Gemeente Geldermalsen

Belastingbetaler ontdekt gemeentelijke website

20 juni 2005 - Mogelijkheid digitaal opvragen WOZ-taxatieverslag voorziet in behoefte.

Op 28 februari van dit jaar werden door de gemeente bijna 11.000 gecombineerde aanslagen/WOZ-beschikkingen verzonden. Inmiddels zijn er enkele maanden verstreken en is duidelijk geworden hoe dit keer door de lokale belastingbetaler op de gemeentelijke WOZ-post is gereageerd.

De waardebepaling had betrekking op de peildatum 1 januari 2003. Vergeleken is met de reacties naar aanleiding van de waardebepalingen voor wat betreft de peildatum 1 januari 1999.

In totaal werden 1.196 bezwaren tegen de waardebepaling ingediend. De vorige keer ontving de gemeente hiertegen 750 bezwaren. Geen spectaculaire stijging gezien het feit, dat het aantal objecten in de loop van de afgelopen jaren met ongeveer 1.000 stuks is toegenomen en de aanname dat veel mensen moeten wennen aan een nieuw taxatiesysteem. Daarnaast is het in een periode van economische teruggang niet ongebruikelijk, dat het aantal bezwaren tegen belastingaanslagen toeneemt.

Het opvragen van een taxatieverslag kon voorheen uitsluitend schriftelijk. De vorige keer ontving de gemeente 1.500 verzoeken om toezending van een taxatieverslag. Schriftelijk opvragen van een taxatieverslag kon ook dit keer, maar daarnaast werd voor het eerst de mogelijkheid geboden om dit digitaal via de gemeentelijke website (www.geldermalsen.nl) te doen. Dit nieuwe stukje gemeentelijke dienstverlening blijkt enorm aan te slaan. Maar liefst 2.918 keer werd van deze digitale mogelijkheid gebruik gemaakt. Daar stonden nog slechts 296 schriftelijke verzoeken tegenover. Op dit vlak dus wel een spectaculaire stijging die werd gecompenseerd door aanzienlijk minder telefonische verzoeken om informatie in vergelijking tot voorgaande jaren. De website voorzag de bezoekende belastingbetaler immers nog van veel meer informatie zoals bijvoorbeeld over de wijze van taxatie, mogelijkheid tot het indienen van een bezwaar, kwijtschelding, betaling, etc.

Het gemeentebestuur ziet deze positieve ervaring als een stimulans om gefaseerd de digitale dienstverlening via de gemeentelijke website verder uit te breiden.