Waterschap Zuiderzeeland


`De laatste vissers van Enkhuizen' - een fotoportret Fotograaf Marco Bakker volgde bijna twee jaar lang de mogelijk laatste Enkhuizer vissers in hun dagelijks werk. Het resultaat is een boeiend foto-portret dat vanaf 2 juli te bezichtigen is in het binnenmuseum.

De IJsselmeervisserij heeft het moeilijk. Het is niet ondenkbaar dat de vijf visserschepen die Enkhuizen nu nog als thuishaven hebben binnenkort definitief aan de wal blijven. Dit betekent het einde van een lange en rijke visserijtraditie. Met dit scenario in het achterhoofd volgde bekende Edammer fotograaf Marco Bakker (1959) bijna twee jaar lang de mogelijk laatste Enkhuizer vissers in hun dagelijks werk. Het resultaat is een boeiend portret en een waardevol tijdsdocument van een beroepsgroep die met moeite het hoofd boven water probeert te houden.
Naast de foto's van Bakker wordt er in het binnenmuseum ook werk geëxposeerd van fotografen die zich in het verleden door het thema visserij hebben laten inspireren. Dolf Kruger (1923) ontving in 1989 de Zuiderzeeprijs voor een fotoserie uit de jaren vijftig, waarin hij het verdwijnen van het oude en de aankondiging van het nieuwe integreerde. Zijn fotografie is een inspiratiebron voor Marco Bakker. Henri Berssenbrugge (1873-1959) sloot in zijn foto's uit de jaren twintig aan bij de thematiek in de schilderkunst. Het ging hem meer om de specifieke sfeer rond de Zuiderzee, dan om het vastleggen van het dagelijks werk van de vissers. Dit resulteerde in harmonieuze composities met buitengewone aandacht voor afdruktechnieken.