FNV

24-uursstaking dreigt bij ProRail op vrijdag 17 juni

Aan ProRail, dat de spoorwegen beheert en het treinverkeer leidt, is een ultimatum overhandigd om alsnog een goede cao af te sluiten. Als de werkgever niet voor 10 juni, 12.00 uur, op de vakbondseisen ingaat, volgt een 24-uursstaking op vrijdag 17 juni.
"Zonder verkeersleiding kunnen de treinen niet rijden", legt vakbondsbestuurder Tonnie Nijenhuis uit. "We beseffen dat de reiziger daar de dupe van wordt. Maar er is geen andere manier om actie te voeren tegen ProRail."

FNV Bondgenoten kondigt de staking van een dag bewust ruim tevoren aan. Nijenhuis: "Een korte werkonderbreking zou een grote chaos op het spoor veroorzaken, omdat alle dienstregelingen dan overhoop liggen. Daar is de reiziger nog minder mee gebaat. Dit is vervelend, maar in ieder geval duidelijk. Eén dag geen treinen."

De weken voorafgaand aan de actie gaat FNV Bondgenoten gebruiken om reizigers te informeren over de actie, onder andere door te folderen op stations en in treinen. "We willen de overlast zoveel mogelijk beperken", aldus Nijenhuis.

Op 3 mei liepen de onderhandelingen over een cao voor de drieduizend werknemers vast. ProRail legde daarop een eindbod voor dat inmiddels door de vakbondsleden is afgewezen.

Het conflict draait voornamelijk om loon. De bond wil dat het verschil in loon tussen de werknemers van ProRail en hun collega's bij de NS kleiner wordt. Maar de directie van de railbeheerder wil daar niet aan meewerken en wil de lonen meer gaan vergelijken met een overheidsbedrijf als Rijkswaterstaat.

"Het verschil tussen NS'ers en werknemers van ProRail is te groot", stelt Nijenhuis. "Vroeger, toen de NS nog één groot staatsbedrijf was, verdienden ze nog hetzelfde. En ook nu het bedrijf is opgesplitst, werken ze samen en hebben dezelfde verantwoordelijkheid om de treinen veilig en op tijd te laten rijden. Maar het loon is meer de spreekwoordelijke druppel. Het rommelt al een tijd."