Waterschap Zuiderzeeland
`De laatste vissers van Enkhuizen' - een fotoportret
Fotograaf Marco Bakker volgde bijna twee jaar lang de mogelijk laatste
Enkhuizer vissers in hun dagelijks werk. Het resultaat is een boeiend
foto-portret dat vanaf 2 juli te bezichtigen is in het binnenmuseum.
De IJsselmeervisserij heeft het moeilijk. Het is niet ondenkbaar dat
de vijf visserschepen die Enkhuizen nu nog als thuishaven hebben
binnenkort definitief aan de wal blijven. Dit betekent het einde van
een lange en rijke visserijtraditie. Met dit scenario in het
achterhoofd volgde bekende Edammer fotograaf Marco Bakker (1959) bijna
twee jaar lang de mogelijk laatste Enkhuizer vissers in hun dagelijks
werk. Het resultaat is een boeiend portret en een waardevol
tijdsdocument van een beroepsgroep die met moeite het hoofd boven
water probeert te houden.
Naast de foto's van Bakker wordt er in het binnenmuseum ook werk
geëxposeerd van fotografen die zich in het verleden door het thema
visserij hebben laten inspireren. Dolf Kruger (1923) ontving in 1989
de Zuiderzeeprijs voor een fotoserie uit de jaren vijftig, waarin hij
het verdwijnen van het oude en de aankondiging van het nieuwe
integreerde. Zijn fotografie is een inspiratiebron voor Marco Bakker.
Henri Berssenbrugge (1873-1959) sloot in zijn foto's uit de jaren
twintig aan bij de thematiek in de schilderkunst. Het ging hem meer om
de specifieke sfeer rond de Zuiderzee, dan om het vastleggen van het
dagelijks werk van de vissers. Dit resulteerde in harmonieuze
composities met buitengewone aandacht voor afdruktechnieken.