Speciale site met informatie over spoorstaking van vrijdag
De staking op het spoor gaat vrijdag door, zolang spoorbeheerder
ProRail niet is ingegaan op de eisen van FNV Bondgenoten voor een
nieuwe cao. Om het publiek te informeren is een bijzondere website
geopend.
Deze site geeft reizigers uitleg over de reden van de staking krijgen.
Het loonbod van de werkgever zet de werknemers van het afgescheiden
ProRail verder op achterstand vergeleken met de werknemers van de NS.
Onder ProRail vallen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding.
De leden van FNV Bondgenoten hebben het eindbod unaniem afgewezen. Als
ProRail niet werkt, kunnen er geen treinen rijden.
Nadat ProRail vorige week vrijdag niet had gereageerd op een
ultimatum, was een 24-uursstaking op 17 juni onontkoombaar. "We hebben
geen telefoontje, fax of e-mail gehad om te komen onderhandelen", zei
vakbondsbestuurder Tonnie Nijenhuis na het verlopen van het ultimatum.
Nijenhuis betreurt de halsstarrigheid van ProRail in het cao-conflict.
De open brief waarin NS-topman Aad Veenman partijen via de krant
opriep tot constructief overleg, vindt Nijenhuis verstandig. "Maar de
goede wil moet wel van twee kanten komen. ProRail ligt op ramkoers."
Een verkennend gesprek dat FNV Bondgenoten een dag voor het
verstrijken van het ultimatum met ProRail voerde, leverde niets op. De
werkgever had de vakbond uitgenodigd om van gedachten te wisselen over
het instellen van een commissie van wijzen, die een bindend advies zou
moeten geven om uit het conflict te komen.
FNV Bondgenoten nam de uitnodiging aan omdat ProRail aangaf dat het
ook over zijn loonbod wilde praten. Dat bleek toch ander te liggen.
"Tot mijn spijt", zegt vakbondsbestuurder Tonnie Nijenhuis. "Ik ben
naar het gesprek gegaan omdat ik elke poging wil doen om een staking
te voorkomen. En dat kan alleen als we een goede cao afspreken en daar
bleek geen ruimte voor aan de kant van ProRail."
Het bedrijf wilde dat een commissie van wijzen zich uitspreekt over de
loonsverhoging van de werknemers. FNV Bondgenoten vindt het idee van
een commissie niet slecht, maar wil daar niet het loon aan de orde
laten komen, maar de algehele onrust die onder de drieduizend
werknemers heerst.
"Het lijkt wel of de naderende actie over geld gaat, maar er is veel
meer aan de hand", zegt Nijenhuis. "Er is veel onvrede over de
veranderingen bij het bedrijf. Mensen vinden dat ze hun werk niet goed
kunnen uitvoeren."
De vakbondsbestuurder vindt dat over het loon onderhandeld moet
worden. "Alleen dan komt er iets uit waar beide partijen zich in
kunnen vinden", zegt Nijenhuis. "En tot onderhandelen zijn wij altijd
bereid, dag en nacht."
De onderhandelingen liepen vast, toen ProRail een eindbod op tafel
legde. FNV Bondgenoten heeft het bedrijf daarop een ultimatum gesteld,
dat vrijdagmiddag om 12.00 uur afloopt. Als ProRail het laat verlopen,
volgt volgende week vrijdag 17 juni een werkonderbreking van 24 uur.
Die zal naar verwachting het hele treinverkeer in Nederland
platleggen.
ProRail kan de staking voorkomen door tegemoet te komen aan de
vakbondseisen. Het gaat dan om een loonsverhoging van 4,75 procent
voor een cao van 33 maanden tot en met 31 december 2006.
De oude cao is al op 1 april 2004 verlopen.
FNV