Nederlandse Spoorwegen 20 juni 2005

Treinreiziger steeds veiliger in de trein

NS weerlegt de suggestie van de Telegraaf dat er in de trein sprake is van een geweldsexplosie. De krant meent dit te lezen in het jaarlijkse rapport dat vandaag door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is gepubliceerd. De 'conclusie' is gebaseerd op een onjuiste interpretatie van de cijfers in het rapport.

Het rapport van het Ministerie van V&W toont aan dat reizigers zich veilig voelen in de trein: 73% van de ondervraagden geeft een rapportcijfer 7 of hoger voor sociale veiligheid in de trein. Het geringe aantal ernstige incidenten blijft nagenoeg gelijk. Onafhankelijk onderzoek* toont een stijgende trend in het veiligheidsgevoel van treinreizigers. Het percentage reizigers dat een rapportcijfer 7 of hoger geeft voor veiligheid in trein en op het station is toegenomen van 63% in 2002, naar 66% in 2003 tot 69% in 2004. De Spoorwegpolitie rapporteert over 2004 een daling van het aantal aangiftes door treinreizigers. Zo daalde het aantal aangiften voor zakkenrollen met 57%.

Uit het rapport blijkt ook een stijging van het aantal ondervraagde reizigers dat zich lastig gevallen voelt in de trein (van 14 naar 20%). De toename van deze vorm van kleine irritaties is een ontwikkeling die NS nauwgezet zal volgen. NS concludeert dat de genomen maatregelen hebben geleid tot een stijging van het veiligheidsgevoel. De eerste cijfers over 2005 geven aan dat de stijgende trend doorzet.

Het verbeteren van de sociale veiligheid is en blijft een hoofddoelstelling van NS. NS investeert hiervoor jaarlijks 45 miljoen in maatregelen zoals extra personeel, mobiele controleteams, cameratoezicht, opleidingen, etc. In 2004 heeft NS op 15 stations in de avonduren permanente toegangscontrole ingevoerd en start dit jaar met de invoering van toegangspoortjes op stations in combinatie met de OV-chipkaart.


* klanttevredenheidsonderzoek van Consumentenorganisaties, Ministerie van V&W en NS, dat elk kwartaal gepubliceerd wordt.

Noot aan de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting 030-2357070 of via persvoorlichting@ns.nl

NS

NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --