Fabchannel winnaar EUROPRIX.nl 2005
AMSTELVEEN, 20050620 -- Fabchannel, het radio- en televisie internet kanaal van Paradiso in Amsterdam is de overall winnaar geworden van de EUROPRIX.nl 2005. De jury bestaande uit Ton Vermeij, Anneloes van Velzen-Jenneskens, Madelon Evers, Wim van der Plas en Hennie van Velzen was van oordeel dat Fabchannel een innovatieve techniek gebruikte met veel gebruikersgemak. "Bovendien is het concept sterk, omdat het ook publiek buiten Paradiso laat meegenieten van live concerten. Verder heeft Fabchannel reeds meer dan 300 concerten in archief voor internetradio en televisie en is Fabchannel ook klaar voor interactieve televisie", aldus juryvoorzitter Ton Vermeij.Tijdens de prijsuitreiking op 16 juni kende de jury verder categorieprijzen toe aan aan Ranj.nl voor Pool Paradise, IJsfontein Interactive Media BV voor Sketch Studio, MediaMonks BV met Game Boy Advance SP Tribal edition, Foundation Face Your World met Face Your World, Info.nl met Villaneuzenroode.nl en Kunstgebouw-codex met Codex Kodanski.
De prijs voor young professionals en multimedia studenten ging dit jaar naar Kasper Kamperman van de opleiding Kunst Techniek Saxion in Enschede voor Extract Project, een installatie van licht en geluid. "De inzending is origineel, fris en vernieuwend, gemaakt met enthousiasme en bevlogenheid. Bovendien is dit het resultaat van multidisciplinaire samenwerking met 32 andere studenten", aldus de jury. Deze inzending en de inzendingen van de drie andere genomineerden in deze categorie zullen meedingen naar de internationale EUROPRIX Top Talent Award.
Voorafgaand aan de prijsuitreiking presenteerden alle genomineerden hun ingezonden projecten aan de jury en aan het publiek, tijdens een openbare jurering. Wie meer wilde weten over de inzenders en de projecten kon de gehele dag terecht op de bedrijvenbeurs die gelijktijdig werd gehouden.
De wedstrijd EUROPRIX.nl 2005 is weliswaar afgelopen, maar in de loop van de komende maanden worden de inzendingen toegankelijk gemaakt via de website. Bovendien verschijnen er een DVD en een boekje met alle genomineerde projecten.
De EUROPRIX.nl is een Nederlandstalige multimedia wedstrijd naar het voorbeeld van de EUROPRIX.org. Doelstelling van de wedstrijd is om de creativiteit en content van Nederlandstalige producten en diensten te laten zien. Voor de derde editie van de EUROPRIX.nl zijn meer dan 60 producten en diensten ingezonden.
EUROPRIX.nl is een initiatief dat is geadopteerd door CMBO, de brancheorganisatie voor de communicatiemedia. De derde editie werd gehouden in het gebouw van het RIVIO, een afdeling van de Hogeschool van Rotterdam. RIVIO heeft toegezegd ook volgend jaar gastheer te willen zijn van de EUROPRIX.nl 2006. Mediapartner was TVM, magazine over communicatiemedia. De productie van de openbare jurering was in handen van Jak Boumans (Electronic Media Reporting) en Wim Ouwerkerk (Visual Activity).
Ingezonden persbericht