Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (13 - 17 mei 2005) (17/06/05)
Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we
een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Tijdens de luchtvaartbeurs in Le Bourget nam de minister-president
Leterme de verdediging van de Vlaamse luchtvaartindustrie op zich.
Voor Jan Loones komt dit niets te vroeg. De discussie over de
compensaties sleept al een aantal jaren aan en Jan heeft dan ook in
het verleden meermaals verschillende ministers ondervraagd. Het
betreft een belangrijk dossier, dat niet alleen gaat over de
vliegtuigen, maar over het totaalpakket aan legerbestellingen. Het
dossier over de Airbus 380 ging slechts over 195 miljoen euro en is
nog tamelijk goed afgelopen. Het huidige dossier, de Airbus 400M, gaat
over 1,3 miljard euro. De beloofde compensaties voor Vlaanderen zijn
amper 20 procent. Het probleem zit bij de soort compensaties die
worden bedongen, nl. in de structuurbouw en niet in de indirecte
compensaties, met name de toelevering waarin Vlaanderen sterk is.
Aangezien de minister-president nu ook erkende dat de Vlaamse
luchtvaartindustrie wordt benadeeld, stelde Jan Loones woensdag
hierover een Actuele Vraag. Op het eerste opvolgingscomité A400M
(vrijdag 17/06/05) zal minister Moerman het probleem van de
compensaties op de agenda plaatsen. Leterme hoopt dat er nog een
verhoging van de Vlaamse inbreng in de A400M kan worden gerealiseerd.
Hij bevestigde dat er zich in de nabije toekomst nieuwe dossiers
zullen aandienen (o.a. de A350) en dat de Vlaamse regering van plan is
om de luchtvaartdossiers scherper op te volgen. De Vlaamse regering
streeft naar 80 % compensatie en de nagenoeg gelijkwaardige
behandeling bij de verrekening van de directe, semi-directe en
indirecte compensatie. Ook zal het waken over de 54/46-verhouding.
Jan pleitte er tenslotte voor om geen nieuwe samenwerkingsakkoorden
voor Belgische luchtvaartprogrammas af te sluiten zonder keiharde
garanties, nl. de opname in het lastenboek en spreiding van het soort
investeringen. FLAG wijst er overigens op dat Vlaanderen sinds het
Sint-Michielsakkoord bevoegd is voor de luchtvaart en dus eigenlijk
geen samenwerkingsakkoorden meer hoeft te sluiten.
Enige tijd geleden diende Bart De Wever, samen met zijn collegas van
de meerderheid, een voorstel van decreet in tot wijziging van de
Vlaamse Wooncode met betrekking tot het kooprecht van sociale
huurders. Met het voorstel wilden de indieners een kooprecht voor de
huurders invoeren op de sociale woning die zij huren van een sociale
huisvestingsmaatschappij, rekening houdend met een aantal hindernissen
en praktische problemen. Verhuringen buiten het sociale huurstelsel
vallen buiten dit voorstel van decreet. Het is eigenlijk een nieuw
voorstel van decreet na de vernietiging door het Arbitragehof vorig
jaar van het eerdere decreet (dat ten onrechte de Vlaamse regering
gemachtigd had om zonder voldoende nauwkeurige aanwijzingen de
voorwaarden te bepalen voor het verwerven van de woning door de
zittende huurder). De krachtlijnen van het voorstel zijn: het
kooprecht is bij de zittende huurder; er komt een uniforme
verkooppolitiek en een transparante verkoopprijs; er worden geen
inkomensgrenzen ingevoerd, maar wel onroerende bezitsvoorwaarden; er
worden een aantal garanties ingebouwd om dit kooprecht in te bedden in
het algemeen belang; en de huisvestingsmaatschappijen worden verplicht
de verkoopopbrengst te herinvesteren.
Het voorstel van decreet is nu door de commissie Wonen goedgekeurd en
zal vermoedelijk één van de volgende weken ter bespreking en
eindstemming aan de plenaire vergadering worden voorgelegd.
Justitie werkt aan een vermindering van het aantal gerechtelijke
arrondissementen in ons land. In een nota van de bevoegde
administratie staat dat het aantal moet verminderen van 27 naar 16.
Volgens minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) is er nog
helemaal geen beslissing gevallen. De huidige indeling dateert nog uit
de 19e eeuw. Sommige arrondissementen zijn volgens justitie nu echter
te klein om op een moderne en efficiënte manier te beheren. Procureurs
en rechters moeten zich steeds meer specialiseren, want een zaak van
hormonenhandel vraagt bijvoorbeeld een totaal andere kennis dan een
zaak over BTW-carrousels. In kleine arrondissementen werken vaak
slechts een beperkt aantal magistraten. Daar is specialisatie dus
onmogelijk en daarom zou justitie een schaalvergroting willen. In het
voorstel om het aantal arrondissementen op justitieel vlak te
verminderen, komt er bijvoorbeeld een fusie tussen Mechelen en
Turnhout, en wordt de provincie Limburg één gerechtelijk
arrondissement. Minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS)
beklemtoont dat het om een voorstel gaat. Magistraten en advocaten
mogen hun opmerkingen bekendmaken. Mark Demesmaeker is bereid over een
herindeling, die voorgesteld wordt als een modernisering, na te denken
maar stelt met verbazing vast dat van een mogelijke splitsing van het
gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde in het plan geen
sprake. Hij brengt het regeerakkoord dan ook ter herinnering, waarin
duidelijk de splitsing van het gerechtelijk arrondissement gevraagd
wordt. Hij diende onmiddellijk een parlementaire vraag in, waarin hij
de minister-president ondervraagt over de houding terzake. Eerstweeks
zal dit punt behandeld worden en we komen hierop zeker nog terug.
Een aantal gemeenten in de omgeving van de taalgrens zijn onderhevig
aan bodemerosie. Het Vlaams Gewest gaf opdracht aan de Vlaamse
landmaatschappij om beheersovereenkomsten te sluiten met landbouwers
die inspanningen leveren in de bestrijding en reductie van
bodemerosie, in ruil voor subsidies. In het Vlaams gewest is de
ligging van het perceel van belang, waardoor ook Waalse boeren actief
in Vlaanderen van dit systeem gebruik maken (en dus recht hebben op
subsidies). In het Waals gewest is een gelijkaardig systeem van
kracht, met dat verschil dat zowel de percelen als de bedrijfszetel
zich op het grondgebied van het Waals gewest moeten bevinden. Volgens
Jan Peumans werkt dit discriminerend ten aanzien van de Vlaamse boeren
actief in Wallonië en hij ondervroeg minister van Leefmilieu Kris
Peeters. Die deelt de mening van Jan. Dat Vlaamse boeren niet in
aanmerking komen voor de Waalse subsidiëring lijkt echter onlogisch
als de bescherming van de Waalse bodem tegen erosie en het voorkomen
van stroomafwaartse effecten de finale doelstellingen zijn. Hij gaf
nog mee in samenwerking met zijn collega van Landbouw
(minister-president Leterme) de omvang van de problematiek in kaart te
brengen, om nadien de gepaste initiatieven te nemen.
Daarnaast werd Jan Peumans deze week in Het Belang van Limburg en op
TV Limburg uitgeroepen tot het beste parlementslid van de provincie.
Hetgeen wij al een tijd weten, wordt nu bevestigd in dit vergelijkend
onderzoek. Zie ook :
http://video.tvl.be/Items/WMF/HQ/20050607-008-1590.wmv
In de Nieuwsflits van vorige week meldden we al dat o.a. Kris Van
Dijck een voorstel van decreet indiende dat nieuwe regels voor de
lokale radios invoert. Dit voorstel werd donderdag in commissie
goedgekeurd. Maar het was niet zijn enige voorstel dat deze week in
commissie werd goedgekeurd. Samen met zijn collegas van de
meerderheid, diende hij ook een wijzigingsdecreet in van het decreet
van 28 juni 2002 betreffende gelijke onderwijskansen-I. Het huidige
gelijkekansenonderwijs (GOK) wil elke vorm van uitsluiting, segregatie
en discriminatie vermijden en de sociale cohesie bevorderen.
Tussentijdse evaluaties wijzen echter op een aantal knelpunten, die de
indieners met hun voorstel van decreet wil wegwerken. Zo stellen we
vast dat zwakkere doelgroepen niet in dezelfde mate gebruik maken van
het versterkte recht op inschrijving, omdat het GOK-beleid te veel
gericht is op de mondigheid en de juiste studie- en schoolkeuze van de
onderwijs-vrager. Ook wil het voorstel van decreet meer autonomie
geven aan o.a. de lokale overlegplatforms, die bijkomende opdrachten
krijgen, en de planlast voor scholen zoveel mogelijk beperken. Ook nog
een aantal andere zaken worden met dit voorstel van decreet aangepast.
Het voorstel is dus donderdag goedgekeurd in de commissie en zal nog
voor het zomerreces worden besproken en ter stemming voorgelegd aan de
plenaire zitting van het Vlaams Parlement.
Helga Stevens voelt volgende week via een interpellatie Fientje
Moerman aan de tand over het gebrek aan initiatieven om het ondernemen
bij personen met een handicap te bevorderen. Minister Moerman schuift
deze verantwoordelijkheid af op Kathleen Van Brempt. Minister Van
Brempt is onder meer verantwoordelijk voor Gelijke Kansen, maar
volgens de afspraken binnen de Vlaamse regering dient Fientje Moerman
zelf initiatieven te nemen voor de verschillende doelgroepen. De taak
van minister Van Brempt beperkt zich grotendeels tot coördineren en
stimuleren. Het is aan elke minister om zijn verantwoordelijkheid op
te nemen voor zijn beleidsdomeinen. In haar beleidsnota maakt zij wel
de vaststelling dat personen met een handicap, jongeren, ouderen en
laaggeschoolden minder participeren aan de arbeidsmarkt, maar bij de
specifieke doelgroepen heeft zij geen aandacht voor personen met een
handicap. Niet alleen neemt minister Moerman geen initiatieven, het
initiatief van Patricia Ceysens om het ondernemen bij personen met een
handicap te stimuleren, geniet niet langer haar steun. Net op het
moment dat het project in problemen verkeert. Dit heeft als direct
gevolg dat personen met een handicap die als zelfstandige willen
werken of reeds als zelfstandige actief zijn in de kou komen te
staan. Helga Stevens vindt het echt niet kunnen dat de personen met
een handicap de dupe dreigen te worden.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Patrick De Groote vroeg aan minister Dewael naar de stand van zaken
over de vorderingen in het waarschuwingssysteem voor rampen via GSM.
Meer dan een jaar probeert N-VA-parlementslid Helga Stevens alle
betrokken partijen hiervoor warm te maken. Het gaat meer specifiek
over de techniek van cell broadcasting, waarbij miljoenen mensen
tegelijk per GSM kunnen worden bereikt met een bericht van maximaal 27
karakters op het beginscherm, zonder dat het netwerk wordt overbelast.
Men kan zo de personen die zich bevinden onder de GSM-masten binnen de
gevarenzone per GSM bereiken. De minister antwoordde dat van zodra de
wet betreffende de elektronische communicatie in het Staatsblad wordt
gepubliceerd de gesprekken met de operatoren beginnen. De wet legt
niet op dat de medewerking van operatoren gratis moet gebeuren. De
benodigde middelen kunnen in het Sevesofonds en het Nucleair Fonds
worden gevonden.
Patrick interpelleerde ook Verhofstadt over het diplomatiek incident
met Nederland door de uitspraken van Karel De Gucht. De Groote gaf
ludiek het vakantiewerk mee voor de gebuisde minister van Buitenlandse
Zaken: een boek over Harry Potter en een boek over Emotionele
Intelligentie, waarop de minister van Buitenlandse Zaken een 0 scoort.
De Groote hekelde vooral het in gevaar brengen van bilaterale
dossiers, zoals de IJzeren Rijn of uitdieping van de Westerschelde
door uitspraken voor binnenlands politiek gebruik. De Gucht kan
moeilijk verwerken dat de Nederlandse kiezer een afkeer heeft gekregen
van de puinhopen van paars. Niet toevallig kapittelde De Gucht zowat
het gehele CDA-kabinet (Premier Jan Peter Balkenende, minister van
Buitenlandse Zaken Ben Bot en minister van Justitie Piet Hein Donner),
terwijl hij zedig zweeg over de uiterst negatieve campagne van de
Nederlandse liberaal Gerrit Zalm, minister van Financiën die al 10
jaar staat te roepen dat Nederland teveel aan Europa betaalt. Evenmin
geen woord over het Frans debacle met in de hoofdrol de liberale
president Chirac en premier Rafarin.
Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be