Print
De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse
(20-6-2005)
In september maakt de nieuwe S-Klasse zijn opwachting bij de
Mercedes-Benz dealerbedrijven. Net als het huidige model heeft de
nieuwe S-Klasse technische noviteiten die het vlaggenschip van
Mercedes-Benz tot een voorbeeld maken voor andere autofabrikanten.
In september maakt de nieuwe S-Klasse zijn opwachting bij de
Mercedes-Benz dealerbedrijven. Net als het huidige model heeft de
nieuwe S-Klasse technische noviteiten die het vlaggenschip van
Mercedes-Benz tot een voorbeeld maken voor andere autofabrikanten.
Geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en eersteklas comfort behoren
altijd tot de sterke punten van de S-Klasse. De jongste generatie zet
met zijn dynamische weggedrag weer nieuwe maatstaven op het gebied van
rijdynamiek en biedt nog meer rijplezier dankzij nieuwe, krachtigere
motoren. De nieuwe S-Klasse vervangt een modelreeks die wereldwijd
marktleider is in het luxesegment en waarvan sinds 1998 485.000
exemplaren zijn gebouwd. Deze marktleider won een vijftigtal prijzen
in internationale automobielverkiezingen en scoorde diverse titels
waaronder âBeste autoâ, âMeest vernieuwende sedanâ, âBeste designâ en
âMooiste auto ter wereldâ.
Traditie verder uitgebreid
Al meer dan vijf decennia staat de letter âSâ in de typeaanduiding van
deze Mercedes-reeks voor een speciale uitstraling, intelligente
technologie en topkwaliteit. De nieuwe S-Klasse zet deze traditie niet
alleen voort, maar geeft er ook nieuwe betekenis aan. De auto biedt
baanbrekende noviteiten op het gebied van veiligheid, comfort en
praktische bruikbaarheid, die de automobielontwikkeling zal
beïnvloeden zoals ook zijn voorgangers hebben gedaan. Het design
onderstreept het zelfbewuste, krachtige en tegelijkertijd elegante
karakter van de nieuwe S-Klasse.
Voor de ingenieurs in Stuttgart en Sindelfingen vormde het integreren
van nog meer technologische hoogstandjes een uitdaging, want de lat
lag immers hoog: de huidige S-Klasse viel moeilijk te overtreffen. De
vooruitgang die Mercedes-Benz met de nieuwe luxesedan heeft geboekt,
is gebaseerd op dit reeds hoge niveau. In de nieuwe S-Klasse gaat een
dozijn technische noviteiten voor het eerst in serieproductie â
variërend van het Brake Assist PLUS met radarsensoren en stoelen met
een uitgebreide massagefunctie tot het âNight View Assistâ systeem met
de nieuwste infrarood technologie, het nieuwe COMAND systeem, de
preventieve PRE-SAFE inzittendenbescherming met extra functies en
Parking Assist.
Brake Assist PLUS met radar en nieuwste generatie PRE-SAFE
Op het gebied van veiligheid en ongevallenpreventie onderstreept
Mercedes-Benz zijn vele inspanningen met Brake Assist PLUS. Dit
systeem registreert voorliggers door middel van radar en waarschuwt
indien de afstand tot de voorligger te klein of de naderingssnelheid
te hoog is. Wanneer een aanrijding dreigt, berekent Brake Assist PLUS
in een fractie van een seconde de benodigde remassistentie en heeft
deze onmiddellijk paraat â zelfs wanneer de bestuurder onvoldoende
hard remt. De kans op een kop-staartaanrijding neemt hierdoor
aanzienlijk af. Een belangrijke bijdrage hieraan wordt ook geleverd
door het âadaptive brake lightâ, dat tijdens een noodstop knippert om
achteropkomend verkeer te waarschuwen.
Mercedes-Benz combineert Brake Assist PLUS met de al even unieke
inzittendenbescherming PRE-SAFE. PRE-SAFE zorgt in de S-Klasse voor
nog meer veiligheid. Het systeem PRE-SAFE herkent gevaarlijke
situaties in een zeer vroeg stadium: als de remvertraging een bepaalde
waarde overschrijdt of de auto in een slip dreigt te geraken, spant
het systeem uit voorzorg de voorste veiligheidsgordels verder aan en
worden luchtkussens in de multicontour-stoelen opgeblazen om de
bestuurder, voorpassagier en achterinzittenden extra steun te bieden.
Voor het eerst integreert Mercedes-Benz nu ook de zijramen in dit
beschermingssysteem: deze gaan automatisch dicht als een ongeluk
dreigt. De combinatie van het nieuwe Brake Assist PLUS systeem en
PRE-SAFE zorgt voor extra bescherming van de inzittenden.
Mercedes-Benz is de eerste en enige autofabrikant ter wereld met een
dergelijk omvangrijk veiligheidspakket dat al tot actie overgaat nog
voor er sprake is van een ongeluk.
DISTRONIC PLUS en het nieuwe âNight View Assistâ
Brake Assist PLUS is leverbaar in combinatie met DISTRONIC PLUS, het
eveneens verbeterde cruise controle systeem met variabele
afstandsregeling. Dit radargestuurde systeem werkt nu bij elke
snelheid tussen 0 en 200 km/h en resulteert daarmee nog meer
rijcomfort. In langzaam rijdend en stilstaand verkeer houdt DISTRONIC
PLUS de nieuwe S-Klasse op een veilige afstand ten opzichte van de
voorligger, brengt de sedan automatisch tot stilstand indien nodig en
laat hem weer naar de gewenste snelheid accelereren als de
verkeerssituatie dit toelaat. Op deze manier verlicht dit systeem de
âwerkdrukâ van de bestuurder, waardoor deze fitter blijft.
Het uitrustingspakket met Brake Assist PLUS en DISTRONIC PLUS omvat
ook een nieuw âParking Assistâ systeem dat eveneens gebruikmaakt van
radarsensoren. Deze hebben een groter bereik dan ultrasonische
signalen, zodat de bestuurder nu eerder geattendeerd wordt op een
hinderlijk obstakel tijdens het achteruit inparkeren.
Met het revolutionaire âNight View Assistâ systeem dat in de nieuwe
S-Klasse voor het eerst zijn opwachting maakt, levert Mercedes-Benz
wederom een belangrijke bijdrage aan ongevallenpreventie tijdens het
rijden in het donker. Dit systeem werkt met infrarood licht, dat voor
het menselijk oog onzichtbaar is en tegenliggers derhalve niet
verblindt. Twee infrarood koplampen verlichten de rijbaan en stellen
de bestuurder in staat meer dan 150 meter ver te kijken. Dankzij
âNight View Assistâ worden voetgangers, fietsers, geparkeerde autoâs
en andere obstakels veel eerder opgemerkt. Met behulp van een
infrarood camera aan de binnenkant van de voorruit wordt de rijbaan op
een display in het dashboard getoond.
Groter, comfortabeler en luxueuzer
Het nieuwe vlaggenschip van Mercedes-Benz is in elk opzicht groter dan
zijn voorganger. Er is keuze uit twee carrosserievarianten, van 5076
en 5206 millimeter lang, hetgeen respectievelijk 33 en 43 millimeter
groter is dan de vorige S-Klasse. De wielbasis groeide met 70/80
millimeter tot respectievelijk 3035 en 3165 millimeter. De carrosserie
is tevens 17 millimeter breder en 29 millimeter hoger dan bij het
huidige model.
Mede dankzij de gewijzigde afmetingen beschikt de nieuwe S-Klasse over
een interieur dat alle inzittenden een eersteklas zitcomfort
verschaft. Interieurparameters zoals schouder- en elleboogruimte namen
met 39 millimeter toe, terwijl de hoofdruimte groeide met vijf
millimeter. Achterpassagiers in de versie met lange wielbasis
profiteren van de grotere afstand (+ 10 mm) tussen de zitplaatsen en
toegenomen knieruimte (+ 11 mm) ten opzichte van de voorgaande reeks.
Het kofferbakvolume nam met 60 liter toe tot 560 liter
(VDA-meetmethode).
Binnenin zorgen de afwerking met exotisch hout en chroom, fraaie
bedieningselementen van aluminium en zorgvuldig gekozen kleuren voor
een rijke ambiance. Het dashboard met zijn vooruitstrevende, vloeiende
lijnen is wederom een meesterwerk van de Mercedes-ingenieurs die aan
vorm en functie evenveel belang toekennen. Daardoor ademt de cockpit
niet alleen een gevoel van veiligheid uit, maar is deze ook bijzonder
ergonomisch van opzet en zeer praktisch â in de nieuwe S-Klasse gaan
mens en voertuig vanaf het allereerste moment een harmonieuze relatie
aan.
Kleurendisplays, âdirect-selectionâ schakelaars en COMAND-controller
Voor het nieuwe bedieningsconcept keken de ingenieurs naar de
onderzoeksresultaten van uitgebreide, ergonomische - en psychologische
studies en hielden zij tevens rekening met de uitkomsten van
wereldwijde preview-sessies met Mercedes-klanten. Het belangrijkste
kenmerk van dit intelligente bedieningsconcept in de nieuwe S-Klasse
is de vlotte toegankelijkheid van met name functies die vaak worden
gebruikt. Afhankelijk van persoonlijke voorkeur kan de bestuurder
bijvoorbeeld de radio, TV, CD-/DVD-wisselaar, telefoon of het
navigatiesysteem via conventionele toetsen, via toetsen op het
multi-functionele stuurwiel of met behulp van het door ontwikkelde
COMAND systeem bedienen.
De âdirect-selectionâ schakelaars in de middenconsole zijn in
ergonomisch opzicht zodanig geplaatst dat de bestuurder ze
probleemloos op de tast kan bedienen. Ook de standaard geleverde
automatische klimaatregeling kan op twee verschillende manieren worden
bediend: via het COMAND systeem of met behulp van een fraai
gestileerde reeks schakelaars onder de ventilatie openingen.
Het stuurwiel en het instrumentencluster vormen de belangrijkste
elementen in dit nieuwe bedieningsconcept. Hierin zijn alle
belangrijke informatie en functies voor de bestuurder geïntegreerd.
Een centrale rol hierin is weggelegd voor een kleurenscherm, dat
dankzij de allernieuwste schermtechnologie een kristalhelder en scherp
beeld geeft. Aan de onderzijde van het display is een tekstregel
zichtbaar waarmee afhankelijk van de uitrusting tot maximaal 7
hoofdmenuâs voor individuele instellingen en bedienings-mogelijkheden
kunnen worden aangestuurd. Voor een snelle selectie van deze functies
koos Mercedes-Benz voor ronde, verlichte en vijfvoudig bedienbare
tiptoetsen, die zich in het multifunctionele stuurwiel bevinden en uit
de duim eenvoudig kunnen worden bediend.
Een andere noviteit die bijdraagt aan meer bedieningsgemak en waarmee
tegelijkertijd een moderner cockpitdesign kon worden gerealiseerd, is
DIRECT SELECT. Met behulp van een hendel aan de rechterkant van de
stuurkolom wordt de standaard zeventraps automatische transmissie
(7G-TRONIC) elektronisch bediend. Dankzij deze technologie kon een
conventionele centraal geplaatste selectiehandel achterwege blijven en
konden de Mercedes-ontwerpers de tunnelconsole opnieuw vormgeven.
Ook het innovatieve âCockpit Management and Data Systemâ â kortweg
COMAND â werd herzien en biedt nu nog meer mogelijkheden. Naast de
bekende telematica- en audio-systemen zijn nu ook diverse
voertuigfuncties waarvoor tot nog toe afzonderlijke schakelaars
vereist waren, in het systeem geïntegreerd. Het centrale
bedieningselement is de nieuwe COMAND-controller op de tunnelconsole.
Deze wordt gebruikt om hoofd- en submenuâs te selecteren waarmee de
gewenste functies geactiveerd kunnen worden. Indien af fabriek een
autotelefoon is gemonteerd, kan de handsteun achter de controller
worden opengeklapt; daaronder bevinden zich de telefoontoetsen. Het
grote COMAND kleurendisplay bevindt zich op dezelfde hoogte als het
instrumentencluster en zit daardoor beter in het zicht van de
bestuurder en voorste passagier. Een nieuw bedieningsconcept, moderne
kleuren en heldere, overzichtelijke symbolen zorgen ervoor dat het
menuselectieproces ook in visueel opzicht zeer prettig is. Het COMAND
systeem in de nieuwe S-Klasse omvat standaard een radio,
CD-/DVD-speler en een ingang voor geheugenkaarten (type PCMCIA). Als
optie levert Mercedes-Benz voor het COMAND systeem een
navigatiesysteem met database voor heel Europa op een harddisk. De
routeberekening geschiedt hierdoor nog sneller dan voorheen.
Nieuwe stoelen met standaard massagefunctie en luchtvering
Kopers van de nieuwe S-Klasse kunnen de nieuwe stoelen afstellen naar
persoonlijke voorkeur. De voorstoelen zijn standaard 16-voudig
elektrisch verstelbaar en voorzien van lendensteunen. Als optie zijn
comfortstoelen met stoelverwarming en stoelventilatie,
multicontourstoelen (voor en achter) en dynamische multicontourstoelen
(voor) leverbaar, waarbij de contouren van zitting en rugleuning aan
de rijsituatie worden aangepast, zodat te allen tijde de best
mogelijke zijdelingse steun wordt geboden.
De dynamische multicontourstoel is tevens voorzien van afzonderlijke
luchtkamers in de rugleuning, die met één druk op de knop
opeenvolgend worden opgeblazen en leeggelaten, waardoor de rugspieren
van de bestuurder en/of voorpassagier worden gemasseerd en zij zich
nog meer kunnen ontspannen in de nieuwe S-Klasse. Zowel intensiteit
als werkingssnelheid van de massagefunctie zijn in vier trappen
instelbaar via het COMAND systeem.
De wielophanging met de doorontwikkelde, standaard gemonteerde
AIRMATIC luchtvering levert een belangrijke bijdrage aan het zeer hoge
rijcomfort in de nieuwe S-Klasse. Met één druk op de knop kan de
bestuurder kiezen tussen een comfortabele of sportieve afstelling.
Vanaf een rijsnelheid van 120 km/u alsook in de Sport-stand wordt het
voertuigniveau automatisch maximaal 20 millimeter verlaagd om het
weggedrag en de aërodynamische eigenschappen te optimaliseren en het
brandstofverbruik te verminderen. Een andere mijlpaal op het gebied
van ondersteltechniek is het Active Body Control (optioneel,
standaardvoorziening in de S 600), dat voor de nieuwe S-klasse nog
verder is verbeterd.
Het nieuw ontwikkelde remsysteem ADAPTIVE BRAKE heeft extra functies,
die bijvoorbeeld het wegrijden vanuit stilstand op hellingen
vergemakkelijkt en de remweg op nat wegdek verkort. De nieuwe S-Klasse
is de eerste auto van Mercedes-Benz waarbij de parkeerrem elektrisch
wordt bediend â één druk op de knop volstaat om de handrem aan te
trekken. Bij het wegrijden wordt deze automatisch ontgrendeld.
Met nieuwe V8-motor ruim 26 procent meer vermogen
Drie van de vier motoren in de nieuwe S-Klasse zijn door Mercedes-Benz
nieuw ontwikkeld. Ze bieden tot 26 procent meer vermogen en tot 15
procent meer koppel. Ten tijde van de marktintroductie in de herfst
van 2005 is naast de 3,5-liter V6-motor met 200 kW/272 pk ook een
nieuwe achtcilinder motor leverbaar van 285 kW/388 pk en 530 Nm vanaf
2.800 tpm. Met deze krachtbron accelereert de S 500 in slechts 5,4
seconden van 0 naar 100 km/u.
In het eerste kwartaal van 2006 zal Mercedes-Benz het motorenprogramma
van de S-Klasse nog uitbreiden met een nieuwe V6 CDI met standaard
diesel partikel filter. Deze direct-ingespoten dieselkrachtbron levert
een motorvermogen van 170 kW/231 pk en een maximum koppel van 540 Nm
vanaf 1.600 tpm. Het gevolg is dat de nieuwe S 320 CDI het voorgaande
model qua motorvermogen met circa 13 procent en qua koppel met circa 8
procent overtreft. Het vermogen van de twaalfcilinder motor in het
topmodel S 600 zal (leverbaar vanaf begin 2006) 380 kW/517 pk
bedragen, terwijl het koppel met bijna 4 procent toenam tot een
opzienbarende 830 Nm vanaf 1.900 tpm. Standaard wordt de nieuwe
S-Klasse met V6- en V8-motorisering voorzien van de unieke zeventraps
automatische transmissie 7G-TRONIC.
AutoRai