Reiziger geeft veiligheid in OV een ruime voldoende
Gemiddeld geven de reizigers in 2004 de sociale veiligheid tijdens een
rit met het stads- en streekvervoer een 7,9. De metro scoort met een
6,9 aanzienlijk lager. 7,4% van de reizigers is slachtoffer geweest
van een incident. Meestal is sprake van lastig gevallen worden.
Vrouwen en jonge reizigers zijn vaker slachtoffer dan mannen en
bejaarden. De meest genoemde oorzaak van een onveilig gevoel in tram
en metro zijn rondhangende mensen. Dit blijkt uit twee rapporten over
de sociale veiligheid in het openbaar vervoer die het ministerie van
Verkeer en Waterstaat vandaag heeft gepubliceerd. Daarnaast is vandaag
ook de vervolgmeting zwartrijden in het stads- en streekvervoer
verschenen.
Uit onderzoek onder treinreizigers blijkt dat 20% van de reizigers in
2004 slachtoffer geworden is van een incident. Dit is 5% meer dan in
2003 en het hoogste cijfer in vier jaar. In de meeste gevallen is
sprake van lastig gevallen worden, maar ernstige incidenten als
mishandeling en diefstal nemen toe. Niettemin waarderen treinreizigers
de sociale veiligheid beter dan voorgaande jaren: een 7,0 in 2004 ten
opzichte van een 6,9 in 2003 en 6,8 in 2002 en 2001. Ook de veiligheid
van stations wordt steeds beter beoordeeld.
Het personeel in het stads- en streekvervoer waardeerde de sociale
veiligheid in en rond het openbaar vervoer in 2004 beter dan voorheen:
gemiddeld met een 6,5, ten opzichte van een 6,1 het jaar daarvoor.
Alleen voor de metro daalde het cijfer van 6,0 vorig jaar naar 5,7 in
2004. Het aantal personeelsleden in het stads- en streekvervoer dat te
maken kreeg met incidenten daalde van 62% naar 59%
Ministerie van Verkeer en Waterstaat