Gemeente Sluis
aparte projectorganisatie op
PERSBERICHT - 17 juni 2005
Gemeente sluis richt aparte projectorganisatie op
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sluis heeft
onderzoek gedaan naar een alternatieve organisatievorm voor de aanpak
van de vele projecten die momenteel lopen of gaan lopen in de
gemeente. Er is gekozen voor een projectorganisatie naast de huidige
organisatie. De projectorganisatie gaat vanaf 20 juni van start.
Veel projecten in de gemeente Sluis vloeien voort uit de nota
Recreatievisie West Zeeuwsch-Vlaanderen en het Gebiedsplan West
Zeeuwsch-Vlaanderen. Daarnaast is er een aantal ontwikkelingen die ook
grootschalige gevolgen hebben, zoals het rapport over de Zwakke
Schakels, de verdieping van de Westerschelde en de aanwijzing door het
Ministerie van VROM tot pilot voor de Ontwikkelingsplanologie.
Al met al gaat het om een impuls van 1 à 2 miljard euro aan projecten.
Die zullen weliswaar voor een groot deel samen met andere organisaties
zoals Rijkswaterstaat of de Dienst Landelijk Gebied worden uitgevoerd.
Desalniettemin zijn deze projecten voor het gebied van grote betekenis
en bieden ze ongekende mogelijkheden voor de ontwikkeling van de
gemeente. Een kans die dus niet gemist mag worden.
Echter, de hoeveelheid werk die dit meebrengt voor de gemeente en dus
voor de gemeentelijke organisatie is enorm. Voor een deel van de
projecten zal de gemeente de leiding moeten en/of willen nemen. Ook
het betrekken van het particuliere bedrijfsleven en andere betrokken
particuliere partijen is primair een verantwoordelijkheid voor de
gemeente. Daarnaast zal de samenwerking met relevante Belgische
gemeenten vooral door de gemeente moeten worden behartigd.
Dit geheel levert een werkbelasting op die door het aanwezige
apparaat, naast het normale werk, niet opgevangen kan worden.
Er is daarom gekozen voor een alternatieve organisatievorm: een
projectorganisatie naast de huidige organisatie.
Deze organisatie komt onder leiding van een programma-manager te staan
die rechtstreeks verantwoording aflegt aan het college.
De hoofdtaken van deze projectorganisatie zijn:
a. leiding geven aan de uitvoering van de lopende projecten
b. in kaart brengen van alle mogelijke projecten en de gemeentelijke
rol daarin
c. de gemeentelijke projecten documenteren en voorbereiden
d. overleg met alle betrokkenen voeren
e. deelname van relevante partijen organiseren
f. bestuurlijke besluitvorming voorbereiden
g. leiding geven aan de uitvoering van nieuwe projecten
h. coördineren van alle voor de projecten relevante aangelegenheden
Om een goede afstemming met de staande organisatie te waarborgen heeft
de programma-manager wekelijks overleg met de gemeentesecretaris en
zijn managementteam. Het College van B & W heeft een 2-wekelijks
voortgangsoverleg met de programma-manager. Verder is er elk kwartaal
een overleg van de programma-manager met een nieuw te vormen Commissie
van Ontwikkelingsoverleg. Dit overleg is niet besluitvormend maar
vooral bedoeld om de meest betrokken partijen regelmatig met elkaar
van gedachten te laten wisselen over de voortgang en afstemming van de
projecten. De voorzitter van dit overleg is de Burgemeester.
De samenstelling van deze commissie is als volgt:
- een delegatie uit de gemeenteraad
- een delegatie uit het college van B & W
- de gemeentesecretaris
- de betrokken gedeputeerde van de provincie
- de programma-manager
Daarnaast zullen op ad hoc bais andere instanties zoals het Waterschap
Zeeuws-Vlaanderen, Rijkswaterstaat en de Dienst Landelijke Gebied
hierbij betrokken worden.
Aangezien de provincie voor de uitvoering van het Gebiedsplan ook een
aparte projectorganisatie heeft en er een zeer nauwe samenhang zal
zijn tussen de activiteiten van beide projectbureaus zal de
programma-manager regelmatig overleg voeren met de leiding van het
provinciale projectbureau en de verantwoordelijke Gedeputeerde.
Bij diverse projecten zullen ook Belgische overheden betrokken zijn,
waarmee regelmatig overleg gevoerd wordt.
De kosten van het projectbureau zullen ten laste worden gebracht van
de projecten.
---
Voor nadere inlichtingen:
Gemeente Sluis: Voorlichting, tel. 0117-457 123, vanuit België 0031
117-457 123