CFO-onderzoek 2005: opleving eigen bedrijf eerst

21.06.2005 / 10:14 / Rubriek: Economie / Organisatie: Trendbox bv

Uit onderzoek onder ruim 800 financiële managers in Nederland, uitgevoerd door Trendbox in opdracht van het tijdschrift Chief Financial Officer Magazine blijkt dat een meerderheid (59%) van de financiële topmensen geen opleving van de Nederlandse economie ziet. Opvallend is echter dat 57% van de ondervraagde CFO's voor het eigen bedrijf wel een toenemende winst verwacht in de komende 12 maanden. Die winst moet voornamelijk uit een groeiende orderportefeuille komen, want 64% van de ondervraagden verwacht meer werk. Minstens 14% ziet een gelijkblijvende of stijgende werkgelegenheid. De nadruk binnen financiële functie in het eigen bedrijf komt volgens meer dan de helft van de respondenten te liggen op 'being in business' in plaats van op het 'in control' zijn.

Het onderzoek is verricht in het kader van de jaarlijkse CFO Day, welke plaats vond op 16 juni jongstleden. Belangrijke bevindingen van het door Trendbox uitgevoerde onderzoek:

Uitdagingen of niet?
Tweederde van de respondenten ziet in de financiële informatiearchitectuur (FIA) en in maatschappelijk verantwoord ondernemen de grootste uitdagingen voor CFO's. Ook in procurement en IFRS-duale rapportage ziet de 'financial' waarde voor zijn organisatie. Meer dan 40% vindt shared service centers van belang. Voor XBRL geldt dat dit door 81% niet zo belangrijk gevonden wordt of dat men daar niet bekend mee is.

Investeringsbereidheid gedaald
Ondanks het vertrouwen in het eigen bedrijf voor het komend jaar is ten opzichte van 2004 de bereidheid te investeren met 13% gedaald. Uitzondering is dat er meer geld gestoken zal worden in advertenties, marketing, PR en marktonderzoek. Minder geld zal worden uitgegeven aan het wagenpark, de inzet van accountants, fiscalisten en advocaten alsmede aan het afsluiten van verzekeringen.

Eigen financiële rapportage sneller - kans op schandalen niet voor iedereen afgenomen 85% van de ondervraagden stelt dat de eigen financiële rapportage sneller beschikbaar is dan voorheen. Meer dan 70% acht deze ook betrouwbaarder, beter te interpreteren en beter uit te leggen. Slechts 50% is het ermee eens dat de kans op problemen en schandalen is afgenomen.

Jongere CFO meer optimistisch over eigen bedrijf
Het is ons opgevallen dat oudere CFO's (zo vanaf 50 jaar) positiever staan ten opzichte van de Nederlandse economie dan jonge CFO's, maar dat het juist de jongeren zijn die meer vertrouwen hebben in de eigen (financiële) organisatie. De jonge CFO vindt in een significant sterkere mate dan zijn oudere vakgenoot dat de eigen financiële rapportage betrouwbaarder is geworden.

Over Chief Financial Officer Magazine
Chief Financial Officer Magazine is hét toonaangevende tijdschrift voor de financiële top van Nederland. Het blad verschaft CFO's inspiratie, inzicht en know how. Chief Financial Officer verschijnt 6 keer per jaar en wordt uitgegeven door CxO Media BV. Zie www.cfo.nl

Over Trendbox
Trendbox B.V. is één van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.

Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met:

Chief Financial Officer Magazine
Alex van Groningen
GSM: 06-50 64 32 83
Email: avangroningen@cfo.nl
Website: www.cfo.nl

Of met:

TRENDBOX BV
Fred Schipper
GSM: 06-20 36 64 98
Email: fred.schipper@trendbox.nl
Website: www.trendbox.nl