AOb-onderzoek toont: basisscholen wijzen herverdelingsplannen Van der Hoeven af
78% basisschoolpersoneel tegen herverdeling achterstandsgeld.
Utrecht, 20-06-2005. Uit onderzoek onder directeuren en werknemers en werknemers in het basisonderwijs blijkt duidelijk dat de plannen van minister Van der Hoeven op grote weerstand en onbegrip stuiten. 78 procent van de geënquêteerden, ook personeel op scholen die er wel op vooruit zullen gaan, wijst een verschuiving van budgetten van zwarte scholen naar witte scholen af. Ook de maatregel dat een school nog maar voor 80 procent achterstandsleerlingen extra budget ontvangt wordt door Y afgewezen. Alleen het feit dat voortaan extra budgetten niet toegekend worden op basis van etniciteit, maar op basis van het opleidingsniveau van de opvoeders, wordt door een meerderheid goed ontvangen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Algemene Onderwijsbond (AOb).
Het onderzoek is uitgevoerd door ITS Nijmegen, in opdracht van de Algemene Onderwijsbond (AOb), tussen 10 en 15 juni jl. 250 directeuren en het AOb-panel (ongeveer 350 mensen) zijn benaderd voor het spoedonderzoek, waarvan 154 mensen hebben gereageerd; 66 procent onderwijspersoneel, 33 procent directeur.
Zowel de respondenten van een zwarte school die er vermoedelijk op achteruit gaat (15%), als zij die op een schol werken die er op vooruit zal gaan (29%), wijzen de plannen af. Net als de respondenten die denken dat het voor hun school geen verschil zal maken (56%).
Liesbeth Vergeggen, dagelijks bestuurder AOb: "De voorgestelde maatregelen zijn slecht voor de kwaliteit van het onderwijs, waardoor veel leerlingen gedupeerd worden. Ze zijn ook slecht voor de arbeidsomstandigheden, omdat er mensen ontslagen zullen worden én omdat er een enorme taakverzwaring zal plaatsvinden voor de achterblijvers op de achterstandsscholen. Maar het is ook nog eens erg slecht voor de toekomst. Zoals ook respondenten aangeven, zullen zwarte scholen veel moeite krijgen om personeel aan te trekken. Het werk wordt er te zwaar voor de te geringe personeelsbezetting."
Ook de voorgestelde taaltoets om te beoordelen of een leerling voor extra budget in aanmerking komt, stuit op scepsis. 73% van de respondenten denkt dat deze maatregel m.n. bureaucratie en wachtlijsten oplevert.
De respondenten zijn ook duidelijk over de vraag wie verantwoordelijk is voor het onderwijs. De minister wil veel verantwoordelijkheid bij de gemeenten leggen, het onderwijspersoneel kiest er voor zelf verantwoordelijk te zijn voor het onderwijs. Zowel op de voorschool als in de schakelklassen.
Meer informatie: Marc Mathies, voorlichter AOb, 030 2989 210 / 06 53 41 01 59
-----------------------
---- --
Plafond er uit, drempels weg
Enquete onder directeuren en onderwijspersoneel basisonderwijs over de verbouwing van het onderwijs-achterstandenbeleid
Algemene Onderwijsbond/ITS 16 juni 2005
Basisonderwijs wijst herverdeling gewichtengeld af
Meer dan driekwart van de mensen in het basisonderwijs is tegen het overhevelen van achterstandsgelden van zwarte scholen naar het platteland. De drempel moet daar wel omlaag, maar niet ten koste van leerlingen op zwarte scholen, zegt 78 procent van het onderwijspersoneel en directies in een enquête die het ITS in Nijmegen uitvoerde in opdracht van de Algemene Onderwijsbond.
Tussen vrijdag 10 juni en woensdag 15 juni heeft de Algemene Onderwijsbond een spoed-enquête laten houden onder directeuren basisonderwijs en personeel van basisscholen. Hiervoor werden 250 directeuren uit het mailnetwerk van de AOb benaderd en de deelnemers aan het digitale AOb-panel die werkzaam zijn in het basisonderwijs. Uiteindelijk waren er woensdagavond 15 juni 154 volledig ingevulde vragenlijsten beschikbaar. De uitvoering en verwerking van de gegevens van de enquête was in handen van Huub Braam van het ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
. 78% wijst een verschuiving van zwarte naar witte scholen af
. 52% vindt dat de drempel niet naar 5% moet, maar op nul gezet moet worden voor witte achterstandsleerlingen, 42% vindt een drempel van 5% acceptabel
. Het plafond van 80 procent in de regeling wijst 75% af
. Het veranderen van de grondslag van de regeling door niet langer etniciteit maar opleidingsniveau van de ouders als norm te nemen, wordt door 64% onderschreven
. Uit meerdere vragen blijkt dat scholen zelf verantwoordelijk willen worden voor de voorschool en schakelklassen en de bemoeienis van de gemeente ervaren als een last
Achtergrondkenmerken deelnemers:
. Van de 154 antwoorden was 2/3 onderwijspersoneel en 1/3 directeur
. De gemiddelde schoolgrootte van de respondenten bedroeg 300 leerlingen
. 57 procent geeft aan nu extra formatie te hebben op basis van de oude gewichtenregeling
Enquete onderwijsachterstandenbeleid
Voorstellen gewichtenregeling:
De voorstellen voor de nieuwe gewichtenregeling bestaan uit de volgende elementen:
. Toekenning gewichten niet op basis van etniciteit of specifieke doelgroepen (Molukkers, schippers en trekkende bevolking), maar op basis van het opleidingsniveau van beide ouders
. Een gewicht van 0,3 bij ouders met maximaal lbo/vbo/beroepsgerichte leerweg vmbo
. Een gewicht van 1,2 bij ouders met maximaal basisonderwijs
. Een gewicht van 2,4 alleen voor maximaal 3000 4 tot 8 jarigen uit de groep 1,2 leerlingen na een taaltoets die extra grote achterstand zichtbaar maakt
. De drempel in de regeling voordat kinderen met gewicht meetellen gaat omlaag van 9 procent naar 5 tot 6 procent
. Er komt een plafond van 80 procent van kinderen met gewicht die meetellen
In grote lijnen heeft de regeling de volgende gevolgen:
Scholen met veel 0,9 leerlingen gaan er fors op achteruit
Scholen met veel 0,25 leerlingen gaan er op achteruit
Scholen die nu de drempel van 9 procent niet halen gaan er iets op vooruit
Scholen met uitsluitend kinderen zonder gewicht of minder dan 5 procent gewogen kinderen merken niets van de regeling
Over deze nieuwe regeling stellen wij u een aantal vragen:
|Wat zullen de gevolgen hiervan voor uw |Base |154 | |school vermoedelijk zijn: | |100%| | |mijn school gaat er |23 | | |op vooruit |15% | | |mijn school gaat er |46 | | |op achteruit |30% | | |voor mijn school |85 | | |verandert er niets |55% |Bovenkant formulier
Onderkant formulier
|De operatie moet budgettair neutraal |Base |154 | |worden uitgevoerd, waardoor 33 miljoen | |100%| |euro wordt verschoven van scholen met | | | |veel achterstandsleerlingen naar scholen| | | |die nu de drempel niet halen. Wat is | | | |hier uw mening over? | | | | |onjuist, de drempel |120 | | |moet inderdaad |78% | | |omlaag, maar niet | | | |ten koste van zwarte| | | |scholen | | | |terecht, scholen met|34 | | |meer dan 80% |22% | | |achterstandsleerling| | | |en zitten te ruim in| | | |formatie | |Bovenkant formulier
Onderkant formulier
|De drempel wordt in de |Base |154 | |voorstellen verlaagd van 9 naar| |100%| |5 tot 6 procent. Wat is uw | | | |mening hierover? | | | | |te mager, de drempel dient |80 | | |voor 0,25 kinderen helemaal |52% | | |te verdwijnen | | | |prima, vanaf 5 procent kan |65 | | |een school dat niet meer zelf|42% | | |opvangen in de reguliere | | | |formatie | | | |onnodig, 9 procent |9 | | |achterstandsleerlingen kan |6% | | |een school zelf opvangen | |
|Tegelijk komt er een plafond van 80 |Base |154 | |procent aan leerlingen met een | |100%| |gewicht die meetellen voor de | | | |formatie. Zo wil het ministerie ook | | | |het aannemen van te veel | | | |achterstandsleerlingen ontmoedigen. | | | |Wat is uw mening hierover? | | | | |uitstekend, meer |8 | | |formatie bij 80% is niet|5% | | |effectief in te zetten | | | |en het werkt goed als | | | |middel tegen segregatie | | | |prima, meer formatie bij|12 | | |80% is niet effectief in|8% | | |te zetten, maar het | | | |werkt niet als middel om| | | |segregatie tegen te gaan| | | |vreemd, alle extra |19 | | |formatie is nodig, maar |12% | | |het kan wel werken om | | | |segregatie tegen te gaan| | | |belachelijk, alle extra |115 | | |formatie is nodig en als|75% | | |school kan je er niet | | | |voor kiezen om meer of | | | |minder dan 80% | | | |achterstandskinderen te | | | |hebben | |
|Leerlingen met het gewicht 1,2 van vier|Base |154 | |tot acht jaar met een enorme | |100%| |taalachterstand krijgen na een toets | | | |bij een extern bureau het gewicht 2,4 | | | |en tellen dus voor 3,4 mee in de | | | |formatie. Wat is uw mening hierover? | | | | |goed gewicht bij |18 | | |zware |12% | | |taalachterstanden | | | |indien bewezen | | | |goed gewicht bij |112 | | |zware |73% | | |taalachterstanden, | | | |maar vrees voor | | | |bureaucratie en | | | |wachtlijsten rond | | | |toets | | | |onnodig hoog gewicht |24 | | |in vergelijking tot |16% | | |gewicht van 1,2 | |
|de regeling wordt het criterium |Base |154 | |etniciteit/land van herkomst vervangen | |100%| |door het opleidingsniveau van de ouders. | | | |Wat is uw mening hierover? | | | | |juist, |99 | | |opleidingsniveau is|64% | | |bepalender | | | |onjuist, land van |31 | | |herkomst legt meer |20% | | |gewicht in de | | | |schaal | | | |weet niet |24 | | | |16% |
|De invoeringsdatum is gepland voor augustus |Base |154 | |2007 en gaat gepaard met | |100%| |herverdelingseffecten voor 3700 scholen. Wel | | | |is er een overgangsregeling die de | | | |herverdeeleffecten tijdelijk verzacht. In | | | |diezelfde periode speelt de invoering van de | | | |lumpsum (augustus 2006) en het | | | |onderwijsnummer. De dienst Cfi van het | | | |ministerie heeft aangegeven dat de technische| | | |haalbaarheid risicovol is en bij wijzigingen | | | |van de voorgestelde regeling door de Tweede | | | |Kamer scholen mogelijk in 2006 handmatig de | | | |telformulieren moeten invullen. Wat is | | | |hierover uw mening? | | | | |geen probleem |14 | | |van maken |9% | | |samenloop met |16 | | |lumpsum en |10% | | |onderwijsnummer| | | |is lastig, maar| | | |doenlijk | | | |uitstel is |41 | | |beter |27% | | |dit leidt tot |83 | | |chaos en |54% | | |bureaucratie | |
|Bij het onderwijsachterstandenbeleid |Base |154 | |betrekt het ministerie de voor- en | |100%| |vroegschoolse educatie. Bewezen is immers | | | |dat deze effectief is bij het bestrijden | | | |van achterstanden. Het budget voor de | | | |voorschool van 2,5 tot 4 jaar van 110 | | | |miljoen euro komt bij de gemeenten | | | |terecht. Gemeenten moeten dan op hun beurt| | | |afspraken maken met schoolbesturen over | | | |een doorlopende leerlijn van de | | | |VVE-voorzieningen in het onderwijs. Wat | | | |vindt u van deze aanpak? | | | | |prima, voorschool |31 | | |en onderwijs |20% | | |hebben eigen | | | |verantwoordelijkhe| | | |den maar moeten | | | |afspraken maken | | | |voorlopig goed, |80 | | |maar op termijn |52% | | |moet de voorschool| | | |bij onderwijs | | | |aanhaken | | | |matig, het contact|22 | | |met de gemeente |14% | | |verloopt stroef | | | |slecht |21 | | | |14% |
|Vanaf augustus 2006 worden de gemeenten |Base |154 | |verantwoordelijk voor de nieuwe | |100%| |schakelklassen voor autochtone en | | | |allochtone leerlingen met een taal | | | |achterstand die niet meer kunnen worden | | | |opgevangen in het gewone onderwijs. In | | | |aparte klassen of een verlengde schooldag | | | |wordt de achterstand weggewerkt. Gemeenten | | | |moeten afspraken maken over opzet en | | | |invulling van deze speciale klassen, waar | | | |leerlingen van meerdere scholen geplaatst | | | |kunnen worden. Wat vindt u van deze aanpak?| | | | |prima voorstel |18 | | | |12% | | |schakelklassen |57 | | |zijn een goed |37% | | |idee, maar laat | | | |uitvoering aan de | | | |scholen over in | | | |plaats van aan de | | | |gemeente | | | |slecht voorstel, |14 | | |schakelklassen |9% | | |leiden tot | | | |stigmatisering | | | |de overheid moet |65 | | |de manier waarop |42% | | |taalachterstanden | | | |worden aangepakt | | | |overlaten aan de | | | |scholen | |
---- --