24-uursstaking dreigt bij ProRail op vrijdag 17 juni
Aan ProRail, dat de spoorwegen beheert en het treinverkeer leidt, is
een ultimatum overhandigd om alsnog een goede cao af te sluiten. Als
de werkgever niet voor 10 juni, 12.00 uur, op de vakbondseisen ingaat,
volgt een 24-uursstaking op vrijdag 17 juni.
"Zonder verkeersleiding kunnen de treinen niet rijden", legt
vakbondsbestuurder Tonnie Nijenhuis uit. "We beseffen dat de reiziger
daar de dupe van wordt. Maar er is geen andere manier om actie te
voeren tegen ProRail."
FNV Bondgenoten kondigt de staking van een dag bewust ruim tevoren
aan. Nijenhuis: "Een korte werkonderbreking zou een grote chaos op het
spoor veroorzaken, omdat alle dienstregelingen dan overhoop liggen.
Daar is de reiziger nog minder mee gebaat. Dit is vervelend, maar in
ieder geval duidelijk. Eén dag geen treinen."
De weken voorafgaand aan de actie gaat FNV Bondgenoten gebruiken om
reizigers te informeren over de actie, onder andere door te folderen
op stations en in treinen. "We willen de overlast zoveel mogelijk
beperken", aldus Nijenhuis.
Op 3 mei liepen de onderhandelingen over een cao voor de drieduizend
werknemers vast. ProRail legde daarop een eindbod voor dat inmiddels
door de vakbondsleden is afgewezen.
Het conflict draait voornamelijk om loon. De bond wil dat het verschil
in loon tussen de werknemers van ProRail en hun collega's bij de NS
kleiner wordt. Maar de directie van de railbeheerder wil daar niet aan
meewerken en wil de lonen meer gaan vergelijken met een
overheidsbedrijf als Rijkswaterstaat.
"Het verschil tussen NS'ers en werknemers van ProRail is te groot",
stelt Nijenhuis. "Vroeger, toen de NS nog één groot staatsbedrijf was,
verdienden ze nog hetzelfde. En ook nu het bedrijf is opgesplitst,
werken ze samen en hebben dezelfde verantwoordelijkheid om de treinen
veilig en op tijd te laten rijden. Maar het loon is meer de
spreekwoordelijke druppel. Het rommelt al een tijd."
FNV