Print
Peugeot start met de HDi-fap vanuit âpole positionâ
(17-6-2005)
Voortvarend en vernieuwend als altijd gaat Peugeot een nieuwe
technologische uitdaging aan. De Franse autofabrikant wil met een auto
die wordt aangedreven door een HDi dieselmotor met FAP-roetfilter als
winnaar te voorschijn komen uit de 24-uursrace van Le Mans.
De geschiedenis van het merk is steeds nauw verbonden geweest met
grote sportevenementen. Door de jaren heen behaalde Peugeot zowel op
de weg als op circuits in de hele wereld talloze overwinningen en
kampioenstitels.
Na de aankondiging dat Peugeot zich aan het eind van het seizoen 2005
zou terugtrekken uit het World Rally Championship, heeft de
autofabrikant te kennen gegeven op het hoogste niveau met de autosport
te willen doorgaan en hierbij de weg van de vernieuwing te kiezen: de
24 uur van Le Mans winnen met een dieselmotor.
Het nieuwe programma is geheel gericht op deze legendarische race en
omvat tevens de vijf wedstrijden van de Le Mans Endurance.
Le Mans vormt niet alleen een ongeëvenaarde test voor innovatieve
techniek die bij in serie geproduceerde autoâs kan worden doorgevoerd.
Het is ook een uiterst belangrijk mediaspektakel. De laatste editie
van âLe Mansâ trok 200.000 toeschouwers en 228 miljoen
televisiekijkers.
Als Peugeot Sport begin 2006 vaststelt dat het programma haalbaar is,
wordt een begin gemaakt met de ontwikkeling van het chassis en de
motor. Dit gebeurt in samenwerking met de researchafdeling van PSA
Peugeot Citroën, die beschikt over een alom erkende deskundigheid op
het gebied van dieselmotoren. Eind 2006 vinden de eerste rijtests
plaats en in 2007 verschijnt Peugeot met de nieuwe auto aan de start.
âIk verheug me op deze nieuwe uitdaging. Ik ben er vast van overtuigd
dat onze werknemers en ons netwerk zich hierin kunnen vinden. Het is
een ambitieus project, maar het is zeker haalbaar en ik hoop dat wij
hiermee wederom laten zien dat wij echte winnaars zijnâ, aldus
Frédéric Saint-Geours, algemeen directeur van Automobiles Peugeot.
AutoRai