Belastingbetaler ontdekt gemeentelijke website
20 juni 2005 - Mogelijkheid digitaal opvragen WOZ-taxatieverslag
voorziet in behoefte.
Op 28 februari van dit jaar werden door de gemeente bijna 11.000
gecombineerde aanslagen/WOZ-beschikkingen verzonden. Inmiddels zijn er
enkele maanden verstreken en is duidelijk geworden hoe dit keer door
de lokale belastingbetaler op de gemeentelijke WOZ-post is gereageerd.
De waardebepaling had betrekking op de peildatum 1 januari 2003.
Vergeleken is met de reacties naar aanleiding van de waardebepalingen
voor wat betreft de peildatum 1 januari 1999.
In totaal werden 1.196 bezwaren tegen de waardebepaling ingediend. De
vorige keer ontving de gemeente hiertegen 750 bezwaren. Geen
spectaculaire stijging gezien het feit, dat het aantal objecten in de
loop van de afgelopen jaren met ongeveer 1.000 stuks is toegenomen en
de aanname dat veel mensen moeten wennen aan een nieuw taxatiesysteem.
Daarnaast is het in een periode van economische teruggang niet
ongebruikelijk, dat het aantal bezwaren tegen belastingaanslagen
toeneemt.
Het opvragen van een taxatieverslag kon voorheen uitsluitend
schriftelijk. De vorige keer ontving de gemeente 1.500 verzoeken om
toezending van een taxatieverslag. Schriftelijk opvragen van een
taxatieverslag kon ook dit keer, maar daarnaast werd voor het eerst de
mogelijkheid geboden om dit digitaal via de gemeentelijke website
(www.geldermalsen.nl) te doen. Dit nieuwe stukje gemeentelijke
dienstverlening blijkt enorm aan te slaan. Maar liefst 2.918 keer werd
van deze digitale mogelijkheid gebruik gemaakt. Daar stonden nog
slechts 296 schriftelijke verzoeken tegenover. Op dit vlak dus wel een
spectaculaire stijging die werd gecompenseerd door aanzienlijk minder
telefonische verzoeken om informatie in vergelijking tot voorgaande
jaren. De website voorzag de bezoekende belastingbetaler immers nog
van veel meer informatie zoals bijvoorbeeld over de wijze van taxatie,
mogelijkheid tot het indienen van een bezwaar, kwijtschelding,
betaling, etc.
Het gemeentebestuur ziet deze positieve ervaring als een stimulans om
gefaseerd de digitale dienstverlening via de gemeentelijke website
verder uit te breiden.
Gemeente Geldermalsen