Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
1
Deelrapportage Novib Oxfam Netherlands
Periode: 26 december 2004 tot en met 30 april 2005
B. OVERZICHTEN PER ORGANISATIE OVER SHO-INKOMSTEN
2. Naam SHO Lidorganisatie/ gastdeelnemer
SHO lidorganisatie/ gastdeelnemer
Novib Oxfam Netherlands
2. Programma
Novib werkt rond de Tsunami respons nauw samen met de zusterorganisaties van Oxfam International. Er is in januari een gezamenlijke Oxfam International Tsunami respons
strategie afgesproken. Die strategie geeft op hoofdlijnen aan wat de sectorale prioriteiten zijn en op welke landen het zwaartepunt van de respons ligt. Het streven is om het
zwaartepunt op Aceh te leggen (streefcijfer 35 a 40% van de investeringen) en verder op Sri Lanka (25 a 30%), India (20 a 25%), Somalië (3 tot 4%), Burma (0.5%), Thailand
(0.5%)en de Maldiven (0.5%).
Binnen deze strategie is Novib een van de 6 Oxfam-leden die namens Oxfam International Tsunami programma's uitvoert. In Birma en Somalië geeft Novib zelfs de leiding aan
de Oxfam International tsunami response. In India, SriLanka en Aceh is het Novib tsunami programma afgestemd met de andere Oxfam's en vormt het onderdeel van het OI
programma. In sommige landen (India, Sri Lanka, Somalië) is het Novib aandeel in de totale OI respons groter dan in andere (Aceh).
Alle Oxfam's dragen financieel bij aan de Tsunami respons. Er is door de enorme omvang van de ramp een gezamenlijk fonds opgericht, dat ongeveer $230 miljoen omvat
(inclusief SHO-Novib aandeel). Van dit gezamenlijke OI programma van $230 miljoen, zal naar verwachting $60 miljoen via Novib en Novib-partners worden uitgevoerd. Dat
betekent dat Novib behalve het SHO-aandeel ($25m) additioneel $35m van andere Oxfam's te besteden krijgt.
Het geld uit de SHO-actie wordt dus geheel gebruikt voor de financiering van een deel van de programma's van Novib's partnerorganisaties.
ú Doel: leniging van acute nood van tsoenamislachtoffers in de vorm van onderdak, medicijnen en voedsel. Herstel van de middelen van bestaan, sociale structuren en
(natuurlijke) leefomgeving.
ú Strategie: ondersteunen en versterken van de capaciteit van lokale partnerorganisaties zodat zij in staat zijn bovengenoemde doelen te bereiken.
Onderdeel waarover hier gerapporteerd wordt: de programma's in India, Indonesië, Sri Lanka, Somalië en Birma/Thailand
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
2
3. Aangeven welke Nederlandse projectpartners via een SHO-lid of gastdeelnemer geld ontvangen van de SHO-inkomsten.
ú Chance4All
ú HIVOS
ú FNV-Mondiaal
ú Liliane Fonds
ú Pintu Aceh
ú Schone Kleren Kampagne
ú Stichting Anak Asuh Batam
1. Aangeven welke uitvoerende organisaties worden gefinancierd door de SHO-leden en gastorganisaties
Birma/Thailand
ú Chance4all* (alleen in Thailand)
ú Human Rights Education Institute of Burma (HREIB)
ú Tsunami Action Group (TAG)
India
ú Andhra Pradesh Vyavasaya Vruthidarula Union (APVVU via FNV Monidaal*)
ú Development of Humane Action Foundation (DHAN)
ú Liliane Fonds*
ú New Entity for Social Action (NESA)
ú PREPARE
ú Society for Integrated Development in Urban Rural Area (SIDUR)
ú Society for Rural, Urban & & Tribal Initiative (SRUTI)
Indonesië
ú Stichting Anak Asuh Batam*
ú HIVOS*
ú Pintu Aceh*
ú Relawan Perempuan Untuk Kemanusiaan (RPUK)
ú Stichting Anak Asuh Batam
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
3
Somalië
ú Galkayo Education Center for Peace and Development (GECPD)
ú Horn Relief (HR)
ú Ocean Training and Promotion (OTP)
Sri Lanka
ú Bangladesh Rural Advancement Committee (BRAC)
ú Consortium of Humanitarian Agencies (CHA)
ú International War-Related Trauma and Humanitarian Intervention Trust (IWTHI)
ú Sarvodaya Economic Enterprise Development Services (SEEDS)
ú Schone Kleren Kampagne*
*Nederlandse organisaties
4. Overzicht programma's (gefinancierd uit SHO inkomsten)
Geografisch
werkterrein (land/
regioå)
SHO-lid,
gastorganisatie
Vorm van hulp * Sectoren Gepland resultaat Bereikte resultaten
ç (Globaal,
geconsolideerd,
geen lijsten, met
vermelding van
looptijd en % van
bereikte resultaten)
Beoogde doelgroep
(aantallen en waar
mogelijk/ relevant
korte beschrijving
doelgroep)
Bereikte doelgroep
ç (aantallen en
waar mogelijk/
relevant korte
beschrijving
verandering in
doelgroep)
Birma/ Ayeyarwady
Division
Novib Noodhulp Health
Water and sanitation
Food security
Livelihood
Education
Shelter
Program
Management and
support
Verlichten noden
van 517
huishoudens
517 families
hebben rijst,
dekens en klamboes
gekregen nets; 50
families van
drinkwater
voorzien;
herstel van
middelen van
bestaan voor 517
families plus 56
517 families in
Ayeyarwady
Division die leven
van de visserij.
1.165 families
(6.989 personen-
40 % vrouw).
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
4
families door
verschaffen van
vissersboten en
netten.; 4.000
personen profiteren
van de bouw van
een brug; 15
schoolbureaus voor
30
basisschoolkindere
n; 10 huizen
gerepareerd.
Food security
Livelihood
Verschaffen van
dekens en
kookgerei
Dekens en
kookgerei
uitgedeeld
2.000 families 2.080 families of
10.404 personen
India/ Andhra
Pradesh
Novib
(SIDUR)
Noodhulp
Programme
management and
support
Planning,
coordinatie en
monitoring
Uitgevoerd volgens
planning
India/ Andhra
Pradesh
Novib Wederopbouw Livelihood Verschaffen van
visnetten;
bijdragen aan
aankoop boten en
catamarans;
overige livelihood.
Visnetten
verspreid;
bijdragen geleverd
aan aankoop boten
en catamarans;
voorzien in overige
livelihood.
350 families 350 families
India/
Tamil Nadu (incl.
Union Territory
Pondichery)
Novib
(NESA)
Noodhulp Water and sanitation Verschaffen van
toegang tot schoon
drinkwater en
sanitaire
voorzieningen
Uitgevoerd volgens
planning: toegang
tot schoon
drinkwater en
sanitaire
voorzieningen
11.700 families tot
en met 30.06.2005.
7.184 families.
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
5
Food security Verschaffen van
voedsel en nonfood
items plus
beschikbaar
stellen van geld te
gebruiken als loon
voor
werkzaamheden
(zgn. cash-forwork)
Uitgevoerd volgens
planning: voedsel
en non-food items
plus geld voor
cash-for-work
projecten.
11.700 families tot
en met 30.06.2005.
7.184 families.
Education Verschaffen van
schoolmateriaal
voor kinderen.
Schoolmateriaal
verspreid onder
kinderen.
12.458 kinderen 12.458 kinderen
Shelter Constructie van
tijdelijk onderdak.
Tijdelijk onderdak
gebouwd.
1.000 tijdelijke
onderkomens voor
1.000 huishoudens
tot en met
30.06.2005.
408 tijdelijke
onderkomens voor
408 huishoudens.
Programme
management and
support
Planning,
coordinatie en
monitoring
Uitgevoerd volgens
planning.
India/
Kerala
Novib
(NESA)
Noodhulp Water and sanitation Verschaffen van
toegang tot schoon
drinkwater en
sanitaire
voorzieningen
Uitgevoerd volgens
planning: toegang
tot schoon
drinkwater en
sanitaire
voorzieningen
1.300 families tot
en met 30.06.2005.
798 families.
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
6
Food security Verschaffen van
voedsel en nonfood
items plus
beschikbaar
stellen van geld te
gebruiken als loon
voor
werkzaamheden
(zgn. cash-forwork)
Uitgevoerd volgens
planning: voedsel
en non-food items
plus geld voor
cash-for-work
projecten.
1,300 families tot
en met 30.06.2005.
798 families.
Education Verschaffen van
schoolmateriaal
voor kinderen.
Schoolmateriaal
verspreid onder
kinderen.
1.384 kinderen. 1.384 kinderen.
Programme
management and
support
Planning,
coordinatie en
monitoring
Uitgevoerd volgens
planning.
- -
Indonesië/Noord
Aceh/Nias
Novib Noodhulp 1. Health
2. Food security
3. Program
management
and support
Noodhulp t.b.v.
5000 IDPs
Bijdrage aan acute
noodsituatie van
slachtoffers
5000 IDPs
voorzien van
basisbehoeften
5000 IDPs
Indonesië/provincie
Aceh/Nias
Wederopbouw 1. Health
2. Livelihood
3. Education
4. Disaster
management
5. Program
management
and support
Middels bijdragen
aan kleine
projecten fonds
(ongeveer 20
locale
organisaties)
worden ongeveer
20.000 mensen
bereikt op het
gebied van
prsychische
hulpverlening;
basisvoorzieninge
n;
rehabilitatieprogra
4 locale
organisaties hebben
een bijdragen
ontvangen
20.000 IDPs; 2000
vrouwen;
20 lokale
organisaties
Tot nu toe
4000 Ids;
200 vrouwen;
4 organisaties
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
7
mma's.,
kleinschalige
economische
programma's
Capaciteitsopbnou
w locale
organisaties op het
gebied van
disastermanageme
nthumanitarian
response
Somalië- regio
Puntland (Bender
Beyla-Galgaduud)
Noodhulp Health
Food security
Shelter
*Lokale partner
OTP onderneemt
distributie van:
-Voedsel
-Plastic
-Utensils
voor 6000 mensen
*Lokale partner
GECPD
onderneemt
distributie van
voedsel en NFIs
aan 800 families
in 4 dorpen
*5700 mensen in 9
dorpen zijn
voorzien van
genoemde items
*610 families in 4
dorpen hebben
voedsel en NFIs
ontvangen
Aantallen: zie
gepland resultaat.
Beschrijving
doelgroep:
Inwoners van
vissersgemeenschappen
direct en
indirect geraakt
door de Tsunami,
met speciale focus
op vrouwen en
kinderen.
* Vissersgemeenschappen,
+/- 50%
vrouwen, 20%
mannen en 30 %
kinderen (vooral
voedselhulp voor
kinderen). Meest
kwetsbare mensen
geselecteerd.
* Vissersgemeenschappen,
meest
kwetsbare mensen
geselecteerd. +/-
10% mannen, 80%
vrouwen en 10%
kinderen.
Wederopbouw Water and sanitation *Lokale partner
OTP onderneemt
rehabilitatie van
watersysteem in
10
gemeenschappen
(3 dorpen).
* Rehabilitatie van
5 putten en
rehabilitatie van
watersysteem in 2
dorpen
Aantallen: zie
gepland resultaat.
Beschrijving
doelgroep:
Inwoners van
vissersgemeenschappen
direct en
indirect geraakt
door de Tsunami,
met speciale focus
op vrouwen en
*Vissersgemeenschappen,
indirecte
beneficiaries +/-
10.000 mensen.
Meeste
beneficiaries zijn
vrouwen.
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
8
kinderen.
Food security Community based
contribution of
basic food during
initial 6 months
(in addition to
rations provided
by Government of
Sri Lanka)
Displaced families
were given food on
sustained basis till
Government of Sri
Lanka rations
arrived (2 months)
1471 families in
IDP camps
10,200 persons
Livelihood Distribution of
utensils,
equipment and
small start-up
capital for people
to restart income
generating
activities
IDPs received nonfood
items for
household needs.
Small
entrepreneurs,
many women,
enabled to resume
business. Will
continue till end
June
1471 Families in
IDP camps
1757 families
Education Supply of
education
materials, bags
and uniforms.
Children enabled to
resume school.
Completed in 3
months
500 children 659 children
Shelter Initially not
planned
Materials for
repairs/rebuilding
distributed
960 families 906 families
Sri Lanka,
Northern Province
Novib
(CHA P 4440)
Noodhulp
Programme
management and
support
Planning,
coordination and
monitoring
Implemented as
planned
Sri Lanka, Eastern
Province
Novib
(EHED,
IWTHI
CHA P4440)
Noodhulp Health Small-scale needsbased
distribution
of medicine to
prevent diseases
Completed in first 3
months. No major
diseases broken out
in Vaharai refugee
camps
CHA 1500 families
in refugee camps
10,200 persons
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
9
Food security Community based
contribution of
basic food during
initial 6 months
(in addition to
rations provided
by Government of
Sri Lanka)
Displaced families
were given food on
sustained basis till
Government of Sri
Lanka rations
arrived (2 months)
1500 families 10,200 persons
Livelihood Distribution of
utensils (nets,
boats, cooking
materials),
equipment and
small start-up
capital for people
to restart income
generating
activities
IDPs received nonfood
items for
household needs.
Small
entrepreneurs,
many women,
enabled to resume
business. Will
continue till end
June
1500 families CHA 1700 families
Education Supply of
education
materials, bags
and uniforms.
Children enabled to
resume school.
Completed in 3
months
500 children CHA 660 children
Shelter Initially not
planned
Materials for
repairs/rebuilding
distributed
Fuel for generator
906 families 906 families
Programme
management and
support
Planning,
coordination and
monitoring
Implemented as
planned
Sri Lanka,
Southern Province
Novib
(Agromart,)
Noodhulp Food security Community based
contribution of
basic food during
initial 6 months
(in addition to
rations provided
by Government of
Sri Lanka)
Displaced families
were given food on
sustained basis till
Government of Sri
Lanka rations
arrived (2 months)
?? @ ?? @
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
10
Livelihood Distribution of
utensils,
equipment and
small start-up
capital for people
to restart income
generating
activities
IDPs received nonfood
items for
household needs.
Small
entrepreneurs,
many women,
enabled to resume
business. Will
continue till end
June
325 Agromart 650
families
Education Supply of
education
materials, bags
and uniforms.
Children enabled to
resume school.
Completed in 3
months
395 children Agromart 395
children
Programme
management and
support
Planning,
coordination and
monitoring
Implemented as
planned
Livelihood Assistance to
urgent cases of
people leaving
IDP camps
Distribution of nets,
boats, carpenter
tools and starting
capitals for
livelihood restoring
25 Families CHA 94 families
Shelter Repair and new
building
Shelter materials
distributed
75 houses Captured in shelter
Noodhulp
Sri Lanka,
Northern Province
Novib
(CHA P4440)
Seeds (P6128 v.a.
april)
Wederopbouw
Programme
management and
support
Planning,
coordination and
monitoring
Implemented as
planned
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
11
Sri Lanka, Eastern
Province
Novib
(IWTHI,
Seeds P6128 from
April)
Wederopbouw Health Tailor made
training and
follow-up support
for 120 local
psycho
sociological
service providers
who serve 100
people each.
Burial ceremonies;
psycho-social
debates; positive
thinking
IWTHI: selection
of 8 NGOs for staff
training.
6000 beneficiaries
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
12
Livelihood Assistance to
urgent cases of
people leaving
IDP camps
Development of
long term
livelihood
strategies;
provision of soft
loans/grants
capacity building
for affected
people: technical
inputs, enterprise4
development
training.
Participatory
planning.
Livelihood
services in
addition to psycho
social services for
severe cases
Distribution of nets,
boats, carpenter
tools and starting
capitals for
livelihood restoring
PRA started.
CHA 25 families
5,000 families
CHA 94 families
Requests from
12,000 families
Shelter Repair and new
building
Shelter materials
distributed
75 houses Captured in shelter
Noodhulp
Programme
management and
support
Implemented as
planned
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
13
Health Tailor made
training and
follow-up support
for 120 local
psycho
sociological
service providers
who serve 100
people each.
Burial ceremonies;
psycho-social
debates; positive
thinking
Planned Planned - Sri Lanka,
Southern Province
Novib
(Seeds P 6121,
IWTHI,
Wederopbouw
Livelihood Development of
long term
livelihood
strategies;
provision of soft
loans/grants
capacity building
for affected
people: technical
inputs, enterprise4
development
training.
Participatory
planning.
Livelihood
services in
addition to psycho
social services for
severe cases
Village
development plans
designed in
Participatory Rapid
Assessment
sessions 46 villages
5000 families (requests of) 12000
families
Thailand/ Phuket,
Phang Gnga
Provinie en Ranong
Noodhulp Health
Water and sanitation
Food security
Livelihood/l legal
aid
Program
Noodhulp voor
3.000 tot 5.000
Birmese
migranten (40%
vrouwen, 400
kinderen) en
Twee
noodhulpcentra
opgezet; noodhulp
aan 6.600
migranten;
medische hulp aan
3.000 tot 5.000
Burmese migranten
in Phuket, Phang
Gnga Provinie en
Ranong. Zowel
geregistreerde als
5.500 (40% vrouw)
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
14
management and
support
juridische hulp
aan tenminste
1.000 migranten
bij het
veiligstellen van
verloren
arbeidsvergunning
en.
68 personen (14
vrouwen, 3
kinderen); 43
religieuze
ceremonies
georganiseerd voor
3.000 migranten;
273 migranten
geholpen ibij het
verkrijgen van
tijdelijke
arbeidsvergunninge
n (33% vrouwen);
aantal overleden
migranten in kaart
gebracht (700 tot
1.000); in kaart
brengen van
vermiste migranten
(2.500); traumacounseling
voor 7
families, waarvan
een ouder is
overleden.
niet geregistreerde
arbeiders werkzaam
in de visserij, de
bouw en agrarische
industrie of
werkzaam in de
dienstensector
(horeca,
prostitutie).
a) Toelichting op de realisatie van de doelstelling (en)
Voor wat betreft het eerste kwartaal is een goed begin gemaakt met het realiseren van de programmadoelstellingen. Bijvoorbeeld in Somalië
waar de distributie van noodhulpgoederen als eerste op gang gekomen via onze lokale partner GECPD; in Sri Lanka waar de lokale bevolking
een stem heeft in hoe de wederopbouw er uit zal zien doordat de lokale partnerorganisate SEEDS participatieve planningssessies heeft gehouden
met de plaatselijke bevolking; en in India waar de overheid onder druk van NGOs, waaronder NESA, maatregelen heeft genomen om te
voorkomen dat reeds achtergestelde groepen zoals dalits (kastelozen) en adivasis (tribalen) gediscrimineerd worden binnen de hulpprogramma' s
van de overheid.
b) Toelichting op de voortgang van de werkzaamheden
Activiteiten van reeds goedgekeurde projecten worden volgens plan uitgevoerd. De knelpunten zijn genoemd onder vraag 8.
c) Toelichting op de relevantie van de activiteiten
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
15
Noodhulpinterventies zijn relevant en gericht op de meest kwetsbare groepenmet een focus op kinderen, vrouwen en minderheidsgroeperingen.
Novib' s programma draagt bij aan de herwinning van een inkomen voor deze mensen, het liefst naar een situatie die beter is dan voorheen, wat
uiteindelijk zal resulteren in een duurzaam bestaan voor henzelf en hun gezinnen. Hieronder valt ook psycho-sociale hulpverlening; geestelijke
stabiliteit is een belangrijke voorwaarde voor het levensritme weer op te pakken.
d) Toelichting op de betrokkenheid van de doelgroep
Alle projecten worden gekenmerkt door een hoge mate van betrokkenheid/participatie van de doelgroep. Gezamenlijk met hen, en in vele
gevallen door hen, worden behoeften geïdentificeerd en prioriteiten geselecteerd waarna een actieplan wordt opgesteld. In Sri Lanka is dit bijv.
via participatieve planningssessies gedaan; in Somalië wordt er gewerkt met dorpscomités en in India organiseren de mensen zich in 'self-help'
groepen.
e) Toelichting op de samenwerking met de overheid en/of andere instanties
Alle partners werken samen met lokale NGO's, internationale NGO's, VN agentschappen als ILO en Unicef en de lokale autoriteiten. Ze
bezoeken coördinatiebijeenkomsten en proberen een taakverdeling te organiseren om duplicatie te voorkomen.
6. Besteding per geografisch werkterrein en sector
NB Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een bedrag gedoneerd op giro 555. De uitgaven van twee partnerorganisaties (DHAN en
PREPARE, beide uit India) zijn met deze bijdrage gefinancierd en zijn opgenomen in onderstaande tabel.
Geografisch
werkterrein (land/
regioå)
SHO-lid,
gastorganisatie
Vorm van hulp * Sectoren (zie annex
1)
Geplande
bestedingen
Gecommitteerd
bedrag
Besteed bedrag over
tussenrapportage
periode (in dit geval
t/m 31 maart)
Balans
Water and sanitation 12.323,40 12.323,40 3.760,80 8.562,60
Food security 3.091,66 3.091,66 4.184,55 -1.092,89
Livelihood 0 0 6.109,81 - 6.109,81
Shelter 0 0 97,29 -97,29
Birma Noodhulp
Program
management &
Support
2.162,00 2.162,00 1.731,76 430,24
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
16
Water and sanitation 13.416,00 13.416,00 3.811,00 9.605,00
Food security 19.166,00 19.166,00 19.333,00 -167,00
Livelihood 82.414,00 82.414,00 76.659,00 5.755,00
Disaster management 1.840,00 1.840,00 1.335,00 505,00
India,
Andhra Pradesh
Novib Noodhulp
Programme
management and
support
8.782,00 8.782,00 5.373,00 3.409,00
Health 6.710,00 6.710,00 3.028,00 3.682,00
Water and sanitation 3.080,00 3.080,00 1.873,00 1.207,00
Food security 427.588,00 427.588,00 363.438,00 64.150,00
Livelihood 97.906,00 97.906,00 80.856,00
(Restoration of
Livelihoods plus
Restoration of
Social Security)
17.050,00
Shelter 131.513,00 131.513,00 96.843,00 34.670,00
India,
Tamil Nadu
(including Union
Territory
Pondicherry)
and Kerala
(Kerala appr. 10%
of budget)
Novib Noodhulp
Programme
management and
support
56.150,00 56.150,00 46.406,00
(planning &
programme mngmnt
monitoring,
evaluation learning
advocacy, dev.educ.
& campaigns)
9.744,00
Indonesië Noodhulp Health
Food security
Program
management and
support
125.000,00 125.000,00 119.212,00 5.788,00
Wederopbouw Livelihood 387.795,00 387.795,00 139.633,00 248.162,00
Somalië- regio
Puntland (Bender
Beyla-Galgaduud)
Noodhulp Health
Food security
Shelter
242.638,00 242.638,00 242.558,00 80,00
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
17
Water and sanitation
Health 22.645,00 22.645,00 22.645,00 0
Food security 53.378,00 53.378,00 46.205,00 7.173,00
Livelihood 19.410,00 19.410,00 13.299,00 6.111,00
Education 14.557,00 14.557,00 7.717,00 6.840,00
Sri Lanka, Northern
province
Novib Noodhulp
Programme
management and
support
16.175,00 16.175,00 10.666,00 5.509,00
Health 22.645,00 22.645,00 22.645,00 0
Food security 116.815,00 116.815,00 116.815,00 0
Livelihood 42.197,00 42.197,00 36.086,00 6.111,00
Education 14.557,00 14.557,00 7.717,00 6.840,00
Shelter 35.290,00 35.290,00 33.367,00 1.923,00
Sri Lanka, Eastern
Province
Programme
management and
support
16.175,00 16.175,00 4.666,00 11.509,00
Sri Lanka, Northern
Province
Novib Wederopbouw Programme
management and
support
333.600,00 333.600,00 0 333.600,00
Health 268.600,00 268.600,00 0 268.600,00
Food security 38.300,00 38.300,00 0 38.300,00
Livelihood 854.400,00 854.400,00 100.000,00 754.400,00
Education 199.500,00 199.500,00 0 199.500,00
Sri Lanka, Eastern
Province
Novib
Programme
management and
support
64.000,00 64.000,00 34.000,00 30.000,00
Health 270.100,00 270.100,00 190.000,00 80.100,00
Food security 38.300,00 38.300,00 0 38.300,00
Livelihood 860.000,00 860.000,00 0 860.000,00
Education 200.800,00 200.800,00 0 200.800,00
Sri Lanka, Southern
Province
Programme
management and
support
299.200,00 299.200,00 0 299.200,00
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
18
Health
Water and sanitation
54.481,25 20.181,75 34.299,50
Food security 29.562,00 24.028,60 5.533,40
Livelihood 7.959,00 2.671,95 5.287,05
Shelter 341,10 1.724,45 - 1.383,35
Thailand Noodhulp
Program
management &
Support
32.518,20 32.518,00 32.518 0
7. Totale besteding
Naam lidorganisatie/
gastdeelnemer
Netto SHO
inkomsten (= alleen
projectgeld, geen
AKV)
Besteed Project geld
(feitelijk uitgegeven
tot en met 30 april)
Besteed aan AKV (max.
6%) (feitelijk uitgegeven
tot en met 30 april)
Balans (netto SHO
inkomsten - besteed
project geld)
Balans AKV (begroot AKV % -
feitelijk uitgegeven)
Novib Oxfam
Netherlands
19.064.397,51 1) 2.946.232,97 210.000,00 16.118.164,54 721.447,36
1) Inclusief bijdrage van Ministerie
2) Begroot bedrag AKV (over totale inkomsten) EUR 931.447,36
8. Knelpunten
Onze partners zijn tegen verschillende problemen aangelopen. Als voorbeeld hier een knelpunt in
India. De overheid heeft een wet uitgevaardigd die exact voorschreef hoe tijdelijke onderkomens
gebouwd moesten worden. Controversieel aan deze wet was dat het gebruik van organische materialen
- zoals bladeren van bomen - verboden werd. Deze organische materialen worden traditioneel
gebruikt en zorgen voor koele onderkomens en bovendien leveren ze veel lokale werkgelegenheid op.
Echter de overheid oordeelde dat de gedroogde organische materialen brandgevaarlijk zijn en schreef
het gebruik van teermatten (tar sheets) voor. Gebruik van dit materiaal zorgt voor een erg hoge
temperatuur in de onderkomens wat gezondheidsproblemen kan opleveren. NGOs werden door de wet
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
19
voor het blok gezet. Sommigen weigerden onderkomens te bouwen onder deze voorwaarden. De
meesten deden het wel omdat toch iets gedaan moest worden voor de daklozen. Om het hitte probleem
wat te verzachten werden in veel onderkomens ventilatoren geïnstalleerd. Toen de overheid in een
later stadium de wet introk werden veel onderkomens alsnog voorzien van een bladerdak.
9. Lessen en aanbevelingen
Behalve de aanbevelingen wat betreft communicatie en coördinatie nog geen concrete aanbevelingen.
Een aantal programma's van de partners wordt geevalueerd. Hier zullen lessen en aanbevelingen uit
volgen.
D. FINANCIEEL OVERZICHT
Werkelijk Begroting
Periode Periode
Baten
Aandeel in gezamenlijke actie (conform verdeling SHO) 20.263.011,54 1) 20.000.000
Rentebaten 19.446,58 Niet begroot 2)
Totaal baten 20.282.458,12 20 mio plus rente
Lasten
Voorbereiding en coordinatie 210.000 Niet begroot 3)
Verstrekte steun via uitvoerende organisaties (ter plaatse) 2.946.231,97 4) Niet begroot 5)
Verstrekte steun via internationale koepel 6) 0 0
Direct verstrekte hulp 0 0
Uitvoeringskosten in Nederland 0 0
Uitvoeringskosten ter plaatse PM T
Totaal lasten 3.156.231,97 Niet begroot 3), 5)
Nog te besteden per 1 mei 2005 17.126.226,15 N.v.t.
Tussentijdse rapportage SHO - 26 december 2004-30 april 2005
Novib Oxfam Netherlands
20
NB 1: uitvoeringskosten ter plaatse nog niet gefactureerd
1) Inclusief bijdrage van het Ministerie ter grootte van 572.222,00
2) Afhankelijk van de overmakingen naar partnerorganisaties kunnen het saldo en de rentebaten bepaald worden. Die overmakingen zijn afhankelijk van de goedkeuringen van
voorstellen van partnerorganisaties. De planning van die goedkeuringen is in de afgelopen periode zeer veranderlijk geweest. Vandaar dat er geen rentebaten begroot zijn.
3) In de afgelopen maanden is de omvang van de ramp pas goed duidelijk geworden. Daarom was op voorhand niet te begroten hoeveel mensen en middelen er ingezet zouden
moeten worden.
4) Op basis van overmakingen.
5) Op basis van overmakingen. Die overmakingen zijn afhankelijk van de goedkeuringen van voorstellen van partnerorganisaties. De planning van die goedkeuringen is in de
afgelopen periode zeer veranderlijk geweest. Vandaar dat er voor deze periode geen begroting is geweest.
6) Afhankelijk van de aard en de reikwijdte van de accountantscontrole zullen de bestedingscategorieën 'Verstrekte steun via uitvoerende organisaties (ter plaatse)' en 'Verstrekte
steun via internationale koepel' deel uitmaken van de financiële (eind)verantwoording zelf, danwel als bijlage hier deel van uitmaken
Novib