Toespraak van minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, tijdens de
gecombineerde opening van de nieuwe aansluiting Nootdorp en de spitsstroken
A12/A4 op 20 juni 2005 in Nootdorp om 11.45 uur.
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
Het is feest vandaag: niet één, niet twee, nee, wel drie keer. We
vieren namelijk de opening van een nieuwe aansluiting bij Nootdorp en
van twee spitsstroken. U begrijpt, dat dat voor mij als minister van
Verkeer en Waterstaat een feestelijke aangelegenheid is. Door allerlei
oorzaken gebeurt dat niet al te vaak. Erg toepasselijk dus dat we in
een partycentrum bij elkaar zijn.
De opening van de aansluiting Nootdorp is een revolutionaire
gebeurtenis, want Nootdorp heeft het maar liefst zeventig jaar moeten
doen met een polderweg. Het werd dus de hoogste tijd voor een
afscheid, want de groeiende stroom auto's van en naar Nootdorp,
Leidschenveen en Ypenburg vraagt om een verbinding die is toegesneden
op de 21^e eeuw. Met de nieuwe aansluiting openen we de deuren naar
een betrouwbare en voorspelbare reistijd in dit stukje Randstad. En
daar ben ik heel blij mee, want mobiliteit is een belangrijke drager
van economische groei. Bovendien heeft mobiliteit een brede
maatschappelijke functie. Beide functies komen in dit stukje weg goed
tot hun recht. Voor Nootdorpers, Ypenburgers en Leidschenveners is het
nu mogelijk om een stuk sneller naar hun werk te reizen en in het
weekend naar het Scheveningse strand of een café op het Plein.
Een mooi project dus, maar ik zei het al, het was geen gemakkelijke
klus. We hebben wat af gepolderd. Rond Nootdorp ziet namelijk het ene
na het andere bouwproject het levenslicht. Zo krijgt Ypenburg een
treinstation, komt er onder de A12 een hoogwaardig openbaar
vervoertunnel en schieten de nieuwbouwwoningen hier als paddestoelen
uit de grond. U begrijpt dat we flink hebben zitten passen en meten om
te voorkomen dat het gebied voor lange tijd op slot zou gaan. En met
succes: het poldermodel heeft zich van zijn beste kant laten zien.
Zeker als je kijkt naar het aantal betrokken partijen, want dat waren
er nogal wat!
In 2000 zetten maar liefst zeven partners hun handtekening onder een
convenant: de minister van Verkeer en Waterstaat, het Stadsgewest
Haaglanden, het samenwerkingsverband Ypenburg, de gemeenten
Pijnacker-Nootdorp en Leidschendam-Voorburg, het ontwikkelingsbedrijf
Leidschenveen en het bedrijvenschap Forepark. Daarna werd ook de
gemeente Den Haag nog opgenomen in deze uitgebreide vriendenkring. Erg
gezellig, maar ook lastig om het iedereen naar de zin te maken.
Geweldig dat dit toch is gelukt! Mijn complimenten!
In 2002 kwam er een hobbel op onze weg in de vorm van nieuwe
verkeersprognoses. Het aantal geplande rijstroken bleek te klein om
alle toekomstige auto's op te vangen. Op de valreep moest het ontwerp
daarom nog even worden aangepast. De verwachting was dat dit tot een
half jaar vertraging zou leiden. Maar dat hebben we weten te voorkomen
door een actieve aannemer in te huren en door de enorme inzet van
Rijkswaterstaat. Opnieuw een geweldige prestatie!
En dan de twee prachtige spitsstroken bij de A4 en de A12. Deze
stroken zijn het gevolg van de Spoedwet Wegverbreding. Met deze wet
gaan we de komende jaren ruim dertig knelpunten in het wegennet te
lijf. Met deze spitsstroken pakken we twee hardnekkige bottlenecks
rond het Prins Clausplein aan. Dat is een zegen voor de Haagse
bereikbaarheid. Als extraatje hebben we voor de mensen langs de A12
ook meteen de leefbaarheid verbeterd met doordachte maatregelen. Zo is
de maximumsnelheid van het Prins Clausplein naar Den Haag verlaagd
naar 80 kilometer en zorgt een laag stil asfalt voor minder herrie.
De drie projecten gaan gepaard met nog wat flankerende maatregelen.
Het doel daarvan is om de A12 in beweging te houden. Ik noem drie
concrete acties:
Ten eerste hebben we een scherm langs de A12 geplaatst om een
wasplaats van treinen aan het zicht van te onttrekken. Automobilisten
bleken namelijk enorm te worden afgeleid door al die wasactiviteiten.
Ten tweede komen er rond Den Haag komen tien extra Dynamische Route
Informatie Panelen, DRIP's in goed Nederlands. Die geven de
weggebruikers informatie over welke route naar de stad ze het best
kunnen nemen. En ook de verwachte reistijd naar Den Haag staat op de
DRIP's.
En ten derde heeft Rijkswaterstaat rond het Prins Clausplein en de
Utrechtsebaan slimme camera's geplaatst. Die slaan alarm als er
onverwachtse dingen gebeuren op de weg. Zo kunnen politie en ambulance
snel ter plekke zijn als er een ongeluk gebeurt.
Overigens profiteert Den Haag ook van een ander nieuwtje op dit
gebied. We kennen allemaal wel de eindeloze files die ontstaan door
ongelukken. Vanaf vandaag kunnen we die verspreid door het land beter
en sneller bestrijden, ook in Den Haag. Rijkswaterstaat gaat namelijk
tientallen speciaal opgeleide inspecteurs inzetten om files na
ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen en zo snel mogelijk op te
lossen. Taken die voorheen bij de politie thuishoorden, zoals het
afzetten van ongevallocaties en aanwijzingen geven aan het verkeer,
komen terecht in het pakket van deze inspecteurs. Zij rijden rond in
de spits en kunnen daardoor heel snel ter plaatse zijn. Dat het werkt
hebben twee proefprojecten bewezen. Ik heb dan ook hoge verwachtingen
van de landelijke operatie die vandaag begint.
Dames en heren, ik eindig in de regio Den haag. Want we zijn er nog
niet. Een groot aantal maatregelen staat nog op de rol, zoals twee
aansluitingen op de A12 bij Bleiswijk en Zevenhuizen, een weg om
Zevenhuizen en een weg naar de veilingen in Bleiswijk.
Het is wel duidelijk: we werken hard aan de Nederlandse
bereikbaarheid. Alle reden dus een feestje te bouwen. En met een
schuin oog naar het programma verwacht ik dat dat zeker gaat lukken.
Dank u wel
Ministerie van Verkeer en Waterstaat