vanaf 1 juni 2001).

Kerncijfers Alcides
In het bestuursverslag van de (niet-vastgestelde) jaarrekening 2002 staat vermeld dat het personeelsbestand van Alcides in dat jaar gemiddeld 1.173 fte en de omzet over dat jaar circa 32,3 miljoen bedroeg. Op 13 december 2002 heeft de accountant een accountantsverklaring met goedkeurende strekking inzake de jaarrekening 2001 afgegeven. Over de jaren 2002 en 2003 zijn vóór het faillissement geen jaarrekeningen opgemaakt en zijn derhalve geen accountantsverklaringen afgegeven.

Hieronder reageert het DB van Zeeburg op de inhoud van de rapportage:

Kwaliteit van de administratie
De administratie van Alcides was zeer gebrekkig en voldeed niet aan de eisen die daaraan gewoonlijk gesteld mogen worden. Balansen konden en werden niet of nauwelijks opgesteld (door de Raad van Bestuur), noch werd daarom gevraagd (door de Raad van Toezicht). Inzicht in de balans is vereist voor een deugdelijke bedrijfsvoering en het verantwoord nemen van (beleids)beslissingen.

Resultaatsoverzichten waren er wel, maar boden door de gebrekkige wijze van administreren geen goed inzicht. Door de wijze van boekhouden wijzigden het resultaat op één en dezelfde datum in de loop van de tijd. Voornaamste oorzaak daarvoor is dat achteraf correctieboekingen plaatsvonden.

De bestuurders en toezichthouders kunnen daarom geen inzicht in de werkelijke financiële positie van Alcides hebben gehad.

Overname Stichting Welzijn Zeeburg
Het DB van Zeeburg voelt zich bedonderd door de handelwijze bij de overname van de Stichting Welzijn Zeeburg door Alcides. Door een onjuiste voorstelling van zaken zijn het stadsdeel, de curator en KPMG (die op basis van een quick scan gevraagd was een oordeel te geven over de overname) op het verkeerde been gezet.

Het rapport bevat citaten uit gesprekken en een feitenrelaas waaruit het DB van Zeeburg afleidt dat Alcides (in het bijzonder het voormalige lid van de Raad van Bestuur, de heer Van Wingerden) verwijtbaar heeft gehandeld. Op 8 mei 2003 heeft de heer Van Wingerden in een memo aan de Raad van Toezicht een veel slechter financieel beeld geschetst dan op 9 mei 2003 in een brief aan de curator dienend ter ondersteuning van de overname van de failliete Stichting Welzijn Zeeburg. In het betreffende memo is het volgende aangegeven:

() Inmiddels zijn we in zoverre in zwaar weer terecht gekomen, dat 2002 een verlies gaat opleveren van ruim 1 miljoen () Een keer een behoorlijk verlies behoeft op zich geen ramp te zijn, maar het komt heel slecht uit als je zulke cijfers moet laten zien aan potentiële opdrachtgevers (Zeeburg, Amersfoort Vathorst). Die zouden subiet afhaken. ()

In de concept resultatenrekening 2002 en begroting 2003 die op 9 mei 2003 zijn meegezonden, komt voor 2002 een positief naar resultaat naar voren van 305 duizend. De begroting 2003 heeft een positief resultaat van 880 duizend en een netto resultaat van 177 duizend.

Het stadsdeel Zeeburg is op basis van deze onjuiste, door Alcides aan de curator en KPMG verstrekte informatie een subsidierelatie met Alcides aangegaan en zit nu met een grote vordering op Alcides. Het stadsdeel onderzoekt nog of de handelswijze van Alcides uit boekhoudkundig oogpunt wel juist is geweest.

Het DB van Zeeburg overweegt juridische stappen en heeft hierover advies gevraagd aan de gemeenteadvocaat. Het DB van Zeeburg zal in samenspraak met de curatoren, en met advies van de gemeenteadvocaat, vervolgstappen bepalen. Eventuele andere documenten dan deze rapportage van E&Y kunnen daarbij worden betrokken.

Liquiditeitspositie
Overzichten van de liquiditeitspositie die een reëel en actueel inzicht in de liquiditeitspositie van Alcides boden, zijn niet gemaakt. Die overzichten zijn van belang, omdat Alcides bij het aangaan van verplichtingen (het ontstaan van schulden) moet kunnen nagaan dat en wanneer zij die verplichtingen zal kunnen nakomen. Door het ontbreken van goede liquiditeitsoverzichten ontbrak een actueel inzicht in de liquiditeitspositie. Weliswaar kan op grond van de jaarrekening over 2001 de liquiditeitspositie per eind 2001 worden vastgesteld, maar de jaarrekening over 2001 was pas eind 2002 beschikbaar.

De liquiditeitspositie is sinds de start van Alcides afgenomen en vanaf eind 2002 structureel negatief geworden, oplopend tot een liquiditeitstekort van ruim 10 miljoen op het tijdstip van het faillissement. Het financiële beleid en expansiebeleid werden niet bijgesteld.

Vanaf augustus 2003 is wel sprake geweest van enige verbetering van de situatie, maar dat was te laat om het tij nog te kunnen keren.

Raad van Toezicht
De informatievoorziening van de Raad van Bestuur aan de Raad van Toezicht, evenals de besluitvorming van de Raad van Toezicht lieten veel te wensen over. In de rapporage van E&Y staat bijvoorbeeld over de overname door Alcides van de welzijnsactiviteiten in Zeeburg :

Mevrouw Swaab geeft aan dat het besluit om de activiteiten van de Stichting Welzijn Zeeburg over te nemen niet in een vergadering is genomen. Zij geeft aan dat de heer Van Wingerden via e-mail de leden van de Raad van Toezicht informeerde over de op hande zijnde overname van Zeeburg. De strekking van deze e-mail was, dat als iemand van de Raad van Toezicht bezwaar had tegen de overname, hij of zij voor een bepaalde datum moest reageren.
Mevrouw Swaab heeft op de e-mail gereageerd en per e-mail aan alle leden van de Raad van Toezicht en aan de heer Van Wingerden haar zorgen geuit over de vraag of Alcides niet beter eerst intern orde op zaken kon stellen en of er wel voldoende middelen voor zon overname waren. De heer Van Wingerden heeft via e-mail aan allen de zorgen van mevrouw Swaab weggenomen. Mevrouw Van der Stoel heeft over deze e-mail ook telefonisch contact gehad met de heer Van Wingerden.

Het feitenrelaas in het rapport toont wat het DB van Zeeburg betreft aan dat de Raad van Toezicht onvoldoende toezicht heeft gehouden en onvoldoende alert en adequaat heeft gehandeld.

* Zoals blijkt uit notulen rapporteert de Raad van Bestuur op 12 maart 2003 aan de Raad van Toezicht taakstellende bezuinigingen en substantieel verlies. () Het wordt steeds waarschijnlijker dat de administratie in 2002 opnieuw uiterst onvolkomen is geweest, dat we de boel dus absoluut nog lang niet op orde hebben, en dat 2002 waarschijnlijk zal worden afgesloten met een substantieel verlies. ()

* Belangrijke signalen dat het financieel niet goed ging waren door de Raad van Toezicht in ieder geval af te leiden uit het memo van 8 mei 2003.

* Nadat de overname van de Stichting Welzijn Zeeburg op 3 juni 2003 een feit was, nam Alcides op 18 juni 2003 initiatieven om voor eind 2003 te komen tot een ingrijpende sanering van Alcides.
* Op 28 juni 2003 is hierover overleg geweest tussen de heer Van Wingerden, mevrouw Van Dijk en de Raad van Toezicht (nader overleg met de Ondernemingsraad op 1 juli).

* Op 21 augustus 2003 heeft de accountant zijn bevindingen en aanbevelingen over de jaarrekening 2002 gerapporteerd en stuurt hij een brief aan de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht inzake verslechtering van het resultaat en het gevaar voor continuïteit (vooroverleg op 6 augustus).

* Op 28 augustus 2003 wordt de heer Sturkenboom aangesteld als Turn Around Manager.

* Op 28 oktober 2003 stelt de Raad van Toezicht schriftelijk vragen aan de accountant over de jaarrekening(controles) 2001 en 2002.

Er is in deze periode kostbare tijd verloren gegaan en achteraf moet worden vastgesteld dat niet adequaat is gehandeld, terwijl dat wel had mogen worden verwacht van de Raad van Toezicht. Op basis van het feitenrelaas is het DB van Zeeburg van mening dat het onverantwoord was van de Raad van Toezicht om (passief) in te stemmen met de overname van de activiteiten van de Stichting Welzijn Zeeburg.

Conclusie
Het DB van Zeeburg trekt na lezing van het rapport de volgende conclusies:


1. Het rapport bevat citaten uit gesprekken en een feitenrelaas waaruit het DB van Zeeburg afleidt dat Alcides (in het bijzonder het voormalige lid van de Raad van Bestuur, de heer Van Wingerden) verwijtbaar heeft gehandeld. Het DB van Zeeburg voelt zich bedonderd door de handelwijze bij de overname van de Stichting Welzijn Zeeburg door Alcides. Door een onjuiste voorstelling van zaken zijn het stadsdeel, de curator en KPMG op het verkeerde been gezet. Het DB van Zeeburg overweegt juridische stappen in samenspraak met de curatoren, en met advies van de gemeenteadvocaat.


2. De administratie van Alcides was zeer gebrekkig en voldeed niet aan de daaraan normaliter te stellen eisen;


3. De administratie bood onvoldoende inzicht om op verantwoorde wijze (beleids)beslissingen te nemen;


4. Men heeft een onverantwoord, structureel groot liquiditeitstekort laten ontstaan en dat lijkt de voornaamste oorzaak van het faillissement geweest.


5. Het feitenrelaas toont wat het DB van Zeeburg betreft tevens aan dat de Raad van Toezicht onvoldoende toezicht heeft gehouden en onvoldoende alert en adequaat heeft gehandeld, terwijl dat wel had mogen worden verwacht van de Raad van Toezicht. Op basis van het feitenrelaas is het DB van Zeeburg van mening dat het onverantwoord was van de Raad van Toezicht om (passief) in te stemmen met de overname van de activiteiten van de Stichting Welzijn Zeeburg.