Nieuw-Vlaamse Alliantie
Geen tweetalig onderwijs in Vlaanderen (20/06/05)
Geen tweetalig onderwijs, wél actieve meertaligheid.
Als reactie op de recente pleidooien voor (vormen van) tweetalig
onderwijs in Vlaanderen, stelt de N-VA heel duidelijk dat de
onderwijstaal in Vlaanderen het Nederlands is, en dat dit zo dient te
blijven! Voor de N-VA is tweetalig onderwijs in Vlaanderen geen optie.
De N-VA benadrukt tegelijkertijd de noodzaak van een goede talenkennis
en plaatst daarom actieve meertaligheid hoog op het
prioriteitenlijstje van het onderwijs. De huidige onderwijsstructuur
in Vlaanderen biedt voldoende middelen om een actieve meertaligheid te
realiseren. Internationaal onderzoek bevestigt dit: nu reeds studeert
in Vlaanderen 24,4 % van de scholieren 3 of meer talen. Zo presteren
we gevoelig beter dan Nederland (20,4%), Frankrijk (3,4%) en het
Belgisch gemiddelde van 15,1%, hetgeen inhoudt dat Wallonië het heel
wat minder goed doet. Daarnaast stellen we vast dat onze open houding
tot de wereld zich ook vertaalt in het toenemende aantal scholieren en
studenten dat deelneemt aan Europese en internationale
uitwisselingsprogrammas (Socrates, Erasmus, Leonardo, AFS,). Voor de
N-VA zijn dergelijke onderwijsgebonden initiatieven, samen met de
kracht van onze open, exportgerichte economie, de sleutel tot de
actieve meertaligheid die Vlaanderen internationaal kenmerkt.
Extra Nederlandse taallessen als oplossing voor leerachterstand.
Als antwoord op de Nederlandstalige Brusselse scholen die zich
aansluiten bij de vraag naar (gedeeltelijk) tweetalig onderwijs, stelt
de N-VA dat dit niet het juiste antwoord is op de leerachterstand die
anderstaligen in sommige gevallen ondervinden. Het juiste antwoord op
dat probleem, is extra Nederlandse taalles. Dit kan bijvoorbeeld in de
vorm van een taalbadjaar. Daarom werd op initiatief van de N-VA in het
Vlaams Regeerakkoord opgenomen dat het OKAN-onderwijs (Onthaal Klassen
voor Anderstalige Nieuwkomers) verder uitgebreid moet worden, zowel
naar doelgroep als naar aanbod. Dit betekent concreet dat het taalbad
ook mogelijk wordt voor kinderen met de Belgische nationaliteit.
Er is echter ook dringend nood aan een beter onthaalbeleid in de
Brusselse Nederlandstalige scholen, waarbij aan anderstalige ouders
duidelijk wordt gemaakt dat ook zij een belangrijke
verantwoordelijkheid dragen. De keuze voor het kwalitatief hoogstaand
Nederlandstalig onderwijs, kan geen vrijblijvende keuze zijn. Die
keuze moet onder andere betekenen dat het Nederlands ook in de vrije
tijd en de thuissituatie een plaats krijgt (o.a. door Nederlandstalige
TV, boeken, jeugdwerk,). Idealiter engageert minstens één van beide
ouders zich om samen met het kind het Nederlands te leren. Op die
manier ondersteunen de ouders actief de extra kansen die ze hun
kinderen willen geven door te kiezen voor het Nederlandstalig
onderwijs. Kiezen voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel en
vervolgens aandringen op een (gedeeltelijke) tweetaligheid, haalt de
logica van de keuze voor het Nederlandstalig onderwijs volledig
onderuit, en is voor de N-VA bijgevolg geen optie.
Auteur:
fractieleider Vlaams parlement
Kris Van Dijck
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be