Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, tijdens de gecombineerde opening van de nieuwe aansluiting Nootdorp en de spitsstroken A12/A4 op 20 juni 2005 in Nootdorp om 11.45 uur.

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)

Het is feest vandaag: niet één, niet twee, nee, wel drie keer. We vieren namelijk de opening van een nieuwe aansluiting bij Nootdorp en van twee spitsstroken. U begrijpt, dat dat voor mij als minister van Verkeer en Waterstaat een feestelijke aangelegenheid is. Door allerlei oorzaken gebeurt dat niet al te vaak. Erg toepasselijk dus dat we in een partycentrum bij elkaar zijn.

De opening van de aansluiting Nootdorp is een revolutionaire gebeurtenis, want Nootdorp heeft het maar liefst zeventig jaar moeten doen met een polderweg. Het werd dus de hoogste tijd voor een afscheid, want de groeiende stroom auto's van en naar Nootdorp, Leidschenveen en Ypenburg vraagt om een verbinding die is toegesneden op de 21^e eeuw. Met de nieuwe aansluiting openen we de deuren naar een betrouwbare en voorspelbare reistijd in dit stukje Randstad. En daar ben ik heel blij mee, want mobiliteit is een belangrijke drager van economische groei. Bovendien heeft mobiliteit een brede maatschappelijke functie. Beide functies komen in dit stukje weg goed tot hun recht. Voor Nootdorpers, Ypenburgers en Leidschenveners is het nu mogelijk om een stuk sneller naar hun werk te reizen en in het weekend naar het Scheveningse strand of een café op het Plein.

Een mooi project dus, maar ik zei het al, het was geen gemakkelijke klus. We hebben wat af gepolderd. Rond Nootdorp ziet namelijk het ene na het andere bouwproject het levenslicht. Zo krijgt Ypenburg een treinstation, komt er onder de A12 een hoogwaardig openbaar vervoertunnel en schieten de nieuwbouwwoningen hier als paddestoelen uit de grond. U begrijpt dat we flink hebben zitten passen en meten om te voorkomen dat het gebied voor lange tijd op slot zou gaan. En met succes: het poldermodel heeft zich van zijn beste kant laten zien. Zeker als je kijkt naar het aantal betrokken partijen, want dat waren er nogal wat!

In 2000 zetten maar liefst zeven partners hun handtekening onder een convenant: de minister van Verkeer en Waterstaat, het Stadsgewest Haaglanden, het samenwerkingsverband Ypenburg, de gemeenten Pijnacker-Nootdorp en Leidschendam-Voorburg, het ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen en het bedrijvenschap Forepark. Daarna werd ook de gemeente Den Haag nog opgenomen in deze uitgebreide vriendenkring. Erg gezellig, maar ook lastig om het iedereen naar de zin te maken. Geweldig dat dit toch is gelukt! Mijn complimenten!

In 2002 kwam er een hobbel op onze weg in de vorm van nieuwe verkeersprognoses. Het aantal geplande rijstroken bleek te klein om alle toekomstige auto's op te vangen. Op de valreep moest het ontwerp daarom nog even worden aangepast. De verwachting was dat dit tot een half jaar vertraging zou leiden. Maar dat hebben we weten te voorkomen door een actieve aannemer in te huren en door de enorme inzet van Rijkswaterstaat. Opnieuw een geweldige prestatie!

En dan de twee prachtige spitsstroken bij de A4 en de A12. Deze stroken zijn het gevolg van de Spoedwet Wegverbreding. Met deze wet gaan we de komende jaren ruim dertig knelpunten in het wegennet te lijf. Met deze spitsstroken pakken we twee hardnekkige bottlenecks rond het Prins Clausplein aan. Dat is een zegen voor de Haagse bereikbaarheid. Als extraatje hebben we voor de mensen langs de A12 ook meteen de leefbaarheid verbeterd met doordachte maatregelen. Zo is de maximumsnelheid van het Prins Clausplein naar Den Haag verlaagd naar 80 kilometer en zorgt een laag stil asfalt voor minder herrie.

De drie projecten gaan gepaard met nog wat flankerende maatregelen. Het doel daarvan is om de A12 in beweging te houden. Ik noem drie concrete acties:

Ten eerste hebben we een scherm langs de A12 geplaatst om een wasplaats van treinen aan het zicht van te onttrekken. Automobilisten bleken namelijk enorm te worden afgeleid door al die wasactiviteiten.

Ten tweede komen er rond Den Haag komen tien extra Dynamische Route Informatie Panelen, DRIP's in goed Nederlands. Die geven de weggebruikers informatie over welke route naar de stad ze het best kunnen nemen. En ook de verwachte reistijd naar Den Haag staat op de DRIP's.

En ten derde heeft Rijkswaterstaat rond het Prins Clausplein en de Utrechtsebaan slimme camera's geplaatst. Die slaan alarm als er onverwachtse dingen gebeuren op de weg. Zo kunnen politie en ambulance snel ter plekke zijn als er een ongeluk gebeurt.

Overigens profiteert Den Haag ook van een ander nieuwtje op dit gebied. We kennen allemaal wel de eindeloze files die ontstaan door ongelukken. Vanaf vandaag kunnen we die verspreid door het land beter en sneller bestrijden, ook in Den Haag. Rijkswaterstaat gaat namelijk tientallen speciaal opgeleide inspecteurs inzetten om files na ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen en zo snel mogelijk op te lossen. Taken die voorheen bij de politie thuishoorden, zoals het afzetten van ongevallocaties en aanwijzingen geven aan het verkeer, komen terecht in het pakket van deze inspecteurs. Zij rijden rond in de spits en kunnen daardoor heel snel ter plaatse zijn. Dat het werkt hebben twee proefprojecten bewezen. Ik heb dan ook hoge verwachtingen van de landelijke operatie die vandaag begint.

Dames en heren, ik eindig in de regio Den haag. Want we zijn er nog niet. Een groot aantal maatregelen staat nog op de rol, zoals twee aansluitingen op de A12 bij Bleiswijk en Zevenhuizen, een weg om Zevenhuizen en een weg naar de veilingen in Bleiswijk.

Het is wel duidelijk: we werken hard aan de Nederlandse bereikbaarheid. Alle reden dus een feestje te bouwen. En met een schuin oog naar het programma verwacht ik dat dat zeker gaat lukken.

Dank u wel