Gemeente Wijdemeren
14/06/05
Over rol burgemeester, betrokkenheid burgers, kwaliteit van dienstverlening
Burgemeester biedt raad Burgerjaarverslag 2004 aan
Burgemeester Bijl biedt de gemeenteraad het Burgerjaarverslag 2004 aan. Dit
verslag geeft inzicht in het contact tussen het college en de inwoners, de
inbreng van de burgers bij besluiten, de kwaliteit van dienstverlening van
de gemeente en in diverse resultaten. Nieuw aan het Burgerjaarverslag is
informatie over de rol van de burgemeester zelf.
Burgemeester Bijl ontmoet dagelijks vele burgers bij werkbezoeken,
evenementen, afspraken en gewoon op straat. Tijdens deze gesprekken blijkt
het soms nodig inzicht te geven in de mogelijkheden en beperkingen van zijn
functie als burgemeester. Om iedereen hierin inzicht te geven heeft hij
hieraan een speciaal hoofdstuk gewijd in het Burgerjaarverslag.
Inzicht
Het Burgerjaarverslag 2004 biedt inzicht in het werk van de gemeente. Een
impressie: in de openbare ruimte zijn 11 projecten uitgevoerd waarbij
inspraak van bewoners mogelijk was. In de meeste gevallen is hier concreet
iets mee gedaan. Op het terrein van milieu ontving de gemeente 45 klachten
die zijn opgepakt. Het Servicemeldpunt ontving 695 meldingen die zijn
verwerkt. Bezwaarschriften ontving Wijdemeren relatief veel vergeleken met
andere gemeenten. In 2004 152. Deze zijn voor een deel afkomstig van een
handvol bezwaarmakers. Vergunningen verstrekt de gemeente volop:
bouwvergunningen: 360 (licht en regulier); kapvergunningen: 175; drank- en
horeca: 100; evenementen: 75. Het aantal toegekende verzoeken om
kwijtschelding van de belastingen kwam in 2004 op 192; het aantal
huishoudens dat een uitkering ontving: 170; het aantal huishoudens dat
bijzondere bijstand ontving: 206; het aantal huishoudens dat een herinnering
ontving om belastinggeld te betalen: 1.553; het aantal uitrukken van de
brandweer: 292; het aantal milieucontroles bij bedrijven: 229; het aantal
huwelijken: 187.
In 2004 leidde samenwerking met andere organisaties, instellingen,
belangengroepen in verschillende gevallen tot een positief resultaat, zoals
bij de organisatie van de Open Monumentendag, het beheer van
bedrijventerreinen, het onderhoud aan recreatiestranden en bij ondersteuning
van de minima.
Rapportcijfer
De burgemeester kondigt voor het jaar 2005 een gedegen onderzoek naar de
klanttevredenheid van de burgers aan, ten aanzien van de dienstverlening.
Het college wil tevreden burgers en heeft als ambitie in 2008 van de
inwoners het rapportcijfers 7 te krijgen. Hiervoor is een zogenoemde
"nulmeting" nodig die nog in 2005 zal plaatsvinden. Op basis van de
uitkomsten wil het college lering trekken voor de komende jaren.
GeĂŻnteresseerd?
Belangstellenden kunnen het Burgerjaarverslag 2004 downloaden vanaf het
Digitaal Loket op
www.wijdemeren.nl. Het Burgerjaarverslag is ook verkrijgbaar in de centrale
hal van het gemeentehuis en telefonisch aan te vragen. Bel hiervoor (035) 65
59 501.