FNV

FNV-bonden in actie tegen cao-callcenters

FNV Bondgenoten en ABVAKABO FNV voeren actie tegen de cao tussen de gespecialiseerde facilitaire callcenters en de categorale Bond van Telecompersoneel.
De cao-afspraken zijn ver beneden de maat. Bovendien is de BVT niet van plan werknemers te raadplegen. Daarom organiseren de twee FNV-bonden een cao-referendum. De vragenlijst is voor 17 juni in te vullen via www.fnvbondgenoten.nl/callcenters.

Deze week zullen de bestuurders van de twee bonden langs callcenters gaan om
de werknemers te informeren over de cao-plannen en over het referendum. Eind juni verwachten de bonden de uitslag.

Volgens de bonden is de BVT niet representatief voor de tienduizend werknemers. De FNV is gepasseerd bij het akkoord. De werkgeversvereniging WGCC betaalt de omstreden, zogenoemde 'gele' bond tienduizend euro voor de cao.

Als de afgesproken cao-WGCC doorgaat, betekent dat voor de callcentermedewerkers een verslechtering. Ze krijgen dan geen pensioenregeling en doen niet aan pensioenopbouw. Vanaf de eerste ziektedag wordt iedereen 20 procent gekort op het salaris en werknemers krijgen beperkt vakantieverlof van slechts 22 dagen voor een werknemer die voltijd werkt. Daarnaast is de loonsverhoging beneden het landelijk gemiddelde en dus uiterst mager.

Wat de bonden ernstige zorgen baart is dat gerenommeerde werkgevers als TPG (Cendris) en KPN (SNT) zich aansluiten bij de WGCC. Deze partijen weten dat de BVT daar momenteel als enige aan de CAO-tafel zit.

In augustus vorig jaar liepen de onderhandelingen over de cao vast. In 2003 kwam pas de eerste sector-cao tot stand. De werkgevers wilden niet verder gaan dan een eenmalige uitkering van 35 euro voor de dertigduizend werknemers, voor het merendeel werkstudenten met een nulurencontract.

Eind april liet de WGCC weten niet meer te willen onderhandelen met FNV Bondgenoten, waarmee tot dan toe was gepraat. De werkgevers vonden de voorstellen over functiewaardering en het daarbij behorende salaris en pensioen te duur. FNV Bondgenoten wilde geen verslechteringen accepteren.

Daarop stuurde zusterbond ABVAKABO FNV, die cao's afsluit met grote callcenters als SNT van KPN Telecom, een oproep om voor 18 mei met deze bond te onderhandelen. Omdat ook hier sprake was van een FNV-bond weigerden de werkgevers deze bond als gesprekspartner.

De WGCC wil nu de BVT binnen de facilitaire callcenters, die voor externe klanten werken, een positie geven. Ondernemingsraden krijgen het verzoek om via hun kanalen reclame te maken voor de omstreden cao en de gele bond. FNV Bondgenoten roept de ondernemingsraadsleden op hieraan niet mee te werken.

Ga naar het referendum en het laatste nieuws op www.fnvbondgenoten.nl/callcenters.