ART SPACE WITZENHAUSEN


Harma Heikens,
De schaduw belicht

18-6-2005 - 29-7-2005

Opening: 17.00 tot 19.00 uur

Er ligt een berg skeletten op de grond. Het zijn geen fraaie witte opgestapelde beenderen, maar het lijkt meer op een hoop opeen geveegde lijken in verregaande staat van ontbinding. Bruin van kleur en aan elkaar gekleefd door resten kleding en stoffelijk overschot. De armen van een van de skeletten steken naar boven alsof ze daar iets willen grijpen. En inderdaad, bovenop de stapel zit iets wat schril tegensteekt tegen dit baken van verval. Een klein bloot onschuldig meisje. De blauwe ogen wijd geopend. Ze kijkt schuin omhoog. Wat doet dit kleine meisje op deze merkwaardige zitplaats? Even verderop ligt een zogend varken, het roze lijf bedekt met drek. Twee even roze menselijke baby s liggen bij de tepels. Ook zij zijn bedekt met vuil.
En dan is er nog een ander klein meisje. Kwetsbaar en naakt. Het jonge lijfje nog dat van een kind. Zij staat met twee plastic tassen in haar handen. Ze houdt haar hoofd een beetje schuin, alsof ze verlegen is. De tassen lijken verdacht veel op Albert Heijn tassen, in de bekende blauwe kleur. Met dit verschil dat ze niet het Albert Heijn logo dragen, maar in hetzelfde lettertype het woord Wonderland. Langzamerhand begint het door te dringen waar dit werk mogelijk over gaat.
De kunstenares Harma Heikens heeft zich door de jaren heen eigenlijk voornamelijk beziggehouden met zaken die zich aan de rand bevinden van onze consumptiemaatschappij. Zij laat ons zien wat we gewoonlijk niet zo snel te zien krijgen in een wereld die erop gericht is de schone buitenkant te tonen. De andere kant van de dingen, zoals bijvoorbeeld in het begin van haar carrière een tekening van een bambi die niet schattig staat te wezen, maar hartgrondig braakt. Of de misvorming van dat wat mooi en gaaf had moeten zijn zoals de buste van Doornroosje gemodelleerd naar Disney, maar nu met het anders zo gladde gezicht overdekt met zweren (of zijn het opengekrabde jeugdpuistjes?) Heikens maakt gebruik van clichés, van figuren en poppetjes die we kennen uit de kindertijd, om vervolgens met een bijna sardonisch genoegen de vastgeroeste betekenissen van dit speeltuig onderuit te halen. De gruwelijkheden die ze herbergen worden zichtbaar. Dit doet ze met veel plezier en fantasie, maar zeker ook met overtuiging. Dit is sterk voelbaar in haar recente werk dat onder meer sterk lijkt te verwijzen naar een uit de hand gelopen consumptief gedrag. dat niet halt houdt bij goederen en waren maar is doorgeschoten naar de opvatting dat mensen net zo goed als waar beschouwd kunnen worden. Jeugd en schoonheid kunnen dan wel nog niet opnieuw in ons lichaam worden geïnstalleerd, maar jeugd is wel degelijk te koop voor hen die het beter getroffen hebben dan diegenen die door armoede aan de andere kant van de streep terecht zijn gekomen.
Harma Heikens lijkt ons te willen laten zien hoe overal om ons heen monsters uitreiken naar en zich laven aan jeugdige schoonheid in de hoop weer iets van dit verloren leven terug te winnen. In een non-acceptatie dat niet alles te koop is. Het werk verwijst naar het aloude thema van de strijd tussen eros en thanatos (dood), vertaald naar de hedendaagse maatschappij. Met haar speelse, doch niet mis te verstane beeldtaal, houdt Heikens ons een spiegel voor.

Margriet Kruyver

Artspace Witzenhausen
Hazenstraat 60
1016 SR Amsterdam
t +31(0)20-644 98 98
m +31(0)6-53153092
f +31(0)20-644 96 12
witzenhausen@art-space.nl
www.art-space.nl

Openingstijden:
don. tot zat.: 12.00-18.00

Courtesy: Artspace Witzenhausen

Voor de redactie (