Ingezonden persbericht


Kwart Nederlanders wil werken aan betere en duurzame toekomst


* Met initiatief 21C op weg naar een betere en duurzame samenleving
* Lifestyle website plaza21c.nl voor de Cultural Creative

Houten - 16 juni 2005 - Ruim tweeënhalf miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder wil actief werken aan een betere toekomst. Volgens Marcel de Berg en David van Brakel oprichters van 21C zoeken nu reeds anderhalf miljoen betrokken burgers duurzame producten om daarmee een bijdrage te leveren aan de gezonde, leefbare maatschappij van de 21e eeuw. Nog eens een miljoen Nederlanders heeft hier grote affiniteit mee.

Cultural Creatives
Deze duurzaam georiënteerde consumenten van de 21e eeuw worden ook wel Cultural Creatives genoemd. Een uit Amerika overgewaaide naam voor mensen die kwaliteit boven kwantiteit stellen en echt inhoud willen geven aan begrippen als authenticiteit, ecologie, non- discriminatie, non-materialisme en leefbaarheid. "De burger van de 21e eeuw zoekt in zijn doen en laten naar een gezonde balans tussen sociale-, milieu gerelateerde - en economische belangen", zegt David van Brakel, directeur van 21C.
Binnen 21C hebben Marcel de Berg en David van Brakel met steun of gebruik makend van de diensten en producten van bedrijven als Nuon, reisorganisatie TUI, Visa Greencard, MVO Nederland, Weleda, Kuyichi en Ebanutra onder 21C(entury) Plaza21C opgericht. "Met Plaza21C richten wij ons op de groeiende groep Cultural Creatives die zich inzet voor een betere samenleving en streeft naar betere levensomstandigheden van toekomstige generaties."

Mediaplatform
Via het mediaplatform Plaza21C wil 21C de gemeenschap van duurzaam georiënteerde consumenten bij elkaar brengen. De internetportal www.plaza21c.nl biedt nieuwsrubrieken op het terrein van gezondheid, maatschappij, reizen, uitgaan, media, mode en design. Verder een forum, een boekservice, zoekfuncties en nieuwsbrieven. In een online winkel worden duurzame producten aangeboden van organisaties en bedrijven die duurzaam ondernemen, dat wil zeggen zich inzetten voor de toekomst van onze samenleving in de 21ste eeuw. Plaza21C gaat over lifestyle, de nieuwe duurzame manier van leven en consumeren; het geeft de consument de mogelijkheid een duurzame lifestyle aan te meten, die bij hem of haar past. Zij bieden bedrijven met een maatschappelijk verantwoord committment en duurzame producten de mogelijkheid om collectief loyalty programma's in te richten en zich te presenteren binnen de state of the art internetomgeving. De plannen van 21C zijn ambitieus: "Plaza21c.nl moet de Europese internetportal worden voor het verkrijgen van informatie over producten, organisaties en thema's die meerwaarde brengen in deze 21e eeuw. Volgend jaar mikken we op een half miljoen unieke bezoekers per maand. Dan gaan we ons ook richten op de overige Europese landen en zal de portal in vier verschillende talen worden aangeboden. In 2007 rekenen we op een miljoen unieke bezoekers per maand."
Het mediaplatform Plaza21C omvat in de loop van volgend jaar tevens een fysieke consumenten beurs, seminars en een lifestyle tijdschrift.

Over de initiatiefnemers 21C
David van Brakel ontdekte tijdens zijn studie Rechten aan de universiteit van Maastricht dat hij zich thuis voelde in de financiële wereld, maar ook dat hij zich met name wilde inzetten voor organisaties die de macht van het geld op een maatschappelijk verantwoorde manier gebruiken. In oktober 2001 trad David in dienst bij Triodos Bank als management trainee, werd vervolgens projectmanager in Brussel en daarna benoemd tot accountmanager institutional relations en bestudeerde hij de marktontwikkelingen van het duurzaam ondernemen. In 2003 werd hij statutair directeur van Prime Sportfinance BV. Marcel de Berg is afgestudeerd in economie aan de Erasmus Universiteit en is sinds 1990 werkzaam in de financiële wereld. Een belangrijk deel van zijn carrière werkte hij bij pensioenfonds PGGM en vervulde diverse functies bij Intereffekt Vermogensbeheer, Coopers & Lybrand en Aon Consulting. In 2000 werd hij eigenaar van Your Good Choice, een investment consultancy bureau gespecialiseerd in het adviseren van financiële instellingen (met name pensioenfondsen) op het gebied van duurzaam vermogensbeheer en initiatiefnemer van de website duurzaamvermogensbeheer.nl. De meeste activiteiten van Your Good Choice worden nu uitgevoerd binnen Business21C een onderdeel van 21C. Sinds 1995 is Marcel een certified EFFAS Financial Analyst. Hij is bestuurslid van de Beroepsvereniging van Beleggingsdeskundigen (VBA) en binnen het VBA onder andere lid van de commissie Duurzaam beleggen (voorzitter). Daarnaast is hij lid van het institutionele platform van het VBDO (Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling).

David van Brakel (27) en Marcel de Berg (39), de initiatiefnemers van 21C voeren samen de directie over zowel Business21C als Plaza21C.