Print
Ruimte voor stijl en sportiviteit
(21-6-2005)
Met de volledig nieuw ontwikkelde Alfa Romeo 159 presenteert het
Italiaanse automerk een model dat een klasse hoger mag worden
ingeschaald dan zijn voorganger, de succesvolle Alfa 156.
Zijn aanzienlijk forsere afmetingen garanderen veel ruimte en een
voortreffelijk comfortniveau. Innovatieve ondersteltechniek en een
nieuwe generatie motoren en versnellingsbakken staan borg voor een
fikse portie dynamiek en volop rijplezier. Zoals je dat van een Alfa
Romeo mag verwachten. Giugiaro en het Alfa Romeo Styling Centre
tekenen samen voor het karakteristieke carrosseriedesign dat elegantie
combineert met een snufje sportieve agressiviteit.
Alfa Romeo kent een rijke historie op het gebied van sportieve sedans
en de compleet nieuwe Alfa Romeo 159 onderstreept dat met zijn
dynamische uitstraling. Door zijn geraffineerde design oogt hij bijna
compact, maar het meetlint geeft overduidelijk aan dat de nieuwe
sportieve middenklasser aanmerkelijk flinkere afmetingen kent dan zijn
voorganger. Hij is bijna 23 centimeter langer (466 centimeter) en ook
nog bijna 9 centimeter breder (183 centimeter). Tel dat op bij de
fikse wielbasis van 2,70 meter en het zal duidelijk zijn dat de Alfa
Romeo 159 een flink toegenomen interieurruimte biedt. Zo nam de
beenruimte achterin bijvoorbeeld met niet minder dan 9 centimeter toe
en biedt de nieuwe Alfa Romeo merkbaar meer plaats in de breedte en de
hoogte. Ook de inhoud van de kofferbak groeide vanzelfsprekend fors,
tot 405 liter.
Door zijn karakteristieke design zal iedereen de nieuwe 159
onmiddellijk herkennen als een échte Alfa Romeo. Het ontwerp kwam tot
stand in samenwerking tussen Giugiaro en het Alfa Romeo Styling Centre
en straalt zowel stijl als dynamiek uit. De V-vorm die over de lange
motorkap via de grille omlaag doorloopt tot in de grote
ventilatieopeningen onderin de bumperspoiler, de langgerekte vorm van
de koplampbehuizing, de uitgebouwde wielkasten, de krachtige heuplijn,
de optisch compacte cabine en de horizontale designaccenten van de
achterkant - met langgerekte verlichtingsblokken, subtiele spoiler en
dubbele verchroomde uitlaat - spreken alle dezelfde taal. De Alfa
Romeo 159 is een auto met een flinke portie sportiviteit, voor rijders
die zich niet langer alleen op de gebaande paden in de zakenautowereld
wensen te begeven.
Smaakvol interieur en riante uitrusting
Vanzelfsprekend wordt dit in het interieur nog eens extra
onderstreept. De afwerking is schitterend en de rijpositie perfect
uitgebalanceerd. Overigens staan de stoelen wat hoger dan voorheen.
Ook hier vind je een combinatie van comfort en sportiviteit. Het
dashboard is als een 'cockpit' om de rijder heen gebouwd, waardoor
alles overzichtelijk is en intuïtief bedienbaar. Het starten gebeurt
met behulp van een druktoets naast de lezer voor de elektronische
'sleutel'. Een extra sportief tintje. Ook de passagiers profiteren van
het uitstekende zitcomfort en de riante ruimte. Rondom is gebruik
gemaakt van fraaie materialen, met aangenaam aanvoelende oppervlakken.
Onder andere Alfatex bekleding. Zo valt bijvoorbeeld op dat er veel
aandacht is besteed aan de stiksels in de stoelen. En aluminium
accenten ook daadwerkelijk als metaal aanvoelen. De lederen bekleding
kan worden verzorgd door het topmerk Frau. Voor het dashboard is er
keuze uit drie kleuren.
5 mm dik glas
De uitstekende isolatie zorgt er, samen met het extreem stijve
koetswerk en het liefst 5 mm dikke, dempende glas in de voordeuren,
voor dat in het interieur een serene rust heerst. Trillingen en
weggeluiden dringen nauwelijks tot in de cabine door. Het spreekt
vanzelf dat de Alfa Romeo 159 een bijpassend hoogwaardige
comfortuitrusting meekrijgt (standaard dan wel optioneel). Die omvat
onder andere cruise control, regen- en schemersensoren, ultrasone
parkeerhulp, satellietnavigatie (met de mogelijkheid van 'vogelvlucht'
perspectief), stembediening van diverse functies, telefoon,
klimaatregeling met twee of zelfs drie instelbare zones, AQS
luchtkwaliteitregeling, radio met CD en MP3, een CD-wisselaar, een
Bose HiFi geluidsinstallatie met 570 Watt en een extra lage tonen
luidspreker, elektrisch verstelbare stoelen en omklapbare
achterstoelen.
Flinke portie dynamiek
Het compleet nieuwe onderstel garandeert dat de Alfa Romeo 159 de
dynamiek meekrijgt die je van het merk mag verwachten. En meer. De
combinatie van dubbele triangels voor (double wishbone constructie) en
multilink wielophanging achter zorgt voor een in deze klasse ongekend
precieze besturing. Zeer direct en met een verrassend kleine
draaicirkel van net over de 11 meter. Als gezegd: comfort en dynamiek
gaan hier hand in hand. Blijkt de tractie onverwacht toch minder dan
verwacht - bijvoorbeeld omdat er in een bocht zand op de weg ligt -
dan komt de elektronische veiligheidstechniek in actie. In Alfa's
traditie is die zodanig afgestemd dat de techniek het rijplezier
nimmer onnodig in de weg loopt door te vroeg in te grijpen. De Alfa
Romeo 159 is nu eenmaal een auto die desgewenst ook zeer sportief kan
worden gereden. Wat te denken van het ongekende remvermogen: om vanaf
100 km/h tot stilstand te komen, heeft de Alfa Romeo 159 slechts 36
meter nodig. Voor het geval dat de controle dan toch verloren dreigt
te gaan, staan geavanceerde systemen gereed als VDC dynamische
stabiliteitsregeling, ASR anti-slipregeling, HBA noodstop
remkrachtversterking, ABS in combinatie met elektronische
remkrachtverdeling en een Hill Holder-systeem dat het optrekken tegen
hellingen aanzienlijk vergemakkelijkt.
Q4
Wie de lat nog hoger legt, kan kiezen voor de Alfa Romeo 159 Q4, met
permanente vierwielaandrijving. Het systeem werkt met drie Torsen
differentieels die de aandrijfkrachten voortdurend en traploos
variabel over de vier wielen verdelen. Het zelfblokkerende Torsen C
middendifferentieel verdeelt de aandrijfkrachten over voor- en
achterwielen. In normale toestand betekent dat 57 procent naar de
achterwielen, waardoor de Alfa Romeo 159 Q4 bijzonder sportief rijdt.
Vanzelfsprekend garandeert de vierwielaandrijving maximale grip onder
alle omstandigheden.
Sublieme passieve veiligheid
Naast zijn uitzonderlijk hoge niveau van actieve veiligheid -
voorkomen blijft altijd beter dan genezen - onderscheidt de Alfa Romeo
159 zich ook door zijn sublieme passieve veiligheid. En dan hebben we
het niet alleen over zijn dubbel blokkerende anti-diefstal
deurvergrendeling en optilbeveiliging. Door de geavanceerde structuur
met zeer sterke bodemgroep, veel kokervormige elementen, extra sterke
staalsoorten, meervoudige lagen staal, laser lastechniek en extra
laspunten is de Alfa Romeo 159 uitzonderlijk stijf en biedt de
veiligheidskooi rondom de cabine bijzonder goede bescherming. De
torsiestijfheid is de allerbeste in zijn klasse met een ongelofelijke
waarde van meer dan 180.000 daNm/rad. De Alfa Romeo 159 beschikt over
alle veiligheidstechnieken die in deze klasse gangbaar zijn en voegt
daar zelfs de nodige aan toe. Zo heeft hij acht airbags - waaronder
speciale airbags die de onderbenen beschermen - en ook zijn
anti-whiplash techniek, bandenspanningssensoren en een innovatief
systeem om de gordelkrachten bij een botsing te beperken aan boord.
Vanzelfsprekend is de airbagtechniek intelligent en reageert dus op de
impact van een crash. Je kunt het ook in één zin zeggen: de Alfa
Romeo 159 zet in zijn klasse een nieuwe mijlpaal op veiligheidsgebied.
Benzinemotoren met directe inspuiting en Twin Phaser technologie
Het behoeft geen betoog dat een auto als de Alfa Romeo 159 de meest
geavanceerde motorentechniek verdient. De range is zeer breed. Om te
beginnen is er keuze uit een drietal nieuwe JTS benzinemotoren. Zowel
hun in- als uitlaatnokkenas-timing is continue variabel uitgevoerd
(zgn. Twin Phaser techniek) om een nóg hoger rendement en grotere
souplesse te realiseren. Zoals de naam JTS al aanduidt, zijn de
motoren tevens uitgerust met directe benzine inspuiting. Deze Jet
Thrust Stoichiometrische inspuiting zorgt voor extra zuinigheid en
fenomenale kracht. De 3.2 V6 24V levert 260 pk, de 2.2 viercilinder is
goed voor 185 pk en de 1.9 heeft nog altijd 160 pk in huis. Alle
motoren voldoen aan de Euro 4-normen. Als gezegd is ook de trekkracht
indrukwekkend: het drietal is respectievelijk goed voor 322 Nm, 230 Nm
en 190 Nm.
Diesels met racetechniek
Alfa Romeo heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van
dieselmotoren. Al was het maar omdat de Alfa 156 met de 1.9 JTD ooit
de trend naar direct ingespoten common-rail dieselmotoren startte die
inmiddels zo'n beetje industriebreed de norm is geworden. Dat
onderstreept het Italiaanse merk bij de Alfa Romeo 159 nog maar eens
met een serie toonaangevende JTDM krachtbronnen. Met de nieuwe
generatie Multijet-techniek die een hoger rendement, betere prestaties
en nog meer rust garandeert. En bovendien uitzonderlijk
milieuvriendelijk werkt. Als visitekaartje is er de 2.4 JTDM
vijfcilinder 20V met 200 pk en maar liefst 400 Nm trekkracht. Dynamiek
pur sang. Een fantastische combinatie. Ook de beide 1.9 JTDM motoren
zijn beslist niet te versmaden. De eerste is een 16V uitvoering met
150 pk en 320 Nm, de tweede een 8V variant die nog altijd goed is voor
120 pk en 280 Nm. Naast de bijzonder geavanceerde inspuittechniek van
de JTDM motoren valt een aantal andere noviteiten op. Zo wordt de
turbotechniek steeds verzorgd door een variabele turbo met
interkoeler. De 1.9 JTDM krijgt een speciaal voor Alfa Romeo
ontwikkelde rotor mee, terwijl de 2.4 JTDM is voorzien van een nieuw
ontwikkelde cilinderkop en extreem sterke drijfstangtechniek die
gebruik maakt van 'gebroken' drijfstanglagerkappen. Een snufje uit de
racewereld, dat een perfecte passing van de onderdelen garandeert.
Standaard met roetfilter
Alle drie de dieselversies beschikken over zes versnellingen, voldoen
al aan Euro 4 en krijgen een partikelfilter mee. De uitstoot van
roetdeeltjes wordt zodoende vrijwel compleet uitgebannen. De JTDM's
voldoen daarmee aan de normen zoals die er waarschijnlijk in het
toekomstige Euro 5-regime gaan uitzien, hetgeen tevens betekent dat
het trio in aanmerking komt voor de door de overheid geïntroduceerde
roetreductie-stimuleringspremie van ⬠600,-. Dit heeft uiteraard weer
een gunstige uitwerking op de prijs.
Naast de nieuwe motoren is ook een range van nieuwe transmissies
ontwikkeld. Zeer direct en licht schakelende versnellingsbakken. Met
zes versnellingen voor de JTDM versies én de JTS benzinemotoren. Ook
automatische transmissies en gerobotiseerd werkende Selespeed
versnellingbakken (zes versnellingen) is op een aantal uitvoeringen
leverbaar.
2 jaar garantie + gratis 3 jaar onderhoud
Zoals elke nieuwe Alfa Romeo, wordt ook de 159 afgeleverd met 2 jaar
fabrieksgarantie. Een absolute noviteit is het gratis geprogrammeerde
onderhoud van 3 jaar met een maximum kilometrage van 120.000 km.
De Alfa Romeo 159 zal in oktober van dit jaar debuteren op de
Nederlandse markt. Prijzen zullen te zijner tijd bekend worden
gemaakt.
AutoRai