Juninota financiële ontwikkeling
UWV-fondsen 2005-2006
juni 2005
Colofon
Uitgave
Uitvoering Werknemersverzekeringen
afdeling Fondsenbeheer en Premieramingen
Postadres
Postbus 58285
1040 HG Amsterdam
Bezoekadres
Hoofdkantoor UWV Gebouw B
La Guardiaweg 68
1043 DK Amsterdam
Telefoonnummer
020 687 51 51
Inlichtingen
A.J.N. Nijman
1
Inhoud
1 Inleiding en samenvatting Pagina
1.1 Belangrijkste uitgangspunten 4
1.2 Belangrijkste resultaten 5
1.3 Onderliggende volume-ontwikkelingen 6
1.3.1 Volume-ontwikkeling arbeidsongeschiktheidsfondsen 6
1.3.2 Volume-ontwikkeling WW-fondsen 7
1.4 Premies 2006 8
1.5 Opzet van de nota 10
2 Prognoses Aok en Aof 2005-2006
2.1 Ontwikkeling volume en daguitkering 12
2.1.1 WAO 13
2.1.2 WIA 15
2.1.3 WAZ 16
2.2 Prognoses Aok 17
2.2.1 Ontwikkeling volume en daguitkering Aok 17
2.2.2 Financiële ontwikkeling Aok 17
2.3 Prognoses Aof 18
2.3.1 Ontwikkeling volume en daguitkering Aof 19
2.3.2 Financiële ontwikkeling Aof 19
2.4 Ramingsbijstellingen 21
2.5 Onzekerheden 22
3 Prognoses AfJ 2005-2006
3.1 Ontwikkeling volume en daguitkering 24
3.2 Financiële ontwikkeling 25
3.3 Ramingsbijstellingen 25
4 Prognoses Rf 2005-2006
4.1 Ontwikkeling reïntegratietrajecten 28
4.2 Financiële ontwikkeling 30
4.3 Ramingsbijstellingen 32
5 Prognoses Wgf en AWf 2005-2006
5.1 Ontwikkeling volume ontslagwerkloosheid 34
5.2 Prognoses Wgf 36
5.2.1 Ontwikkeling volume en daguitkering Wgf 36
5.2.2 Financiële ontwikkeling Wgf 37
5.3 Prognoses AWf 39
5.3.1 Ontwikkeling volume en daguitkering AWf 39
5.3.2 Financiële ontwikkeling AWf 40
5.4 Ramingsbijstellingen 42
5.5 Onzekerheden 43
2
6 Prognoses UfO 2005-2006
6.1 Ontwikkeling volume en daguitkering 45
6.2 Financiële ontwikkeling 46
6.3 Ramingsbijstellingen 48
6.4 Onzekerheden 48
7 Prognoses Tf 2005-2006
7.1 Ontwikkeling volume en gemiddelde toeslag 50
7.2 Financiële ontwikkeling 51
7.3 Ramingsbijstellingen 52
8 Ontwikkeling beroepsbevolking en grondslagen
8.1 Ontwikkeling beroepsbevolking 53
8.2 Ontwikkeling grondslagen 54
Bijlage 1 Nieuwe wet- en regelgeving
Bijlage 2 Premies
Bijlage 3 Bijstellingen
Bijlage 4 Balansen
Bijlage 5 Begroting Tf
Bijlage 6 Volumina/bedragen WW/ZW naar categorie
Bijlage 7 WAO/WIA
Bijlage 8 Reïntegratie AG
Begrippenlijst
Lijst van afkortingen
3
1 Inleiding en samenvatting
De Juninota financiële ontwikkeling UWV-fondsen 2005-2006 (Juninota) geeft de actuele inzichten
weer in de te verwachten ontwikkeling van de programmakosten en de uitvoeringskosten UWV in
2005 en 2006. De publicatie dient verschillende, maar wel onderling samenhangende, doeleinden:
a. De Juninota levert actuele verwachtingen over de ontwikkeling van de programmakosten UWV,
die gebruikt worden als referentiepunt voor de control op die programmakosten en voor
effectberekeningen van nieuw beleid en nieuwe wetgeving.
b. De prognoses in de Juninota zijn zodanig uitgewerkt en gedocumenteerd, dat zij het Ministerie
van SZW en via SZW het CPB en het Ministerie van Financiën van basismateriaal voorzien voor
de voorbereiding van de Rijksbegroting en de Macro Economische Verkenningen. In het
bijzonder bevat de nota basismateriaal voor berekeningen ten behoeve van de budgettaire ijklijn
sociale zekerheid binnen de rijksbegroting en voor de berekening van het EMU-saldo, waarin de
uitgaven en inkomsten voor de werknemersverzekeringen een substantiële rol spelen.
Daarnaast financiert de begroting van SZW de uitgaven voor de Wajong en de Toeslagenwet en
worden de betrokken artikelen in de komende SZW-begroting mede gebaseerd op de raming in
deze Juninota.
c. De prognoses in deze Juninota worden, op basis van een wettelijke verplichting, voor een aantal
UWV-fondsen vertaald in adviezen voor de hoogte van de betrokken premiepercentages 2006.
Het gaat om de premiepercentages voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof), het Algemeen
Werkloosheidsfonds (AWf) en het Uitvoeringsfonds voor de Overheid (UfO).
Vanwege de bovengenoemde gebruiksdoelen ligt de nadruk in de Juninota vooral op de
ontwikkeling van de programmakosten UWV (uitgaven en verplichtingen voor uitkeringen, sociale
werkgeverslasten, reïntegratiebudgetten e.d.) en de onderbouwing daarvan. Deze
programmakosten maken ongeveer 92% uit van de totale UWV-lasten. In het jaarplan UWV 2006,
dat rond dezelfde periode als de Juninota verschijnt, wordt dieper ingegaan op de ontwikkeling van
de uitvoeringskosten UWV, die de resterende 8% van de UWV-lasten vormen.
In dit inleidende hoofdstuk wordt achtereenvolgens de belangrijkste uitgangspunten en resultaten
van de diverse prognoses besproken. Ook bevat het hoofdstuk de premie-adviezen. De prognoses
worden, gebundeld per wet en/of UWV-fonds, meer in detail besproken in de vervolghoofdstukken.
1.1 Belangrijkste uitgangspunten
Bij de ramingen van de volume- en financiële ontwikkelingen van de verschillende fondsen is
gebruik gemaakt van de beschikbare statistische en financiële gegevens tot en met maart 2005. Bij
de prognoses van de volume- en financiële ontwikkelingen van de fondsen over 2005 en 2006 zijn
de macro-economische prognoses van het Centraal Planbureau (CPB) als uitgangspunt genomen.
De ramingen van het CPB zijn afkomstig uit het Centraal Economische Plan 2005 (CEP 2005).
De uitvoeringskosten UWV 2005 zijn ontleend aan het door de Minister van SZW goedgekeurde
UWV-jaarplan 2005. De uitvoeringskosten 2006 zijn gebaseerd op het concept UWV-jaarplan 2006,
dat nog met de Minister besproken moet worden. Op het moment van sluiten van de berekeningen
voor deze nota was het concept UWV-jaarplan 2006 nog niet definitief. In deze nota is de stand van
7 juni 2005 opgenomen. Verwacht wordt dat eventuele bijstellingen in het concept UWV-jaarplan
2006 zodanig van omvang zijn, dat zij op het niveau van de totale lasten UWV geen substantiële
invloed hebben.
De bedragen opgenomen in de resultatenrekeningen en balansen 2004 in deze nota sluiten aan bij
de UWV jaarrekening 2004. In bijlage 3 zijn de afwijkingen tussen deze nota en de Januarinota
opgenomen.
De berekeningen voor deze nota zijn afgesloten op 7 juni 2005. De financiële en volume-
ontwikkelingen van de fondsen zijn onderhevig aan veranderende wet- en regelgeving. Van de
volgende maatregelen zijn de effecten meegenomen in de berekeningen van het volume- en
financiële ontwikkeling:
· Voor 2005 zijn de uitkeringen ontkoppeld, voor 2006 zijn de uitkeringen gekoppeld;
· Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in de sociale verzekeringen
(WALVIS)
· Zorgverzekeringswet (ZVW);
4
· Arbeidsgehandicapten werklozen ontvangen een WW-uitkering in plaats van een
reïntegratie-uitkering;
· Tijdelijke regeling inkomensgevolgen herbeoordeelde arbeidsongeschikten (TRI);
· Uitbreiding no-riskpolis voor jonggehandicapten;
· Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA);
· Maximering ziekengeldlasten voor wachtgeldfonds Uitzendsector;
· Van fictief naar feitelijk arbeidsverleden bij de WW;
· Experimenten stageplaatsen voor jongeren in de WW;
· Vrijstelling sollicitatie bij vrijwilligerswerk of mantelzorg.
De wet- en regelgeving die samenhangt met het SER-advies aanpassing WW is niet meegenomen
in de berekeningen van deze nota. Wij gaan ervan uit dat aan het SER-advies verbonden (deel)
voorstellen pas vanaf 1 januari 2007 in werking treden.
1.2 Belangrijkste resultaten
Tabel 1.1 geeft een overzicht van de geraamde lasten, baten en ultimo-vermogens van UWV,
uitgesplitst naar de verschillende UWV-fondsen (voor een betekenis van de diverse afkortingen
wordt verwezen naar de lijst van afkortingen).
Tabel 1.1 Financiële ontwikkeling UWV-fondsen (mln. euro)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid