Speaking note van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de
ondertekening van het convenant Verbetering verkeersveiligheid
bestelverkeer, in Den Haag op maandag 20 juni 2006 om 18.3
(Alleen de uitgesproken teks6t geldt)
· Welkom.
· Het gaat goed met de verkeersveiligheid in Nederland, maar
het kan altijd beter. Daarom zijn we vandaag bij elkaar.
* 1088 verkeersdoden in 2003, 881 in 2004: dat zijn prachtige
cijfers. Maar ten eerste weten we niet of er sprake is van een
trend en ten tweede is elke verkeersdode er één te veel. 881
doden: dat zijn nog steeds meer dan twintig Bijlmerrampen per
jaar. Daarom gaan we gewoon door met het veiliger maken van het
verkeer.
* Hoe lager het aantal verkeersdoden wordt, des te meer is verdere
verbetering een kwestie van maatwerk en kleine stappen. We kijken
steeds vaker naar specifieke doelgroepen, zoals bromfietsers en
jonge autobestuurders. En sinds een paar jaar ook naar
bestelauto's.
* Vorig jaar vielen er 104 dodelijke slachtoffers als gevolg van
ongelukken met bestelauto's. Dat is beter dan de 157 doden in
2003, maar het ontslaat ons niet van de plicht alles uit kast te
halen om het bestelverkeer nog veiliger te maken.
· Daar is ook alle aanleiding toe. Het aandeel van het
bestelverkeer in het aantal verkeersdoden is namelijk relatief groot.
Bestelauto's zijn niet vaker bij ongelukken betrokken, maar ongelukken
met bestelauto's zijn vaak wel ernstiger en leiden dus vaker tot
dodelijke slachtoffers
* Hoe dat komt? Wat in ieder geval meespeelt is dat bestuurders van
bestelauto's nog te vaak denken dat ze in een personenauto zitten.
Maar een bestelauto - zeker als die zwaarbeladen is - reageert nu
eenmaal heel anders als je bijvoorbeeld moet uitwijken of
plotseling moet remmen. Een tweede oorzaak is dat de andere
verkeersdeelnemers kwetsbaarder zijn voor een bestelauto dan voor
een personenauto.
· Ik ben natuurlijk blij dat EVO, TLN en KNV ook vinden dat het
beter moet en beter kan, want verkeersveiligheid is een zaak die ons
allemaal aangaat. Vandaag sluiten we een convenant waarin we drie
dingen afspreken:
1. Meer chauffeurs van bestelauto's gaan meedoen aan een speciaal
ontwikkelde rijstijltraining.
2. EVO, TLN en KNV gaan zich nog harder inspannen om ervoor te
zorgen dat de aangesloten bedrijven een veiligheidscultuur
ontwikkelen. We hebben daarvoor samen een instrument ontwikkeld: de
safety scan.
3. We gaan gezamenlijk een proef doen met een intelligente manier
van snelheidsbegrenzing. Intelligent in die zin dat het niet alleen
gaat om een harde begrenzing zoals in vrachtwagens. We gaan ook de
Intelligente Snelheidsassistent uitproberen. Dat is een
satellietsysteem dat waarschuwt bij te hard rijden en die
overtredingen ook registreert. Zo kunnen werkgevers hun chauffeurs
beter aansturen, zal ik maar zeggen. Als de proef goed werkt, gaan we
afspraken maken over de beste manier om dit systeem zo breed en zo
efficiënt mogelijk in te voeren.
· Ik zie het convenant als een belangrijke volgende stap op weg
naar meer veiligheid op de Nederlandse wegen. Dank aan KNV, TLN en EVO
voor de samenwerking. Zij geven een prachtig voorbeeld van hoe het
bedrijfsleven zijn eigen verantwoordelijkheid kan nemen. Veel succes
bij de uitvoering.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat