Nieuw-Vlaamse Alliantie


Geen tweetalig onderwijs in Vlaanderen (20/06/05)

Geen tweetalig onderwijs, wél actieve meertaligheid.

Als reactie op de recente pleidooien voor (vormen van) tweetalig onderwijs in Vlaanderen, stelt de N-VA heel duidelijk dat de onderwijstaal in Vlaanderen het Nederlands is, en dat dit zo dient te blijven! Voor de N-VA is tweetalig onderwijs in Vlaanderen geen optie. De N-VA benadrukt tegelijkertijd de noodzaak van een goede talenkennis en plaatst daarom actieve meertaligheid hoog op het prioriteitenlijstje van het onderwijs. De huidige onderwijsstructuur in Vlaanderen biedt voldoende middelen om een actieve meertaligheid te realiseren. Internationaal onderzoek bevestigt dit: nu reeds studeert in Vlaanderen 24,4 % van de scholieren 3 of meer talen. Zo presteren we gevoelig beter dan Nederland (20,4%), Frankrijk (3,4%) en het Belgisch gemiddelde van 15,1%, hetgeen inhoudt dat Wallonië het heel wat minder goed doet. Daarnaast stellen we vast dat onze open houding tot de wereld zich ook vertaalt in het toenemende aantal scholieren en studenten dat deelneemt aan Europese en internationale uitwisselingsprogrammas (Socrates, Erasmus, Leonardo, AFS,). Voor de N-VA zijn dergelijke onderwijsgebonden initiatieven, samen met de kracht van onze open, exportgerichte economie, de sleutel tot de actieve meertaligheid die Vlaanderen internationaal kenmerkt.

Extra Nederlandse taallessen als oplossing voor leerachterstand.

Als antwoord op de Nederlandstalige Brusselse scholen die zich aansluiten bij de vraag naar (gedeeltelijk) tweetalig onderwijs, stelt de N-VA dat dit niet het juiste antwoord is op de leerachterstand die anderstaligen in sommige gevallen ondervinden. Het juiste antwoord op dat probleem, is extra Nederlandse taalles. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een taalbadjaar. Daarom werd op initiatief van de N-VA in het Vlaams Regeerakkoord opgenomen dat het OKAN-onderwijs (Onthaal Klassen voor Anderstalige Nieuwkomers) verder uitgebreid moet worden, zowel naar doelgroep als naar aanbod. Dit betekent concreet dat het taalbad ook mogelijk wordt voor kinderen met de Belgische nationaliteit.

Er is echter ook dringend nood aan een beter onthaalbeleid in de Brusselse Nederlandstalige scholen, waarbij aan anderstalige ouders duidelijk wordt gemaakt dat ook zij een belangrijke verantwoordelijkheid dragen. De keuze voor het kwalitatief hoogstaand Nederlandstalig onderwijs, kan geen vrijblijvende keuze zijn. Die keuze moet onder andere betekenen dat het Nederlands ook in de vrije tijd en de thuissituatie een plaats krijgt (o.a. door Nederlandstalige TV, boeken, jeugdwerk,). Idealiter engageert minstens één van beide ouders zich om samen met het kind het Nederlands te leren. Op die manier ondersteunen de ouders actief de extra kansen die ze hun kinderen willen geven door te kiezen voor het Nederlandstalig onderwijs. Kiezen voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel en vervolgens aandringen op een (gedeeltelijke) tweetaligheid, haalt de logica van de keuze voor het Nederlandstalig onderwijs volledig onderuit, en is voor de N-VA bijgevolg geen optie.

Auteur:
fractieleider Vlaams parlement
Kris Van Dijck

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be