AutoRai

Print

Ruimte voor stijl en sportiviteit

(21-6-2005)
Met de volledig nieuw ontwikkelde Alfa Romeo 159 presenteert het Italiaanse automerk een model dat een klasse hoger mag worden ingeschaald dan zijn voorganger, de succesvolle Alfa 156.

Zijn aanzienlijk forsere afmetingen garanderen veel ruimte en een voortreffelijk comfortniveau. Innovatieve ondersteltechniek en een nieuwe generatie motoren en versnellingsbakken staan borg voor een fikse portie dynamiek en volop rijplezier. Zoals je dat van een Alfa Romeo mag verwachten. Giugiaro en het Alfa Romeo Styling Centre tekenen samen voor het karakteristieke carrosseriedesign dat elegantie combineert met een snufje sportieve agressiviteit.

Alfa Romeo kent een rijke historie op het gebied van sportieve sedans en de compleet nieuwe Alfa Romeo 159 onderstreept dat met zijn dynamische uitstraling. Door zijn geraffineerde design oogt hij bijna compact, maar het meetlint geeft overduidelijk aan dat de nieuwe sportieve middenklasser aanmerkelijk flinkere afmetingen kent dan zijn voorganger. Hij is bijna 23 centimeter langer (466 centimeter) en ook nog bijna 9 centimeter breder (183 centimeter). Tel dat op bij de fikse wielbasis van 2,70 meter en het zal duidelijk zijn dat de Alfa Romeo 159 een flink toegenomen interieurruimte biedt. Zo nam de beenruimte achterin bijvoorbeeld met niet minder dan 9 centimeter toe en biedt de nieuwe Alfa Romeo merkbaar meer plaats in de breedte en de hoogte. Ook de inhoud van de kofferbak groeide vanzelfsprekend fors, tot 405 liter.

Door zijn karakteristieke design zal iedereen de nieuwe 159 onmiddellijk herkennen als een échte Alfa Romeo. Het ontwerp kwam tot stand in samenwerking tussen Giugiaro en het Alfa Romeo Styling Centre en straalt zowel stijl als dynamiek uit. De V-vorm die over de lange motorkap via de grille omlaag doorloopt tot in de grote ventilatieopeningen onderin de bumperspoiler, de langgerekte vorm van de koplampbehuizing, de uitgebouwde wielkasten, de krachtige heuplijn, de optisch compacte cabine en de horizontale designaccenten van de achterkant - met langgerekte verlichtingsblokken, subtiele spoiler en dubbele verchroomde uitlaat - spreken alle dezelfde taal. De Alfa Romeo 159 is een auto met een flinke portie sportiviteit, voor rijders die zich niet langer alleen op de gebaande paden in de zakenautowereld wensen te begeven.

Smaakvol interieur en riante uitrusting
Vanzelfsprekend wordt dit in het interieur nog eens extra onderstreept. De afwerking is schitterend en de rijpositie perfect uitgebalanceerd. Overigens staan de stoelen wat hoger dan voorheen. Ook hier vind je een combinatie van comfort en sportiviteit. Het dashboard is als een 'cockpit' om de rijder heen gebouwd, waardoor alles overzichtelijk is en intuïtief bedienbaar. Het starten gebeurt met behulp van een druktoets naast de lezer voor de elektronische 'sleutel'. Een extra sportief tintje. Ook de passagiers profiteren van het uitstekende zitcomfort en de riante ruimte. Rondom is gebruik gemaakt van fraaie materialen, met aangenaam aanvoelende oppervlakken. Onder andere Alfatex bekleding. Zo valt bijvoorbeeld op dat er veel aandacht is besteed aan de stiksels in de stoelen. En aluminium accenten ook daadwerkelijk als metaal aanvoelen. De lederen bekleding kan worden verzorgd door het topmerk Frau. Voor het dashboard is er keuze uit drie kleuren.

5 mm dik glas
De uitstekende isolatie zorgt er, samen met het extreem stijve koetswerk en het liefst 5 mm dikke, dempende glas in de voordeuren, voor dat in het interieur een serene rust heerst. Trillingen en weggeluiden dringen nauwelijks tot in de cabine door. Het spreekt vanzelf dat de Alfa Romeo 159 een bijpassend hoogwaardige comfortuitrusting meekrijgt (standaard dan wel optioneel). Die omvat onder andere cruise control, regen- en schemersensoren, ultrasone parkeerhulp, satellietnavigatie (met de mogelijkheid van 'vogelvlucht' perspectief), stembediening van diverse functies, telefoon, klimaatregeling met twee of zelfs drie instelbare zones, AQS luchtkwaliteitregeling, radio met CD en MP3, een CD-wisselaar, een Bose HiFi geluidsinstallatie met 570 Watt en een extra lage tonen luidspreker, elektrisch verstelbare stoelen en omklapbare achterstoelen.

Flinke portie dynamiek
Het compleet nieuwe onderstel garandeert dat de Alfa Romeo 159 de dynamiek meekrijgt die je van het merk mag verwachten. En meer. De combinatie van dubbele triangels voor (double wishbone constructie) en multilink wielophanging achter zorgt voor een in deze klasse ongekend precieze besturing. Zeer direct en met een verrassend kleine draaicirkel van net over de 11 meter. Als gezegd: comfort en dynamiek gaan hier hand in hand. Blijkt de tractie onverwacht toch minder dan verwacht - bijvoorbeeld omdat er in een bocht zand op de weg ligt - dan komt de elektronische veiligheidstechniek in actie. In Alfa's traditie is die zodanig afgestemd dat de techniek het rijplezier nimmer onnodig in de weg loopt door te vroeg in te grijpen. De Alfa Romeo 159 is nu eenmaal een auto die desgewenst ook zeer sportief kan worden gereden. Wat te denken van het ongekende remvermogen: om vanaf 100 km/h tot stilstand te komen, heeft de Alfa Romeo 159 slechts 36 meter nodig. Voor het geval dat de controle dan toch verloren dreigt te gaan, staan geavanceerde systemen gereed als VDC dynamische stabiliteitsregeling, ASR anti-slipregeling, HBA noodstop remkrachtversterking, ABS in combinatie met elektronische remkrachtverdeling en een Hill Holder-systeem dat het optrekken tegen hellingen aanzienlijk vergemakkelijkt.

Q4
Wie de lat nog hoger legt, kan kiezen voor de Alfa Romeo 159 Q4, met permanente vierwielaandrijving. Het systeem werkt met drie Torsen differentieels die de aandrijfkrachten voortdurend en traploos variabel over de vier wielen verdelen. Het zelfblokkerende Torsen C middendifferentieel verdeelt de aandrijfkrachten over voor- en achterwielen. In normale toestand betekent dat 57 procent naar de achterwielen, waardoor de Alfa Romeo 159 Q4 bijzonder sportief rijdt. Vanzelfsprekend garandeert de vierwielaandrijving maximale grip onder alle omstandigheden.

Sublieme passieve veiligheid
Naast zijn uitzonderlijk hoge niveau van actieve veiligheid - voorkomen blijft altijd beter dan genezen - onderscheidt de Alfa Romeo 159 zich ook door zijn sublieme passieve veiligheid. En dan hebben we het niet alleen over zijn dubbel blokkerende anti-diefstal deurvergrendeling en optilbeveiliging. Door de geavanceerde structuur met zeer sterke bodemgroep, veel kokervormige elementen, extra sterke staalsoorten, meervoudige lagen staal, laser lastechniek en extra laspunten is de Alfa Romeo 159 uitzonderlijk stijf en biedt de veiligheidskooi rondom de cabine bijzonder goede bescherming. De torsiestijfheid is de allerbeste in zijn klasse met een ongelofelijke waarde van meer dan 180.000 daNm/rad. De Alfa Romeo 159 beschikt over alle veiligheidstechnieken die in deze klasse gangbaar zijn en voegt daar zelfs de nodige aan toe. Zo heeft hij acht airbags - waaronder speciale airbags die de onderbenen beschermen - en ook zijn anti-whiplash techniek, bandenspanningssensoren en een innovatief systeem om de gordelkrachten bij een botsing te beperken aan boord. Vanzelfsprekend is de airbagtechniek intelligent en reageert dus op de impact van een crash. Je kunt het ook in één zin zeggen: de Alfa Romeo 159 zet in zijn klasse een nieuwe mijlpaal op veiligheidsgebied.

Benzinemotoren met directe inspuiting en Twin Phaser technologie Het behoeft geen betoog dat een auto als de Alfa Romeo 159 de meest geavanceerde motorentechniek verdient. De range is zeer breed. Om te beginnen is er keuze uit een drietal nieuwe JTS benzinemotoren. Zowel hun in- als uitlaatnokkenas-timing is continue variabel uitgevoerd (zgn. Twin Phaser techniek) om een nóg hoger rendement en grotere souplesse te realiseren. Zoals de naam JTS al aanduidt, zijn de motoren tevens uitgerust met directe benzine inspuiting. Deze Jet Thrust Stoichiometrische inspuiting zorgt voor extra zuinigheid en fenomenale kracht. De 3.2 V6 24V levert 260 pk, de 2.2 viercilinder is goed voor 185 pk en de 1.9 heeft nog altijd 160 pk in huis. Alle motoren voldoen aan de Euro 4-normen. Als gezegd is ook de trekkracht indrukwekkend: het drietal is respectievelijk goed voor 322 Nm, 230 Nm en 190 Nm.

Diesels met racetechniek
Alfa Romeo heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van dieselmotoren. Al was het maar omdat de Alfa 156 met de 1.9 JTD ooit de trend naar direct ingespoten common-rail dieselmotoren startte die inmiddels zo'n beetje industriebreed de norm is geworden. Dat onderstreept het Italiaanse merk bij de Alfa Romeo 159 nog maar eens met een serie toonaangevende JTDM krachtbronnen. Met de nieuwe generatie Multijet-techniek die een hoger rendement, betere prestaties en nog meer rust garandeert. En bovendien uitzonderlijk milieuvriendelijk werkt. Als visitekaartje is er de 2.4 JTDM vijfcilinder 20V met 200 pk en maar liefst 400 Nm trekkracht. Dynamiek pur sang. Een fantastische combinatie. Ook de beide 1.9 JTDM motoren zijn beslist niet te versmaden. De eerste is een 16V uitvoering met 150 pk en 320 Nm, de tweede een 8V variant die nog altijd goed is voor 120 pk en 280 Nm. Naast de bijzonder geavanceerde inspuittechniek van de JTDM motoren valt een aantal andere noviteiten op. Zo wordt de turbotechniek steeds verzorgd door een variabele turbo met interkoeler. De 1.9 JTDM krijgt een speciaal voor Alfa Romeo ontwikkelde rotor mee, terwijl de 2.4 JTDM is voorzien van een nieuw ontwikkelde cilinderkop en extreem sterke drijfstangtechniek die gebruik maakt van 'gebroken' drijfstanglagerkappen. Een snufje uit de racewereld, dat een perfecte passing van de onderdelen garandeert.

Standaard met roetfilter
Alle drie de dieselversies beschikken over zes versnellingen, voldoen al aan Euro 4 en krijgen een partikelfilter mee. De uitstoot van roetdeeltjes wordt zodoende vrijwel compleet uitgebannen. De JTDM's voldoen daarmee aan de normen zoals die er waarschijnlijk in het toekomstige Euro 5-regime gaan uitzien, hetgeen tevens betekent dat het trio in aanmerking komt voor de door de overheid geïntroduceerde roetreductie-stimuleringspremie van ⬠600,-. Dit heeft uiteraard weer een gunstige uitwerking op de prijs.

Naast de nieuwe motoren is ook een range van nieuwe transmissies ontwikkeld. Zeer direct en licht schakelende versnellingsbakken. Met zes versnellingen voor de JTDM versies én de JTS benzinemotoren. Ook automatische transmissies en gerobotiseerd werkende Selespeed versnellingbakken (zes versnellingen) is op een aantal uitvoeringen leverbaar.

2 jaar garantie + gratis 3 jaar onderhoud
Zoals elke nieuwe Alfa Romeo, wordt ook de 159 afgeleverd met 2 jaar fabrieksgarantie. Een absolute noviteit is het gratis geprogrammeerde onderhoud van 3 jaar met een maximum kilometrage van 120.000 km.

De Alfa Romeo 159 zal in oktober van dit jaar debuteren op de Nederlandse markt. Prijzen zullen te zijner tijd bekend worden gemaakt.