Europese onderscheiding voor audiovisueel project EUR
De Stichting Downsyndroom (SDS) heeft in Berlijn een
'Euromedia-Sonderpreis' gewonnen met haar 'exemplarische
europolitische Bildungsmedium' Leren lezen om te leren praten. De
onderscheiding werd toegekend door de internationale jury die voor de
tiende keer de Comenius-medailles uitreikte voor audiovisuele en
multimediale producties die van bijzondere kwaliteit zijn en een rol
kunnen spelen in de (volwassenen)educatie van mensen van jong tot
oud(er). De cd-rom, een productie van de SDS, samen met de Erasmus
universiteit en Het Kader Audiovisuele Producties, was genomineerd
door de redactie van Aanschafinformatie AVM van NBD/Biblion.
De SDS was niet de enige Nederlandse winnaar; ook 'groteâ inzenders
zoals Teleac, de RVU en de Open Universiteit kregen zoân
'Sonderpreis'. De stichting was wel de enige patiëntenvereniging die
in de prijzen viel. Het gaat hier om een cd-rom vol praktische
suggesties om kinderen die moeilijk leren praten, zoals bijvoorbeeld
kinderen met Downsyndroom, al in de voorschoolse jaren, thuis dus, te
leren lezen. Want daardoor gaat ook praten beter. Wanneer kinderen met
Downsyndroom de moeilijkheden met hun gezondheid uit de eerste jaren
goed te boven zijn gekomen wordt de taal-/spraakontwikkeling
gewoonlijk hun belangrijkste probleemveld. Hoe krijg je dan die spraak
op gang? Door taal niet alleen hoorbaar, maar ook zichtbaar aan te
bieden, het visualiseren van taal dus. Door de kinderen te leren
lezen, zelfs nog voordat ze gaan praten, hoe vreemd dat misschien ook
mag klinken. Allerlei onderzoek heeft aangetoond dat dat bij kinderen
met Downsyndroom al vanaf een jaar of drie goed werkt. Dat allereerste
stukje leesvaardigheid kan dan worden gebruikt om de productie van
spraak te vergroten, de zinsbouw te oefenen en de uitspraak te
verbeteren. Het gaat hier dus primair om lezen om het praten. Maar in
Nederland gebeurt dat nog maar hoogst zelden.
Globaalmethode
Het is al meer dan twintig jaar bekend dat dat vroegtijdig leren lezen
met name bij kinderen met Downsyndroom bij voorkeur dient te gebeuren
volgens één bepaalde methode, een âglobaalmethodeâ. Dat wil zeggen:
eerst de woorden en later pas de letters. Twee punten maken dat
allemaal nogal ongewoon:
⢠uitgerekend kinderen met Downsyndroom eerder leren lezen dan
kinderen die dat niet hebben;
⢠de voor de Nederlandse praktijk van dit moment vaak minder
gebruikelijke globale aanpak.
Dat maakt weer dat er grote behoefte is aan overtuigend en vooral ook
duidelijk instructiemateriaal. En dat is nu precies waar dit nieuwe,
op wereldschaal zelfs unieke SDS-product voor ontwikkeld is.
Wat is er zo bijzonder aan?
Deze cd biedt niet alleen uitleg, argumentatie, voorwaarden en
âspelregelsâ van de methode, maar ook een enorme hoeveelheid goed
herkenbare tips voor de praktijk. Dat laatste gebeurt op een heel
bijzondere manier: door het in de tijd volgen van de ontwikkeling van
een drietal kinderen met Downsyndroom, bij twee daarvan zelfs vanaf de
peuterleeftijd, tot ver in hun tienertijd. Om de gebruiker de loop van
het leerproces zo goed mogelijk duidelijk te maken is een selectie
gemaakt uit een uitgebreid videoarchief. De gekozen opnamen tonen goed
hoe de diverse oefeningen in de praktijk zouden kunnen verlopen. Heel
belangrijk is dat het kind nog NIET hoeft te kunnen praten!
Het primaire doel van het op de cd voorgestelde leerproces is: de
verbetering van de spraak. Het leren lezen als zodanig is daaraan
ondergeschikt.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de SDS via (06) 53
21 55 11 of info@downsyndroom.nl
gewijzigd op 17 jun 2005 11:52
Erasmus Universiteit Rotterdam