Contactpersoon
-
Datum
17 juni 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.01028
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
28670-2
Onderwerp
Kamervragen Commissie V&W
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen van de vragen die de Commissie voor
Verkeer en Waterstaat heeft gesteld over de A74 bij Venlo.
1. Kan een vergelijkend overzicht worden gegeven van de voordelen en de
nadelen van de Plateau- en Klagenfurtvariant, waarbij tevens inzicht
wordt gegeven in de gemaakte afweging die ertoe heeft geleid om te kiezen
voor de Plateauvariant? Kan daarbij tevens worden ingegaan op de vraag
hoeveel mensen hinder zouden ondervinden van de Klagenfurtvariant en
hoeveel van de Plateauvariant?
1. De overwegingen die ten grondslag lagen aan de tracékeuze zijn vervat
in de brief aan de Tweede Kamer van 13 november 2002 (TK 2002-2003,
28670, nr. 1), waarin het regeringsstandpunt inzake de trajectnota/mer
wordt beschreven.
Er wordt een gewijzigd ontwerptracébesluit (OTB) voorbereid. Hierin
zullen de effecten voor de aspecten geluid en lucht worden gepresenteerd.
Dit OTB zal ter inzage worden gelegd, zodat omwonenden en andere
belanghebbenden hierop kunnen reageren.
2. Waardoor wordt de vertraging bij het nemen van een gewijzigd ontwerp-
tracébesluit (OTB) veroorzaakt?
2. Naar aanleiding van inspraakreacties zijn nieuwe verkeersprognoses
opgesteld. Op basis hiervan is het MER gevalideerd en zijn de effecten op
OTB-niveau in kaart gebracht. Met name het bepalen van de effecten van de
hogere verkeersprognoses op het aspect luchtkwaliteit heeft veel tijd
gekost als gevolg van een recente uitspraak van de Raad van State over
een Spoedwetproject.
3. Bent u bereid de termijn waarbinnen bezwaar tegen het OTB kan worden
gemaakt, te verlengen? Zo nee, waarom niet?
3. De inspraak op het OTB is afgelopen. Deze heeft destijds 8 weken
geduurd. De wijzigingen op het OTB zullen nogmaals 4 weken ter visie
worden gelegd. De wettelijke termijn is 2 weken, maar deze wordt vanwege
de zorgvuldigheid verlengd tot 4 weken. Het daarna vast te stellen
tracébesluit kent nog een wettelijke bezwarentermijn van 8 weken.
4. Wat zijn de precieze effecten van de hoge verkeersprognoses op de
luchtkwaliteit voor de Plateau- en Klagenfurtvariant?
4. De precieze effecten zullen worden gepresenteerd in het gewijzigde OTB
dat binnenkort ter inzage gelegd wordt.
5. In de brief wordt gesteld dat de effecten van de hogere
verkeersprognoses op de luchtkwaliteit in detail in kaart zijn gebracht
tussen Zaarderheike en de grens met Duitsland. Impliceert dit dat ook de
trajectnota/MER, het OTB en het tracébesluit over dat tracé met
omliggende gebieden zullen gaan?
5. Het OTB-gebied blijft beperkt tot het gebied waarbinnen de nieuwe weg
wordt aangelegd, maar omdat de effecten verder reiken worden deze ook in
kaart gebracht en waar nodig zullen ook daar effectreducerende
maatregelen worden getroffen.
6. In hoeverre zijn de recente ontwikkelingen met betrekking tot de
luchtkwaliteit betrokken bij de gemaakte afweging? Zo ja, wat zijn op
basis van de actuele inzichten de effecten van de aanleg van deze weg op
de luchtkwaliteit in de regio?
6. Bij de opstelling van het gewijzigde OTB is gebruik gemaakt van het
meest recente model van TNO en is geanticipeerd op het nieuwe Besluit
Luchtkwaliteit.
Als gevolg van de hogere verkeersprognoses nemen ook de luchtemissies
toe. Deze stijging doet zich zowel voor bij een keuze voor het Plateau-
alternatief als voor het Klagenfurt-alternatief. Daar staat echter ook
een hogere afname in de kern van Venlo en omgeving, als gevolg van de
aanleg van de A74, tegenover. De precieze effecten zullen worden
gepresenteerd in het gewijzigde OTB dat binnenkort ter inzage gelegd
wordt.
7. Ingevolge het Besluit Luchtkwaliteit had ook Venlo de
verplichting een rapportage te maken over de luchtkwaliteit in de
gemeente. Kan het niet nakomen van deze verplichting gevolgen hebben voor
de aanleg van de A74?
7. Dit heeft geen gevolgen voor de A74.
8. Kan verklaard worden waarom de beide varianten gelijk scoren wat
betreft de luchtkwaliteit en de externe veiligheid, gezien de verschillen
in bewoningsdichtheid tussen beide varianten?
8. De afstand ten opzichte van de weg waar normen worden overschreden is
relatief klein. In deze overschrijdingszone bevinden zich voor beide
alternatieven slechts enkele woningen. Buiten deze overschrijdingszone
wordt aan de wettelijke normen voldaan. Langs het Plateau-alternatief
bevinden zich op wat grotere afstand van de weg meer woningen dan langs
het Klagenfurt-alternatief.
De scores voor luchtkwaliteit en externe veiligheid in het
Milieueffectrapport worden niet alleen bepaald door veranderingen langs
de aan te leggen autosnelweg, maar ook door veranderingen in het gehele
studiegebied Venlo en omstreken. Kleine verschillen tussen de
alternatieven vallen zo weg. Het RIVM heeft een second opinion uitgevoerd
en de bevindingen van TNO bevestigd.
9. Bent u ervan overtuigd dat de onvolledige verknoping van de A73 en de
A74 bij de Zuiderbrug niet tot grote verkeersproblematiek zal leiden?
Bent u bereid dit verder te onderzoeken en de Kamer hierover te
informeren?
9. Gekozen is voor een onvolledige verknoping, omdat de verkeerskundige
voordelen van een volledige verknoping beperkt zijn en niet opwogen tegen
de negatieve landschappelijke effecten hiervan en tegen de meerkosten.
De onvolledige verknoping zal naar verwachting niet leiden tot een grote
verkeersproblematiek ter hoogte van de Zuiderbrug. Andere wegen in de
buurt voorzien in alternatieve verbindingen. Zo zal de N280 bij Roermond
het doorgaande verkeer uit het zuiden naar Duitsland gaan verwerken,
zodat dat verkeer niet van wegen rond Venlo gebruik hoeft te maken. Het
lokale verkeer uit Venlo en omgeving kan via het onderliggende wegennet
worden afgewikkeld. De vormgeving van de aansluiting is in overleg met de
gemeente Venlo geoptimaliseerd. Door bewegwijzering zal een en ander
worden ondersteund. Verder onderzoek acht ik derhalve niet nodig.
10. Is de genoemde verknoping in de begroting van geraamde kosten
meegenomen? Zo neen, wat gaat de Plateauvariant dan in totaal, dus
inclusief de verknoping, kosten?
10. In de raming zijn alle kosten meegenomen. De actuele raming is
ca. E 62 mln. (prijspeil 2004)
11. Kan de regering de beoogde planning onderbouwen? Welke reële
mogelijkheden voor vertraging zijn er aanwezig?
11. Het gewijzigde OTB zal rond de zomer ter inzage worden gelegd.
Tegelijkertijd wordt al gewerkt aan de opstelling van het tracébesluit.
Dit kan naar verwachting eind 2005 worden genomen. De uitvoering kan,
uitgaande van een gunstige beslissing op een eventueel verzoek om
voorlopige voorziening, begin 2006 starten. Dan zou de weg ultimo 2007
nog opengesteld kunnen worden. In 2008 zullen nog afbouwwerkzaamheden
plaats moeten vinden.
De belangrijkste risico's voor vertraging zijn, in willekeurige volgorde,
het luchtdossier, het moeten terugkomen op al gemaakte keuzes, en het
moeten verrichten van nadere onderzoeken.
12. De oplevering van het zuidelijk deel van de A73 is vertraagd
door een uitspraak van de Raad van State inzake luchtkwaliteit. Heeft dit
effecten op de geplande openstelling van de A74 ultimo 2007?
12. Nee.
13. Aangegeven wordt dat de bouw van de A74 begin 2006 kan beginnen.
Is bij de geplande start van de aanleg van de A74 in 2006 rekening
gehouden met eventuele beroepsprocedures door tegenstanders van dit
project? Welke gevolgen kan dit hebben op het project?
13. Het aantal tegenstanders tegen het project A74 als zodanig is
zeer gering. Het aanbrengen van een verbindende schakel bij Venlo en
daardoor het verbeteren van de leefbaarheid in Venlo kan op een breed
draagvlak rekenen. Er zijn wel tegenstanders van de beide alternatieve
oplossingen, het Klagenfurt- en het Plateau-alternatief, afhankelijk van
waar men woont.
Bij de planning is ermee rekening gehouden dat beroep zal worden
aangetekend. Ik kan en wil echter niet vooruit lopen op de inhoud van de
beroepen, de uitspraken daarop en de gevolgen daarvan.
14. Is het verdrag met de Duitse regering inmiddels ondertekend en
zijn daarin bindende afspraken gemaakt over de termijn van realisatie van
dit deel van de A74?
14. Het verdrag is ondertekend op 13 april 2005. In het verdrag is
opgenomen dat de verdragspartners streven naar openstelling van de weg
ultimo 2007. In het verdrag wordt namelijk onderkend dat de beide landen
hun eigen procedures moeten doorlopen.
15. Welke maatregelen is de regering voornemens te treffen om de
overlast van de nieuwe weg voor de omwonenden te minimaliseren? Wat zijn
de kosten hiervan?
15. De overlast wordt geminimaliseerd door de weg daar waar mogelijk
en nodig te verdiepen, door de snelheid op voorhand te limiteren op 100
km/u en zo nodig op 80 km/uur, door geluidsschermen te plaatsen en door
de weg te voorzien van een extra stille deklaag.
De kosten van het project worden integraal geraamd. De kosten van de
bovengenoemde maatregelen worden niet afzonderlijk geraamd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat