FNV-bonden in actie tegen cao-callcenters
FNV Bondgenoten en ABVAKABO FNV voeren actie tegen de cao tussen de
gespecialiseerde facilitaire callcenters en de categorale Bond van
Telecompersoneel.
De cao-afspraken zijn ver beneden de maat. Bovendien is de BVT niet
van plan werknemers te raadplegen. Daarom organiseren de twee
FNV-bonden een cao-referendum. De vragenlijst is voor 17 juni in te
vullen via www.fnvbondgenoten.nl/callcenters.
Deze week zullen de bestuurders van de twee bonden langs callcenters
gaan om
de werknemers te informeren over de cao-plannen en over het
referendum. Eind juni verwachten de bonden de uitslag.
Volgens de bonden is de BVT niet representatief voor de tienduizend
werknemers. De FNV is gepasseerd bij het akkoord. De
werkgeversvereniging WGCC betaalt de omstreden, zogenoemde 'gele' bond
tienduizend euro voor de cao.
Als de afgesproken cao-WGCC doorgaat, betekent dat voor de
callcentermedewerkers een verslechtering. Ze krijgen dan geen
pensioenregeling en doen niet aan pensioenopbouw. Vanaf de eerste
ziektedag wordt iedereen 20 procent gekort op het salaris en
werknemers krijgen beperkt vakantieverlof van slechts 22 dagen voor
een werknemer die voltijd werkt. Daarnaast is de loonsverhoging
beneden het landelijk gemiddelde en dus uiterst mager.
Wat de bonden ernstige zorgen baart is dat gerenommeerde werkgevers
als TPG (Cendris) en KPN (SNT) zich aansluiten bij de WGCC. Deze
partijen weten dat de BVT daar momenteel als enige aan de CAO-tafel
zit.
In augustus vorig jaar liepen de onderhandelingen over de cao vast. In
2003 kwam pas de eerste sector-cao tot stand. De werkgevers wilden
niet verder gaan dan een eenmalige uitkering van 35 euro voor de
dertigduizend werknemers, voor het merendeel werkstudenten met een
nulurencontract.
Eind april liet de WGCC weten niet meer te willen onderhandelen met
FNV Bondgenoten, waarmee tot dan toe was gepraat. De werkgevers vonden
de voorstellen over functiewaardering en het daarbij behorende salaris
en pensioen te duur. FNV Bondgenoten wilde geen verslechteringen
accepteren.
Daarop stuurde zusterbond ABVAKABO FNV, die cao's afsluit met grote
callcenters als SNT van KPN Telecom, een oproep om voor 18 mei met
deze bond te onderhandelen. Omdat ook hier sprake was van een FNV-bond
weigerden de werkgevers deze bond als gesprekspartner.
De WGCC wil nu de BVT binnen de facilitaire callcenters, die voor
externe klanten werken, een positie geven. Ondernemingsraden krijgen
het verzoek om via hun kanalen reclame te maken voor de omstreden cao
en de gele bond. FNV Bondgenoten roept de ondernemingsraadsleden op
hieraan niet mee te werken.
Ga naar het referendum en het laatste nieuws op
www.fnvbondgenoten.nl/callcenters.
FNV