Ingezonden persbericht
Kwart Nederlanders wil werken aan betere en duurzame toekomst
* Met initiatief 21C op weg naar een betere en duurzame samenleving
* Lifestyle website plaza21c.nl voor de Cultural Creative
Houten - 16 juni 2005 - Ruim tweeënhalf miljoen Nederlanders van 18
jaar en ouder wil actief werken aan een betere toekomst. Volgens
Marcel de Berg en David van Brakel oprichters van 21C zoeken nu
reeds anderhalf miljoen betrokken burgers duurzame producten om
daarmee een bijdrage te leveren aan de gezonde, leefbare
maatschappij van de 21e eeuw. Nog eens een miljoen Nederlanders
heeft hier grote affiniteit mee.
Cultural Creatives
Deze duurzaam georiënteerde consumenten van de 21e eeuw worden
ook wel Cultural Creatives genoemd. Een uit Amerika overgewaaide
naam voor mensen die kwaliteit boven kwantiteit stellen en echt inhoud
willen geven aan begrippen als authenticiteit, ecologie, non-
discriminatie, non-materialisme en leefbaarheid. "De burger van de 21e
eeuw zoekt in zijn doen en laten naar een gezonde balans tussen
sociale-, milieu gerelateerde - en economische belangen", zegt David
van Brakel, directeur van 21C.
Binnen 21C hebben Marcel de Berg en David van Brakel met steun of
gebruik makend van de diensten en producten van bedrijven als Nuon,
reisorganisatie TUI, Visa Greencard, MVO Nederland, Weleda, Kuyichi
en Ebanutra onder 21C(entury) Plaza21C opgericht. "Met Plaza21C
richten wij ons op de groeiende groep Cultural Creatives die zich inzet
voor een betere samenleving en streeft naar betere
levensomstandigheden van toekomstige generaties."
Mediaplatform
Via het mediaplatform Plaza21C wil 21C de gemeenschap van
duurzaam georiënteerde consumenten bij elkaar brengen. De
internetportal www.plaza21c.nl biedt nieuwsrubrieken op het terrein
van gezondheid, maatschappij, reizen, uitgaan, media, mode en design.
Verder een forum, een boekservice, zoekfuncties en nieuwsbrieven. In
een online winkel worden duurzame producten aangeboden van
organisaties en bedrijven die duurzaam ondernemen, dat wil zeggen
zich inzetten voor de toekomst van onze samenleving in de 21ste
eeuw. Plaza21C gaat over lifestyle, de nieuwe duurzame manier van
leven en consumeren; het geeft de consument de mogelijkheid een
duurzame lifestyle aan te meten, die bij hem of haar past. Zij bieden
bedrijven met een maatschappelijk verantwoord committment en
duurzame producten de mogelijkheid om collectief loyalty programma's
in te richten en zich te presenteren binnen de state of the art
internetomgeving. De plannen van 21C zijn ambitieus: "Plaza21c.nl
moet de Europese internetportal worden voor het verkrijgen van
informatie over producten, organisaties en thema's die meerwaarde
brengen in deze 21e eeuw. Volgend jaar mikken we op een half miljoen
unieke bezoekers per maand. Dan gaan we ons ook richten op de
overige Europese landen en zal de portal in vier verschillende talen
worden aangeboden. In 2007 rekenen we op een miljoen unieke
bezoekers per maand."
Het mediaplatform Plaza21C omvat in de loop van volgend jaar tevens
een fysieke consumenten beurs, seminars en een lifestyle tijdschrift.
Over de initiatiefnemers 21C
David van Brakel ontdekte tijdens zijn studie Rechten aan de universiteit
van Maastricht dat hij zich thuis voelde in de financiële wereld, maar
ook dat hij zich met name wilde inzetten voor organisaties die de macht
van het geld op een maatschappelijk verantwoorde manier gebruiken.
In oktober 2001 trad David in dienst bij Triodos Bank als management
trainee, werd vervolgens projectmanager in Brussel en daarna
benoemd tot accountmanager institutional relations en bestudeerde hij
de marktontwikkelingen van het duurzaam ondernemen. In 2003 werd
hij statutair directeur van Prime Sportfinance BV.
Marcel de Berg is afgestudeerd in economie aan de Erasmus
Universiteit en is sinds 1990 werkzaam in de financiële wereld. Een
belangrijk deel van zijn carrière werkte hij bij pensioenfonds PGGM en
vervulde diverse functies bij Intereffekt Vermogensbeheer, Coopers &
Lybrand en Aon Consulting. In 2000 werd hij eigenaar van Your Good
Choice, een investment consultancy bureau gespecialiseerd in het
adviseren van financiële instellingen (met name pensioenfondsen) op
het gebied van duurzaam vermogensbeheer en initiatiefnemer van de
website duurzaamvermogensbeheer.nl. De meeste activiteiten van
Your Good Choice worden nu uitgevoerd binnen Business21C een
onderdeel van 21C. Sinds 1995 is Marcel een certified EFFAS Financial
Analyst. Hij is bestuurslid van de Beroepsvereniging van
Beleggingsdeskundigen (VBA) en binnen het VBA onder andere lid van
de commissie Duurzaam beleggen (voorzitter). Daarnaast is hij lid van
het institutionele platform van het VBDO (Vereniging van Beleggers
voor Duurzame Ontwikkeling).
David van Brakel (27) en Marcel de Berg (39), de initiatiefnemers van
21C voeren samen de directie over zowel Business21C als Plaza21C.