Inspectie voor de Gezondheidszorg
Derde tussenrapportage meldpunt verpleeghuiszorg
17 juni 2005
Het meldpunt verpleeghuiszorg blijkt een goede voorziening om mogelijk
ondermaatse zorgverlening te melden bij de inspectie. Vandaag
verschijnt het derde tussenrapport van het Meldpunt verpleeghuiszorg.
Mensen maken in het algemeen weinig gebruik van de bestaande
mogelijkheden, zoals de klachtenregeling, om invloed uit te oefenen op
de directe zorg en het zorgproces.
In totaal waren er in deze verslagperiode (maart, april, mei) 994
meldingen. Bij 34 procent daarvan ging het om een personeelsprobleem.
Ook waren er veel meldingen over de verpleeghuiszorging in het
algemeen, over continentiezorg en vocht en voeding.
Dit is het derde rapport van de IGZ over de meldingen en ervaringen
van het Meldpunt verpleeghuiszorg. De gegevens beslaan de periode van
1 maart tot 1 mei.
Het meldpunt is ingesteld zodat het publiek en de beroepsbeoefenaars
hun klachten eenvoudig aan aan de inspectie kunnen voorleggen. Voor de
IGZ geven deze klachten meer inzicht in de problemen en leveren
specifieke informatie waar de zorg mogelijk onverantwoord is.
Het rapport is vandaag aan de Tweede Kamer aangeboden.
In hoofdstuk 2 bevat de cijfermatige gegevens, hoofdstuk 3 geeft
aanvullende inhoudelijke informatie en in hoofdstuk 4 staat de
eindconclusie.