Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (13 - 17 mei 2005) (17/06/05)

Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Tijdens de luchtvaartbeurs in Le Bourget nam de minister-president Leterme de verdediging van de Vlaamse luchtvaartindustrie op zich. Voor Jan Loones komt dit niets te vroeg. De discussie over de compensaties sleept al een aantal jaren aan en Jan heeft dan ook in het verleden meermaals verschillende ministers ondervraagd. Het betreft een belangrijk dossier, dat niet alleen gaat over de vliegtuigen, maar over het totaalpakket aan legerbestellingen. Het dossier over de Airbus 380 ging slechts over 195 miljoen euro en is nog tamelijk goed afgelopen. Het huidige dossier, de Airbus 400M, gaat over 1,3 miljard euro. De beloofde compensaties voor Vlaanderen zijn amper 20 procent. Het probleem zit bij de soort compensaties die worden bedongen, nl. in de structuurbouw en niet in de indirecte compensaties, met name de toelevering waarin Vlaanderen sterk is. Aangezien de minister-president nu ook erkende dat de Vlaamse luchtvaartindustrie wordt benadeeld, stelde Jan Loones woensdag hierover een Actuele Vraag. Op het eerste opvolgingscomité A400M (vrijdag 17/06/05) zal minister Moerman het probleem van de compensaties op de agenda plaatsen. Leterme hoopt dat er nog een verhoging van de Vlaamse inbreng in de A400M kan worden gerealiseerd. Hij bevestigde dat er zich in de nabije toekomst nieuwe dossiers zullen aandienen (o.a. de A350) en dat de Vlaamse regering van plan is om de luchtvaartdossiers scherper op te volgen. De Vlaamse regering streeft naar 80 % compensatie en de nagenoeg gelijkwaardige behandeling bij de verrekening van de directe, semi-directe en indirecte compensatie. Ook zal het waken over de 54/46-verhouding. Jan pleitte er tenslotte voor om geen nieuwe samenwerkingsakkoorden voor Belgische luchtvaartprogrammas af te sluiten zonder keiharde garanties, nl. de opname in het lastenboek en spreiding van het soort investeringen. FLAG wijst er overigens op dat Vlaanderen sinds het Sint-Michielsakkoord bevoegd is voor de luchtvaart en dus eigenlijk geen samenwerkingsakkoorden meer hoeft te sluiten.

Enige tijd geleden diende Bart De Wever, samen met zijn collegas van de meerderheid, een voorstel van decreet in tot wijziging van de Vlaamse Wooncode met betrekking tot het kooprecht van sociale huurders. Met het voorstel wilden de indieners een kooprecht voor de huurders invoeren op de sociale woning die zij huren van een sociale huisvestingsmaatschappij, rekening houdend met een aantal hindernissen en praktische problemen. Verhuringen buiten het sociale huurstelsel vallen buiten dit voorstel van decreet. Het is eigenlijk een nieuw voorstel van decreet na de vernietiging door het Arbitragehof vorig jaar van het eerdere decreet (dat ten onrechte de Vlaamse regering gemachtigd had om zonder voldoende nauwkeurige aanwijzingen de voorwaarden te bepalen voor het verwerven van de woning door de zittende huurder). De krachtlijnen van het voorstel zijn: het kooprecht is bij de zittende huurder; er komt een uniforme verkooppolitiek en een transparante verkoopprijs; er worden geen inkomensgrenzen ingevoerd, maar wel onroerende bezitsvoorwaarden; er worden een aantal garanties ingebouwd om dit kooprecht in te bedden in het algemeen belang; en de huisvestingsmaatschappijen worden verplicht de verkoopopbrengst te herinvesteren.
Het voorstel van decreet is nu door de commissie Wonen goedgekeurd en zal vermoedelijk één van de volgende weken ter bespreking en eindstemming aan de plenaire vergadering worden voorgelegd.

Justitie werkt aan een vermindering van het aantal gerechtelijke arrondissementen in ons land. In een nota van de bevoegde administratie staat dat het aantal moet verminderen van 27 naar 16. Volgens minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) is er nog helemaal geen beslissing gevallen. De huidige indeling dateert nog uit de 19e eeuw. Sommige arrondissementen zijn volgens justitie nu echter te klein om op een moderne en efficiënte manier te beheren. Procureurs en rechters moeten zich steeds meer specialiseren, want een zaak van hormonenhandel vraagt bijvoorbeeld een totaal andere kennis dan een zaak over BTW-carrousels. In kleine arrondissementen werken vaak slechts een beperkt aantal magistraten. Daar is specialisatie dus onmogelijk en daarom zou justitie een schaalvergroting willen. In het voorstel om het aantal arrondissementen op justitieel vlak te verminderen, komt er bijvoorbeeld een fusie tussen Mechelen en Turnhout, en wordt de provincie Limburg één gerechtelijk arrondissement. Minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) beklemtoont dat het om een voorstel gaat. Magistraten en advocaten mogen hun opmerkingen bekendmaken. Mark Demesmaeker is bereid over een herindeling, die voorgesteld wordt als een modernisering, na te denken maar stelt met verbazing vast dat van een mogelijke splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde in het plan geen sprake. Hij brengt het regeerakkoord dan ook ter herinnering, waarin duidelijk de splitsing van het gerechtelijk arrondissement gevraagd wordt. Hij diende onmiddellijk een parlementaire vraag in, waarin hij de minister-president ondervraagt over de houding terzake. Eerstweeks zal dit punt behandeld worden en we komen hierop zeker nog terug.

Een aantal gemeenten in de omgeving van de taalgrens zijn onderhevig aan bodemerosie. Het Vlaams Gewest gaf opdracht aan de Vlaamse landmaatschappij om beheersovereenkomsten te sluiten met landbouwers die inspanningen leveren in de bestrijding en reductie van bodemerosie, in ruil voor subsidies. In het Vlaams gewest is de ligging van het perceel van belang, waardoor ook Waalse boeren actief in Vlaanderen van dit systeem gebruik maken (en dus recht hebben op subsidies). In het Waals gewest is een gelijkaardig systeem van kracht, met dat verschil dat zowel de percelen als de bedrijfszetel zich op het grondgebied van het Waals gewest moeten bevinden. Volgens Jan Peumans werkt dit discriminerend ten aanzien van de Vlaamse boeren actief in Wallonië en hij ondervroeg minister van Leefmilieu Kris Peeters. Die deelt de mening van Jan. Dat Vlaamse boeren niet in aanmerking komen voor de Waalse subsidiëring lijkt echter onlogisch als de bescherming van de Waalse bodem tegen erosie en het voorkomen van stroomafwaartse effecten de finale doelstellingen zijn. Hij gaf nog mee in samenwerking met zijn collega van Landbouw (minister-president Leterme) de omvang van de problematiek in kaart te brengen, om nadien de gepaste initiatieven te nemen. Daarnaast werd Jan Peumans deze week in Het Belang van Limburg en op TV Limburg uitgeroepen tot het beste parlementslid van de provincie. Hetgeen wij al een tijd weten, wordt nu bevestigd in dit vergelijkend onderzoek. Zie ook :
http://video.tvl.be/Items/WMF/HQ/20050607-008-1590.wmv

In de Nieuwsflits van vorige week meldden we al dat o.a. Kris Van Dijck een voorstel van decreet indiende dat nieuwe regels voor de lokale radios invoert. Dit voorstel werd donderdag in commissie goedgekeurd. Maar het was niet zijn enige voorstel dat deze week in commissie werd goedgekeurd. Samen met zijn collegas van de meerderheid, diende hij ook een wijzigingsdecreet in van het decreet van 28 juni 2002 betreffende gelijke onderwijskansen-I. Het huidige gelijkekansenonderwijs (GOK) wil elke vorm van uitsluiting, segregatie en discriminatie vermijden en de sociale cohesie bevorderen. Tussentijdse evaluaties wijzen echter op een aantal knelpunten, die de indieners met hun voorstel van decreet wil wegwerken. Zo stellen we vast dat zwakkere doelgroepen niet in dezelfde mate gebruik maken van het versterkte recht op inschrijving, omdat het GOK-beleid te veel gericht is op de mondigheid en de juiste studie- en schoolkeuze van de onderwijs-vrager. Ook wil het voorstel van decreet meer autonomie geven aan o.a. de lokale overlegplatforms, die bijkomende opdrachten krijgen, en de planlast voor scholen zoveel mogelijk beperken. Ook nog een aantal andere zaken worden met dit voorstel van decreet aangepast.

Het voorstel is dus donderdag goedgekeurd in de commissie en zal nog voor het zomerreces worden besproken en ter stemming voorgelegd aan de plenaire zitting van het Vlaams Parlement.

Helga Stevens voelt volgende week via een interpellatie Fientje Moerman aan de tand over het gebrek aan initiatieven om het ondernemen bij personen met een handicap te bevorderen. Minister Moerman schuift deze verantwoordelijkheid af op Kathleen Van Brempt. Minister Van Brempt is onder meer verantwoordelijk voor Gelijke Kansen, maar volgens de afspraken binnen de Vlaamse regering dient Fientje Moerman zelf initiatieven te nemen voor de verschillende doelgroepen. De taak van minister Van Brempt beperkt zich grotendeels tot coördineren en stimuleren. Het is aan elke minister om zijn verantwoordelijkheid op te nemen voor zijn beleidsdomeinen. In haar beleidsnota maakt zij wel de vaststelling dat personen met een handicap, jongeren, ouderen en laaggeschoolden minder participeren aan de arbeidsmarkt, maar bij de specifieke doelgroepen heeft zij geen aandacht voor personen met een handicap. Niet alleen neemt minister Moerman geen initiatieven, het initiatief van Patricia Ceysens om het ondernemen bij personen met een handicap te stimuleren, geniet niet langer haar steun. Net op het moment dat het project in problemen verkeert. Dit heeft als direct gevolg dat personen met een handicap die als zelfstandige willen werken of reeds als zelfstandige actief zijn in de kou komen te staan. Helga Stevens vindt het echt niet kunnen dat de personen met een handicap de dupe dreigen te worden.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Patrick De Groote vroeg aan minister Dewael naar de stand van zaken over de vorderingen in het waarschuwingssysteem voor rampen via GSM. Meer dan een jaar probeert N-VA-parlementslid Helga Stevens alle betrokken partijen hiervoor warm te maken. Het gaat meer specifiek over de techniek van cell broadcasting, waarbij miljoenen mensen tegelijk per GSM kunnen worden bereikt met een bericht van maximaal 27 karakters op het beginscherm, zonder dat het netwerk wordt overbelast. Men kan zo de personen die zich bevinden onder de GSM-masten binnen de gevarenzone per GSM bereiken. De minister antwoordde dat van zodra de wet betreffende de elektronische communicatie in het Staatsblad wordt gepubliceerd de gesprekken met de operatoren beginnen. De wet legt niet op dat de medewerking van operatoren gratis moet gebeuren. De benodigde middelen kunnen in het Sevesofonds en het Nucleair Fonds worden gevonden.

Patrick interpelleerde ook Verhofstadt over het diplomatiek incident met Nederland door de uitspraken van Karel De Gucht. De Groote gaf ludiek het vakantiewerk mee voor de gebuisde minister van Buitenlandse Zaken: een boek over Harry Potter en een boek over Emotionele Intelligentie, waarop de minister van Buitenlandse Zaken een 0 scoort. De Groote hekelde vooral het in gevaar brengen van bilaterale dossiers, zoals de IJzeren Rijn of uitdieping van de Westerschelde door uitspraken voor binnenlands politiek gebruik. De Gucht kan moeilijk verwerken dat de Nederlandse kiezer een afkeer heeft gekregen van de puinhopen van paars. Niet toevallig kapittelde De Gucht zowat het gehele CDA-kabinet (Premier Jan Peter Balkenende, minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot en minister van Justitie Piet Hein Donner), terwijl hij zedig zweeg over de uiterst negatieve campagne van de Nederlandse liberaal Gerrit Zalm, minister van Financiën die al 10 jaar staat te roepen dat Nederland teveel aan Europa betaalt. Evenmin geen woord over het Frans debacle met in de hoofdrol de liberale president Chirac en premier Rafarin.

Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be