AutoRai

Print

Peugeot start met de HDi-fap vanuit âpole positionâ

(17-6-2005)
Voortvarend en vernieuwend als altijd gaat Peugeot een nieuwe technologische uitdaging aan. De Franse autofabrikant wil met een auto die wordt aangedreven door een HDi dieselmotor met FAP-roetfilter als winnaar te voorschijn komen uit de 24-uursrace van Le Mans. De geschiedenis van het merk is steeds nauw verbonden geweest met grote sportevenementen. Door de jaren heen behaalde Peugeot zowel op de weg als op circuits in de hele wereld talloze overwinningen en kampioenstitels.

Na de aankondiging dat Peugeot zich aan het eind van het seizoen 2005 zou terugtrekken uit het World Rally Championship, heeft de autofabrikant te kennen gegeven op het hoogste niveau met de autosport te willen doorgaan en hierbij de weg van de vernieuwing te kiezen: de 24 uur van Le Mans winnen met een dieselmotor.

Het nieuwe programma is geheel gericht op deze legendarische race en omvat tevens de vijf wedstrijden van de Le Mans Endurance.

Le Mans vormt niet alleen een ongeëvenaarde test voor innovatieve techniek die bij in serie geproduceerde autoâs kan worden doorgevoerd. Het is ook een uiterst belangrijk mediaspektakel. De laatste editie van âLe Mansâ trok 200.000 toeschouwers en 228 miljoen televisiekijkers.

Als Peugeot Sport begin 2006 vaststelt dat het programma haalbaar is, wordt een begin gemaakt met de ontwikkeling van het chassis en de motor. Dit gebeurt in samenwerking met de researchafdeling van PSA Peugeot Citroën, die beschikt over een alom erkende deskundigheid op het gebied van dieselmotoren. Eind 2006 vinden de eerste rijtests plaats en in 2007 verschijnt Peugeot met de nieuwe auto aan de start.

âIk verheug me op deze nieuwe uitdaging. Ik ben er vast van overtuigd dat onze werknemers en ons netwerk zich hierin kunnen vinden. Het is een ambitieus project, maar het is zeker haalbaar en ik hoop dat wij hiermee wederom laten zien dat wij echte winnaars zijnâ, aldus Frédéric Saint-Geours, algemeen directeur van Automobiles Peugeot.