Print
Audi wint voor de vijfde keer 24 Uur van Le Mans
(20-6-2005)
Voor het recordaantal van 230.000 bezoekers wonnen de Deen Tom
Kristensen, de Fin JJ Lehto en de Duitser Marco met de Audi R8 van het
Amerikaanse team ADT Champion Racing de 24 Uur van Le Mans. Daarmee
zegevierde Audi voor de vijfde keer in de klassieke lange-afstandsrace
op het circuit aan de Sarthe.
De race was niet alleen een van de spannendste uit de historie, ook
was het met temperaturen van rond de 35 graden in de schaduw extreem
warm en zwaar voor de 49 deelnemende teams.
De drie Audiâs R8 van de importeursteams uit Frankrijk en de Verenigde
Staten liepen 24 uur lang zonder noemenswaardige technische problemen.
Zo konden de Audi-coureurs iets goedmaken van de beperkingen die ze
met hun auto op grond van het technisch reglement ondervonden. In
tegenstelling tot voorgaande jaren waren de drie Audiâs ditmaal niet
de snelste autoâs in het startveld, maar dankzij hun betrouwbaarheid
werden ze uiteindelijk toch op de plaatsen één, drie en vier
geklasseerd.
Kristensen, JJ Lehto en Marco Werner bezorgden het Amerikaanse ADT
Champion Racing zijn eerste Le Mans-overwinning. Voor het eerst sinds
1967 stond er weer eens een Amerikaans team op de hoogste trede van
het podium in Le Mans. Vooral voor Audi-fabriekscoureur Tom Kristensen
was de overwinning een belangrijk wapenfeit: als eerste rijder in de
geschiedenis van het evenement, die teruggaat tot 1923, wist hij het
evenement zeven keer op zijn naam te schrijven. Daarmee verbeterde hij
het bestaande record van zes overwinningen, dat Kristensen tot dit
jaar deelde met de Belgische coureur Jacky Ickx. JJ Lehto behaalde
zijn tweede Le Mans-zege, Marco Werner won de race voor het eerst.
Het trio Kristensen, Lehto en Werner won aan het begin van het lopende
seizoen al de 12-uursrace van Sebring in de Amerikaanse staat Florida.
In Le Mans pakte het team na iets meer dan drie uur de leiding en
raakte deze tot aan het vallen van de finishvlag niet meer kwijt.
Daarbij leverde vooral Kristensen een bijzondere prestatie: omdat de
voorsprong op de als tweede geklasseerde Pescarolo-Judd in de slotfase
op zondagmiddag terugliep tot minder dan een ronde, bleef Kristensen
de laatste drieëneenhalf uur achter het stuur om zo de tijd voor nog
een rijderswissel te besparen. De Duitser Frank Biela, de Schot Allan
McNish en de Italiaan Emanuele Pirro eindigden met de andere Audi R8
van het Amerikaanse team als derde.
Het trio verspeelde zijn kans op de overwinning door een klapband op
zondagochtend, waardoor de auto van de baan raakte en de rechter
voorwielophanging beschadigd werd. De auto van het Franse Audi
PlayStation Team ORECA moest tweemaal voor de voorwielophanging de
pits in. Niettemin kwamen de Franse coureurs Jean-Marc Gounon, Franck
Montagny en Stéphane Ortelli nog als vierde over de eindstreep. Dit
jaar kwam de Audi R8 naar alle waarschijnlijkheid voor de laatste maal
in actie tijdens de 24 Uur van Le Mans. Bij de zes races in Le Mans
sinds de première in het jaar 2000 won de Audi R8 het evenement vijf
keer.
âEen fantastische staat van dienstâ, aldus Prof. Dr. Martin
Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG, die op
zaterdag om 16.00 uur het startsein voor de race mocht geven. âEr is
geen manier om onze âVoorsprong door techniekâ in de autosport beter
te demonstreren dan in Le Mans. Dat wij onder deze verzwaarde
omstandigheden de vijfde overwinning in Le Mans behaald hebben, is een
bijzondere prestatie, die alleen mogelijk was dankzij de unieke
betrouwbaarheid van de Audi R8. Mijn gelukwensen de medewerkers van
Audi Sport, het team van Audi USA en natuurlijk aan Tom Kristensen,
die nu definitief de âkoning van Le Mansâ is. Dit weekeinde hebben wij
opnieuw gezien hoe groot de fascinatie en de belangstelling bij de 24
Uur van Le Mans zijn. Daarom willen we ook in de toekomst deze
uitdaging aangaan. Dat er bij Audi Sport gewerkt wordt aan een nieuw
sport-prototype voor 2006, is allang geen geheim meer. Hoe ons
autosportprogramma er voor volgend jaar definitief uit gaat zien,
beslissen we echter pas in het najaar.â
AutoRai