Vereniging van Recreatieondernemers Nederland
P E R S B E R I C H T
Driebergen/Woerden, 17 juni 2005
Vrijetijdssector anticipeert op gemeenteraadsverkiezingen 2006
Sector wil toerisme op lokale agenda
De lokale politieke partijen zijn op dit moment druk bezig met het schrijven van hun verkiezingsprogramma´s voor
de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2006. In deze verkiezingsprogramma´s mag aandacht voor toerisme en
vrijetijdsbeleid uiteraard niet ontbreken. De brancheorganisaties HISWA Vereniging, Koninklijk Horeca Nederland
en RECRON brengen daarom deze week in een gezamenlijke brief aan de lokale programmacommissies hun
belangrijkste speerpunten voor het voetlicht.
De branche zet met haar speerpunten in op aantrekkelijke, toeristische, leefbare gemeenten en een gezond
ondernemersklimaat. De sector geeft in haar gemeenschappelijke flyer (zie bijlage) in vijf heldere aandachtspunten
aan wat gemeenten zoal kunnen doen om toerisme in hun gemeenten verder te stimuleren en de vrijetijdssector
beter te faciliteren:
1. Meer ruimte
Houd als gemeente in bestemmingsplannen rekening met de veranderende behoefte aan toeristisch-recreatieve
voorzieningen en geef ruimte aan uitbreiding en aanpassing van bestaande toeristische bedrijven.
2. Minder regels
Bekijk hoe regelgeving verminderd of vereenvoudigd kan worden en welke vergunningen écht noodzakelijk zijn.
Heb vertrouwen in het zelfregulerende vermogen van ondernemers.
3. Lagere lasten
Kijk kritisch naar nut en noodzaak van kleine (sectorspecifieke) belastingen en retributies. Bekijk hierbij de
mogelijkheid van afschaffing van bijvoorbeeld toeristenbelasting en vermakelijkheidsretributie en zorg ervoor dat
gevraagde leges voor vergunningen niet meer dan kostendekkend zijn.
4. Meer draagvlak
Het bedrijfsleven heeft veel kennis over de sector en de ontwikkelingen. Gebruik deze kennis via periodiek overleg.
5. Effectievere promotie
Beschikbare promotiegelden kunnen efficiënter en effectiever worden ingezet als gemeenten binnen een
toeristisch herkenbare regio samenwerken. Het toeristische bedrijfsleven is daarom voorstander van het toeristisch
"vermarkten" van herkenbare destinaties door regionale promotie- en marketingbureaus in plaats van door aparte,
gemeentelijke promotieorganisaties.