AutoRai

Print

Audi wint voor de vijfde keer 24 Uur van Le Mans

(20-6-2005)
Voor het recordaantal van 230.000 bezoekers wonnen de Deen Tom Kristensen, de Fin JJ Lehto en de Duitser Marco met de Audi R8 van het Amerikaanse team ADT Champion Racing de 24 Uur van Le Mans. Daarmee zegevierde Audi voor de vijfde keer in de klassieke lange-afstandsrace op het circuit aan de Sarthe.

De race was niet alleen een van de spannendste uit de historie, ook was het met temperaturen van rond de 35 graden in de schaduw extreem warm en zwaar voor de 49 deelnemende teams.

De drie Audiâs R8 van de importeursteams uit Frankrijk en de Verenigde Staten liepen 24 uur lang zonder noemenswaardige technische problemen. Zo konden de Audi-coureurs iets goedmaken van de beperkingen die ze met hun auto op grond van het technisch reglement ondervonden. In tegenstelling tot voorgaande jaren waren de drie Audiâs ditmaal niet de snelste autoâs in het startveld, maar dankzij hun betrouwbaarheid werden ze uiteindelijk toch op de plaatsen één, drie en vier geklasseerd.

Kristensen, JJ Lehto en Marco Werner bezorgden het Amerikaanse ADT Champion Racing zijn eerste Le Mans-overwinning. Voor het eerst sinds 1967 stond er weer eens een Amerikaans team op de hoogste trede van het podium in Le Mans. Vooral voor Audi-fabriekscoureur Tom Kristensen was de overwinning een belangrijk wapenfeit: als eerste rijder in de geschiedenis van het evenement, die teruggaat tot 1923, wist hij het evenement zeven keer op zijn naam te schrijven. Daarmee verbeterde hij het bestaande record van zes overwinningen, dat Kristensen tot dit jaar deelde met de Belgische coureur Jacky Ickx. JJ Lehto behaalde zijn tweede Le Mans-zege, Marco Werner won de race voor het eerst.

Het trio Kristensen, Lehto en Werner won aan het begin van het lopende seizoen al de 12-uursrace van Sebring in de Amerikaanse staat Florida. In Le Mans pakte het team na iets meer dan drie uur de leiding en raakte deze tot aan het vallen van de finishvlag niet meer kwijt. Daarbij leverde vooral Kristensen een bijzondere prestatie: omdat de voorsprong op de als tweede geklasseerde Pescarolo-Judd in de slotfase op zondagmiddag terugliep tot minder dan een ronde, bleef Kristensen de laatste drieëneenhalf uur achter het stuur om zo de tijd voor nog een rijderswissel te besparen. De Duitser Frank Biela, de Schot Allan McNish en de Italiaan Emanuele Pirro eindigden met de andere Audi R8 van het Amerikaanse team als derde.

Het trio verspeelde zijn kans op de overwinning door een klapband op zondagochtend, waardoor de auto van de baan raakte en de rechter voorwielophanging beschadigd werd. De auto van het Franse Audi PlayStation Team ORECA moest tweemaal voor de voorwielophanging de pits in. Niettemin kwamen de Franse coureurs Jean-Marc Gounon, Franck Montagny en Stéphane Ortelli nog als vierde over de eindstreep. Dit jaar kwam de Audi R8 naar alle waarschijnlijkheid voor de laatste maal in actie tijdens de 24 Uur van Le Mans. Bij de zes races in Le Mans sinds de première in het jaar 2000 won de Audi R8 het evenement vijf keer.

âEen fantastische staat van dienstâ, aldus Prof. Dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG, die op zaterdag om 16.00 uur het startsein voor de race mocht geven. âEr is geen manier om onze âVoorsprong door techniekâ in de autosport beter te demonstreren dan in Le Mans. Dat wij onder deze verzwaarde omstandigheden de vijfde overwinning in Le Mans behaald hebben, is een bijzondere prestatie, die alleen mogelijk was dankzij de unieke betrouwbaarheid van de Audi R8. Mijn gelukwensen de medewerkers van Audi Sport, het team van Audi USA en natuurlijk aan Tom Kristensen, die nu definitief de âkoning van Le Mansâ is. Dit weekeinde hebben wij opnieuw gezien hoe groot de fascinatie en de belangstelling bij de 24 Uur van Le Mans zijn. Daarom willen we ook in de toekomst deze uitdaging aangaan. Dat er bij Audi Sport gewerkt wordt aan een nieuw sport-prototype voor 2006, is allang geen geheim meer. Hoe ons autosportprogramma er voor volgend jaar definitief uit gaat zien, beslissen we echter pas in het najaar.â