Staking van verkeersleiders ProRail om gelijkwaardige cao begonnen
Vanochtend om drie uur zijn op alle dertien verkeersleidingposten
medewerkers van ProRail begonnen met het afbouwen van hun werk. Ze
begeleiden nog de treinen die om 3.00 uur nog onderweg zijn, maar
daarna leggen zij het werk neer. De staking duurt tot 23.00 vanavond.
Naar verwachting rijden rond 01.00 uur zaterdagochtend de eerste
treinen weer.
De bond betreurt dat het daadwerkelijk tot een staking heeft moeten
komen. Bestuurder Tonnie Nijnehuis: "Een staking is altijd het laatste
redmiddel, maar bij ProRail is dat blijkbaar nodig."
Nijenhuis wil nuanceren dat er gestaakt wordt voor alleen maar een
loonsverhoging. "Wij willen voor de mensen bij Prorail een goede cao
afspreken. Wij willen dat mensen voor gelijk werk gelijk betaald
krijgen. Dat betekent dat de werknemers van ProRail net zoveel moeten
verdienen als hun collega's bij NS. Ze werken allemaal keihard om er
voor te zorgen dat reizigers op tijd en veilig per spoor kunnen
reizen. Een inkomensverschil van zes-en-een-half procent met de
NS-collega's is dan niet te rechtvaardigen. Dat willen we inlopen.
Daar gaat het cao-conflict over. Daarnaast is de actie voor de ProRail
mensen ook een manier om hun onvrede te uiten over de enorme werkdruk
waar zij elke dag mee te maken hebben."
Nijenhuis gaat vanochtend met bondsvoorzitter Henk van der Kolk de
stakers in Utrecht bezoeken. Van der Kolk reist daarna door naar
Amsterdam, waar hij de actievoerders daar een hart onder de riem zal
steken.
Zie ook de speciale website.
Zie het origineel
FNV